نورپردازی یکی از عناصر مهم در یک رندر است که میتواند به رئال شدن رندر بسیار کمک کند،در این مطلب به صورت تصویری به آموزش نورپردازی توسط پلاگین ویری اسکچاپ میپردازیم.اسکچاپ یکی از بهترین نرم افزار های موجود برای مدل سازی معماری است که محیط و ابزاری بسیار ساده دارد و ما را از کار با ابزار های پیچیده و وقت گیر بی نیار مینمایید .ویری نیز یک پلاگین میباشد که اکثر نرم افزار های مدل سازی همانند 3دی مکس،اسکچاپ و …را پشتیبانی کرده و با قابلیت هایی که دارد میتواند در کمترین زمان،یک رندر با کیفیت همراه با جزئیات بسیار رئال در دسترس ما قرار دهد.

 

ابتدا قبل از هر کاری لازم است که نور پیش فرض ویری که نور خورشید است را خاموش کنیم صحنه ما یک صحنه داخلی میباشد و بهتر است که در یک صحنه داخلی از نور های مصنوعی استفاده کنیم.از بخش Asset editor به تنظیمات ویری رفته از پنجره Lights نور Sun Light و از پنجره Settings به رول آوت Environment رفته و Background را نیز خاموش میکنیم.حال اگر یک تست رندر بگیریم میبینیم که هیچ نوری در صحنه ما وجود ندارد.

برای نورپردازی یک صحنه بهتر است که ابتدا نور های اصلی شبیه سازی شود پس اکنون میخواهیم که نور روز را شبیه سازی کنیم برای اینکار از طریق نور های ویری یک Rectangle light انتخاب میکنیم ودر پشت پنجره ها قرار میدهیم و از قسمت Parameters  قدرت نور را روی عدد 2500 تنظیم میکنیم .میزان قدرت نوری که وارد صحنه میشود بستگی به نوع و ابعاد پنجره ها دارد برای مثال در این مدل، پنجره ها ابعاد زیادی دارند پس باید قدرت نوری که وارد صحنه میشود نیز بیشتر از یک پنجره معمولی باشد.حال یک تست رندر گرفته و میبینیم که نور روز وارد صحنه شده است.

یکی از نکاتی که باید در نورپردازی به آن پرداخته شود ایجاد نور های پشت صحنه میباشد برای مثال در فضایی مثل آشپزخانه که اپن دارد این فضا با یک فضای دیگر در ارتباط است پس حتما از پشت صحنه نیز نور هایی وارد صحنه میشود در نتیجه سه تا منبع نور Rectangle Light در پشت صحنه ایجاد میکنیم و قدرت آن ها را 300 تنظیم میکنیم،اکنون میبینیم که از پشت صحنه نیز مقداری نور وارد صحنه شده و رندر را طبیعی تر کرده است.

اکنون نوبت به ایجاد نور های مصنوعی درون صحنه ،یعنی هالوژن ها  رسیده است ،برای ایجاد یک منبع نور برای هالوژن ها نیز بهترین انتخاب از میان نور های ویری نور Rectangle Light میباشد.یک Rectangle Light ایجاد مینماییم به تنظیمات آن رفته و Shape آن را روی حالت Disk میگذاریم، این حالت بهترین انتخاب برای شبیه سازی نور هالوژن ها میباشد و قدرت و رنگ آن را نیز به دلخواه خود تنظیم مینماییم .حال آن را از طریق فرمان Move در اسکچاپ در هالوژن ها قرار میدهیم.

اکنون میخواهیم یک پس زمینه در پشت پنجره ایجاد کنیم برای اینکار از یک متریال Emissive که خودش نیز یک منبع نور است و از خودش نور ساطع میکند استفاده میکنیم در ابتدا با استفاده از ابزار Arc اسکچاپ یک دیوار در پشت پنجره رسم میکنیم ،یک متریال Emissive ایجاد میکنیم حال در قسمت Color آن یک تصویر پس زمینه از منظره شهر وارد میکنیم.

برای ایجاد نور مخفی در سقف میتوان از نور Mesh light استفاده نمود حال یک نوار درون سقف ایجاد میکنیم و دور سقف آن را ادامه میدهیم سپس آن را Make group کرده و به یک Mesh light تبدیل مینماییم و یک رنگ شبیه به رنگ هالوژن ها به آن نسبت میدهیم،یک تست رندر گرفته ،حال میبینیم که نور مخفی در سقف ما ایجاد شده است.

یکی از مباحث مهم در تنظیمات نور رندر تنظیمات Advanced camera parameters (تنظیمات دوربین )میباشد،ISO حساسیت به نور میباشد که مقدار آن عدد 50 یا 100 است که پیش فرض  دوربین های حرفه ای میباشد.

F number همانند دریچه ای است که نور را وارد صحنه ما میکند ، هرچه قدر این عدد کمتر  باشد، میزان نور وارد شده در صحنه ما بیشتر میشود، عدد F number در دوربین های حرفه ای 8 میباشد.

Shutter speed همان طور که از اسمش مشخص است سرعت شات کردن میباشد و برای صحنه ما عدد 50 مناسب است. برای درک بهتر مطلب تنظیمات دوربین اینجا کلیک کنید.

در پکیج آموزش طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design) مراحل طراحی آشپزخانه کلاسیک ،متریال سازی ،نورپردازی و تنظیمات رندر توسط پلاگین ویری به طور کامل آموزش داده شده است.برای آشنایی بیشتر با محصول ،نمونه کار استاد و هنرجویان اینجا کلیگ کنید.

5/5