آشپزخانه یکی از عناصر مهم در یک خانه میباشد که نوع طراحی آن میتواند در جذابیت خانه بسیار تأثیر بگذارد در نتیجه باید به طراحی این جزء از خانه بسیار توجه شود زیرا فعالیت های مهمی مثل غذا خوردن ،شست و شو و پخت و پز در آن صورت گرفته و به طور مستتقیم این فضا در روحیه افراد خانه تأثیر میگذارد.

طراحی یک آشپزخانه سبک های مختفی نظیر مدرن ،کلاسیک،روستیک و…در این مطلب به روند طراحی یک آشپزخانه به سبک کلاسیک در نرم افزار اسکچاپ توسط موتور رندر ویری میپردازیم .

سبک کلاسیک نوعی از سبک طراحی هست که عناصر اصلی آن شکوه، عظمت،تقارن،تعادل،استقامت،نظم و هماهنگی و .. میباشد. متریال های بارزی که در این سبک دیده میشود متریال هایی نظیر چوب و سنگ  همراه با تزئیناتی چون گچ بری های ظریف،ستون ،قرنیزها و مجسمه هاو…میباشند.

نمونه رندر گرفته شده توسط استاد در پکیج آموزش طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design)
نمونه رندر گرفته شده توسط استاد در پکیج آموزش طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design)

در ابتدا در نرم افزار اسکچاپ یک فایل ایجاد میکنیم و دیوارها و پنجره های مورد نظر را رسم میکنیم و در محل های مورد نظر به ارتفاع 90 سانتیمتر با ابزار Push/pull کابینت های خود را ایجاد میکنیم.اسکچاپ نرم افراری است که طراحی با آن بسیار ساده بوده و در کمترین زمان ممکن بدون وجود ابزارهای پیچیده بسیاری از نیاز های مارا در یک طرح جواب میدهد و بهترین انتخاب برای طراحی داخلی نظیر آشپزخانه میباشد.

اکنون جای مبلمانی که در آشپزخانه وجود دارند را مشخص میکنیم تا بتوانیم پاخور های زیر کابینت را رسم کنیم . برای رسم دیتیل هایی که در گلویی زیر کابینت ها وجود دارد میتوانیم از گلویی های آماده در اینترنت استفاده کنیم یا میتوانید به سلیقه خود یک گلویی طراحی نمایید .اکنون گلویی مورد نظر را دانلود و وارد نرم افزار اسکچاپ میکنیم آن را اکسپلود کرده تا از حالت گروپ در بیاید سپس سطح آنرا انتخاب کرده و در زیر کابینتمان Move میدهیم و با استفاده از ابزار Follow me به اندازه 14 سانتی متر آن را رسم مینماییم.

اکنون باید رویه ای که در روی کابینت وجود دارد و جنس آن معمولا از جنس سنگ ، ام دی اف و… میباشد برای طسم آن خط های سطوح کابینت ها را انتخاب و به اندازه 5 سانتی متر این رویه را ایجاد میکنیم و توسط همان مدل های مقطع آماده که دانلود کرده ایم با استفاده از فرمان Follow Me آن را روی کابینت ایجاد میکنیم.

اکنون یک قرنیز با ارتفاع 12 سانتی متر نیز با استفاده از روش قبل و ابزار های یاد شده بر روی کابینت ها ایجاد میکنیم.

اکنون میخواهیم که تزئینات مخصوص به طراحی کلاسیک را در مدل خود وارد کنیم میدانیم که در هنگام طراحی بحث زمان بسیار مورد اهمیت بوده و در هنگام مدل سازی با ید به این مبحث بسیار توجه شود مدل سازی های مربوط به ظریف کاری های این سبک بسیار وقت گیر بوده و بسیار زمان مارا میگیرد پس به سراغ مدل های آماه رفته و از آنها در طرحمان استفاده میکنیم.

مدل های آماده خود را دانلود به اسکچاپ میاوریم و در قسمت های مورد نظر در کابینت ها، به سلیقه خود کپی میکنیم.

حال نوبت آن رسیده که درب  و کشوهای کابینت ها را رسم کنیم، با توجه به ابعاد کابینت هایمان درب ها و کشوها ی مورد نظر را رسم مینماییم برای اینکار نیز از درب ها و کشوهای آماده سبک کلاسیک که دارای دیتیل های بسیار پرجزئیاتی هستند، استفاده میکنیم.

در این مدل سازی بر روی اپن آشپزخانه نیز از یک مدل آماده کنسول مانند استفاده کرده ایم .اکنون میخواهیم کابینت های هوایی را نیز مدل سازی کنیم از کابینت های پایینی به ارتفاع 70 سانتی متر بالا میاییم کابینت های هوایی را با ارتفاع 75 سانتی متر و عمق40 سانتی متر رسم میکنیم و به روشی که کابینت های پایین را مدل سازی نمودیم و با استفاده از مدل های آماده آن ها را مدل سازی میکنیم.

یکی از ترفند هایی که یک رندر را رئال تر میکند ایجاد بی نظمی در صحنه است به همین منظور بعضی از درب های کابینت ها و کشو ها را نیمه باز گذاشته تا این بی نظمی را ایجاد کنیم.

اکنون میخواهیم در بالای کابینت ها یک قاب ایجاد کنیم که هم مبحث نور پردازی را در خود جا دهد و هم به دو عنصری که بر روی اپن قرار دارد از لحاظ بصری معنا دهد.همانطور که در تصویر مشاهده میکنید با استفاده از ابزار Rectangle و Arc چنین صفحه ای رسم میکنیم و با ابزار Push/pull به آن حجم میدهیم و با استفاده از مقطع ها و دیتیل های آماده ای که دانلود کرده ایم بر روی تزئینات آن به سلیقه خود کار میکنیم.

اکنون مدل سازی ما به پایان رسیده است و ما یک آشپزخانه به سبک کلاسیک داریم فقط کافیست که آبجکت هایی نظیر ماشین لباسشویی،یخچال و… که مختص به اسکچاپ است را دانلود و در محل هایی که تعیین کرده ایم جاگذاری و به سلیقه خود با استفاده از ترفند هایی که آموزش داده شد، سقف آشپزخانمان را نیز طراحی کنیم .

در پکیچ آموزش طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design) روند مدل سازی یک آشپزخانه کلاسیک ،متریال دهی و نهایتا رندر توسط موتور رندر قدرتمند ویری،به طور کامل آموزش داده شده است .

5/5