توجه : برای دیدن محتوای بروز رسانی شده اینجا کلیک کنید.

سوالی که بارها توسط معماران تازه کار یا کسانی که تا به حال با نرم افزارهای معماری کار نکردند، در اینترنت جستجو می‌شود.

بهترین نرم افزار برای معماری چیست ؟

اول اینکه واقعا کلمه بهترین، کلمه درستی نمی‌تواند باشد چون هر نرم افزاری ویژگی های خاص خود (بد و خوب) خود را دارد.

اما نرم افزارهایی وجود دارند که می‌توانند در فیلد مشخصی مثل معماری گزینه بهتری باشد. مثل Sketchup , 3DSmax , Revit , … ( تردیمکس ، اسکچاپ ، رویت و … )

سوال درست این است که چه توقعی از چه نرم افزاری داشته باشیم.

شاید توقع یک طراحی بی‌نقص از لحاظ اجرایی از ( ابعاد ، فاز 2 ) 3dsmax ( تریدیمکس ) توقع بی جایی باشد چون مکس ذاتا برنامه مهندسی نیست و حتی استفاده از آن برای فیلدهایی مثل جلوه‌هایی ویژه ، انیمیشن سازی و بازی سازی مناسب‌تر است.

همین طور نباید توقع مدیریت کردن حجم های پیچیده را از اسکچاپ داشت یا مدل سازی پیشرفته را از رویت .

حالا برای اینکه بیشتر آشنا بشید با نرم‌افزارهای معماری ویدیو زیر رو نگاه کنید.

 

آشنایی با  3Dmax , sketchup و راینو و اتوکد:

در زمان های قدیم معمار ها فقط می‌توانستند از قلم و کاغذ برای طراحی های شان استفاده کنند و خیلی زمان بر و سخت بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن کامپیوتر های مختلف و با آمدن نرم افزار های مهندسی و معماری جایگاه جدید و ویژه ای در بین معماران پیدا کرده اند. اکنون مهندسان و معماران با استفاده از این نرم افزار ها طرح های خود را انجام داده و بسیار طراحی راحت تر از گذشته شده است.

این تغییر بزرگ در معماری فواید بزرگ و زیاد و همچنین معایبی برای معماران داشت. اگر فواید آن را بخواهیم بگوییم یک طومار می‌توان خلق کرد اما به صورت شاخص و عمده ترین فایده، ایجاد سرعت بیشتر در کار و درک درست تری نسبت به طرح است اما از معایب آن می‌توان به این موارد اشاره کرد که طراحی ها صرفا به سمت رندر های زیبا و عامه پسند رفته اما خبری از خلق فضا در آن نمی‌بینیم. می‌توان معماری را به صورت ساده و خاص هنر خلق فضا تعریف کرد که امر بسیار مهمی در بنیاد طراحی ها و سایر بخش های معماری است. نتیجه می گیریم که نرم افزار ها جای خود را دارند و معماری و طراحی صرفا نرم افزار نیست. اولین چالش برای معمار های تازه کار انتخاب یک نرم افزار مناسب طراحی است. مثلا خیلی ها نمی دانند که نرم افزاری مثل 3d max بیشتر برای انیمیشن سازی و فیلم سازی و کارهای مدل سازی استفاده می‌شود و هیچ موقع برای کار های مهندسی و معماری مناسب نبوده. اما نرم افزار های مهم و کاربردی تری برای طراحی وجود دارد مثل Revit, skechtup و راینو.

پس با هم به بررسی اجمالی همه این نرم افزار ها می‌پردازیم. در مکس هر چیزی را می‌توان مدل کرد ۳دی مکس تنظیمات پیچیده و پیشرفته ای در متحرک سازی و انیمیشن دارد تا جایی که فیلم آواتار را روی آن ساختند. موتور رندر خیلی قوی ای دارد.

بنظر همان طور که از اسم آن پیداست 3d max ینی آخرتِ برنامه  3D!

حالا به برنامه رویت می‌رسیم که یک نرم افزار کامل برای معمارهاست و یعنی از رویت برنامه ای بهتر برای معمارها وجود ندارد. به این خاطر که تمام اطلاعات ساختمان از درب و پنجره و سقف تا نازک کاری گرفته تا فاز ۲ معماری و وال سکشن می‌توانید ازش استفاده کنید و بگیرید. از ضعف های این برنامه می‌توان گفت که از ابزار های خیلی زیادی در آن استفاده شده که احجام خیلی پیچیده را نمی‌توان با آن مدل کرد. حالا نوبت به نرم افزار اسکچاپ می‌رسد می‌توان گفت بزرگ ترین حسنی که دارد طراحی بسیار ساده‌ی آن است که کلا با کمتر از ده تا دستور برای طراحی سرو کار داریم. معمولا برای شروع کار طراحی و ایده های اولیه زیاد از اسکچاپ استفاده می‌شود تا دست معماران گرم شود!

اسکچاپ یک پشتیبان خیلی قوی به اسم  3DWarehouse دارد که همه چیز از پلاگین گرفته تا مدل های سه بعدی آماده در آن می توان پیدا کرد. معمولا با اسکچاپ طراحی های خیلی پیچیده و نامنظم را نمی توان طراحی کرد مگر اینکه در سایت  3DWarehouseاز پلاگین های مختلف استفاده کنید.

نرم‌افزار راینو را بررسی می‌کنیم ، بارز ترین ویژگی که برای بچه‌های معماری دارد منطق مدل سازی و طراحی آن است به طوری که با مدل سازی بقیه نرم افزار های یک فرق عمده دارد آن هم اینکه مدل سازی از خطوط منحنی نِربز استفاده می‌کند که محاسبات دقیق ریاضی را درپشت خود دارد. می‌توان گفت دقیق ترین مدل سازی را نسبت به بقیه دارد‌. دومین نکته مثبتی که دارد این است که می‌توان مدل های پیچیده را با ساده ترین دستورات مدل سازی کرد در حالی که مدل شما اصلا سنگین نخواهد شد اما در نرم افزار های دیگر یعنی بعد از مدل سازی مدل شما بسیار سنگین خواهد شد به دلیل وجود پلی گان های متعدد. اما این اتفاق در راینو نمی‌افتد.

اتوکد یکی از ابتدایی ترین برنامه هایی است که کار طراحی و ترسیمات نقشه ها را با آن انجام می‌دهند. معمولا از اتوکد برای ترسیم نقشه های دوبعدی مثل پلان ،نما و مقطع و… استفاده می‌کنند و کم‌تر از حالت سه بعدی آن استفاده می‌کنند.

با این حال نرم افزار های بسیاری برای طراحی و معماری می‌توان از آن ها استفاده کرد مثل سینما فوردی، یونیتی و … اما بیشتر برای تولید بازی و انیمیشن و فیلم سازی استفاده می‌شوند تا مدل سازی و معماری.

امیدواریم بعد از پایان این آموزش نرم افزار مناسب خود را پیدا کرده باشید و از طراحی با آن لذت ببرید.

آشنايي با نرم افزارهاي معماري_ فتاحي

نویسنده متن کارآموز: حميد فتاحی