رندر به فرایند نمایش تصاویر اجسام سه بعدی (3D) بر روی صفحه نمایشگر دو بعدی گفته میشود، توسط رندر میتوان از مدل سازی انجام شده، عکسی خلق کرد که تفاوت آن با عکس واقعی به سختی قابل تشخیص است .

در این مطلب به تنظیمات متریال ها برای رئال تر شدن رندر میپردازیم :

در ابتدا از طریق نوار ابزار ویری بخش V-ray asset editor را باز میکنیم، تمام تنظیمات رندر از این بخش مدیریت میشود .

Reflection :

Diffuse نوع بافت و ماهیت متریال را نمایش میدهد.

Reflection به معنای بازتاب است که توسط آن میتوان میزان بازتاب متریال مورد نظر را تنظیم نمود.

از طریق reflection color رنگ بازتاب را انتخاب، میزان بازتاب را تنظیم میکنیم، حال میبینیم که متریال مورد نظر دارای بازتاب شده و این میتواند به رئال تر شدن رندرمان بسیار کمک کند.

reflection glossiness میزان محو شدن بازتاب مورد نظر را تعیین میکند هرچه قدر که درجه آن کمتر باشد بازتاب کمتری در متریال مشاهده میشود.

Reflection IOR به معنای ضریب شکست بازتاب است. IOR مخفف Index of reflection میباشد. IOR ارتباط مستقیم با Diffuse دارد، هرچه قدر که میزان IOR بیشتر باشد میزان بازتاب بیشتر شده و در نتیجه از ماهیت اصلی متریال کم میشود.

 

Refraction :

Refraction به معنای شکست میباشد، توسط این بخش از تنظیمات میتوان میزان شفافیت و عبور نور از متریال را تنظیم نمود.

هرچه میزان Refraction color بیشتر باشد میزان عبور نور از متریال بیشتر شده و متریال مورد نظر شفاف تر میشود.

در متریالی مثل شیشه هرچه میزان Fog color  بیشتر شود، حجم شیشه بیشتر میشود و توسط Fog multiplier میتوانیم قدرت آن را کنترل کنیم.

IOR مخفف Index of refraction و ضریب شکست متریال میباشد.به طور مثال اگر متریال ما شیشه باشد هرچه میزان IOR بیشتر شود میزان ضریب شکست بیشتر و جسم پشت متریال نسبت به دید واقعی با فاصله بیشتری دیده میشود.

توسط Refraction glossiness میتوان میزان محو شدگی شفافیت را کنترل نمود هرچه میزان آن بیشتر باشد شفافیت کمتر شده و پشت جسم کمتر دیده میشود.

 

 

Bump :

از Bump برای ایجاد پستی و بلندی در متریال استفاده میشود. برای ایجاد Bump نیاز به تکسچر خاصی نیست فقط کافیست از قسمت Diffuse  تکسچر مورد نظر را کپی و در قسمت Mode/Map  پیست نماییم و از طریق Amount قدرت آن را کنترل میکنیم.Bump رابطه مستقیم با Reflection دارد هرچه مقدار زمختی متریال بیشتر شود، از بازتاب آن کاسته میشود.

از Displacement نیز برای ایجاد پستی و بلندی بر روی متریال استفاده میشود معمولا برای ایجاد پستی و بلندی های رئال تر ازترکیب Displacement و Bump  استفاده میشود .در هنگام استفاده از Displacement باید تیک Keep continuity زده شود تا از گسستگی وجودی که بیرون زده میشوند جلوگیری کند.

در جلسه چهارم پکیج طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design) با جزئیات کاملتر به این تنظیمات که به رئال شدن رندرمان کمک میکند، پرداخته شده است .

5/5