آموزش نورپردازی فضای داخلی با پلاگین ویری اسکچاپ :

اسکچاپ یکی از بهترین نرم افزار های موجود برای مدل سازی فضاهای درونی و بیرونی میباشد. و یادگیری آن به ارائه معماری بهتر، بسیار کمک میکند.در این مقاله به آموزش تنظیمات نورپردازی در فضای داخلی توسط  ویری میپردازیم .

در مرحله اول به تنظیمات Asset editor از قسمت نوار ابزار های ویری میرویم. نور Sun lights به صورت پیش فرض در ویری تعریف شده است.برای اینکه هیچ نوری در صحنه نداشته باشیم از قسمت Lights این نور را خاموش میکنیم.

و از طریق Settings به Environment رفته و تیک Background را نیز بر میداریم. حال دیگر نوری در صحنه نداریم و میخواهیم که در صحنه نور ایجاد کنیم.

برای اینکه در هنگام تنظیمات نور تست رندر بگیریم، بهتر است که فضا متریال نداشته باشد تا رندر های سریعتری به ما ارائه دهد .برای اینکار به Settings رفته Materials override را روشن میکنیم رنگ مورد نظر را انتخاب میکنیم .

 

یادمان باشد وقتی این گزینه را روشن میکنیم تمام متریال های ما رنگ خاصی را به خودشان میگیرند و دیگر متریال شیشه پنجره ما شفافیت خود را ندارد و نور را عبور نمیدهد.پس به قسمت تنظیمات متریال رفته و تیک Can be overridden را بر میداریم.

برای ایجاد یک منبع نور از طریق نوار ابزار ویری Rectangle lights را انتخاب و یک نور حجمی در بیرون از پنجره کار میگذاریم.حال تست رندر را شروع میکنیم :

برای اینکه صحنه روشن تر شود به قسمت Advanced camera parameters (تنظیمات دوربین ) میباشد میرویم.ISO که حساسیت به نور هست را روی عدد 100 که پیش فرض ISO در دوربین های حرفه ای میباشد، تنظیم میکنیم.

F number همانند دریچه ای است که نور را وارد صحنه ما میکند ، هرچه قدر این عدد کمتر  باشد، میزان نور وارد شده در صحنه ما بیشتر میشود، عدد F number در دوربین های حرفه ای 8 میباشد.

Shutter speed همان طور که از اسمش مشخص است سرعت شات کردن میباشد و برای صحنه ما عدد 50 مناسب است. برای درک بهتر مطلب تنظیمات دوربین اینجا کلیک کنید.

تنظیمات Rectangle light :

Parameters :

ازطریق  Color/Texture میتوانیم رنگ نور مورد نظر را انتخاب کنیم، Intensity قدرت نوری که بر صحنه وارد میشود را کنترل میکند. Units واحد های تعریف شده برای نور میباشد. Shape نوع نوری است که وارد صحنه میشود میتواند به شکل  Rectangle یا disk باشد که انتخاب آن بستگی به نوع و شکل منبع نورمان دارد. U size  و V size طول نور ما میباشند و Directionality اندازه پرتاپ نور به درون صحنه میباشد .

Options :

با زدن تیک Invisible منبع نور در صحنه نشان داده نمیشود. اگر گزینه No decay زده شود نور تا بینهایت رفته و پرتاب نور تمام نمیشود.اگر تیک Shadows برداشته شود در صحنه سایه حذف میشود و در نتیجه رندر رئال بودن خود را از دست میدهد .

Double sided گزینه ای است که اگر روشن باشد، از دو طرف نور وارد فضا میشود. همچنین اگر بخواهیم در صحنه نور روی هرچیزی که رفلکشن دارد، بر روی رفلکشن آن تأثیری نگذارد اگر Affect Reflections خاموش باشد، باعث میشود که نور مورد نظر در اجسامی که دارای رفلکشن هستند دیده نشود. همچنین اگر Affect specular خاموش شود، باعث میشود که هایلایت منبع نوری که روی اجسام میافتد نشان داده نشود.

در جلسه ششم از پکیج طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design) به طور کامل به آموزش تنظیمات نورپردازی در فضای داخلی توسط  ویری

که برای بهتر و رئال تر شدن نور صحنه در رندر میباشند ، پرداخته شده است.