پست پروداکشن :

پست پروداکشن پروسه ای است که توسط آن میتوان مشکلات یک رندر خام نظیر نور ها ،سایه ها،بازتاب ها و …برطرف کرده و یک رندر خام را به یک رندر رئال تبدیل نمود.بدین صورت که پس از گرفتن رندر توسط هرکدام از نرم افزار های سه بعدی نظیر اسکچاپ،3دی مکس،رویت و … فایل خام رندر به یک نرم افزار گرافیکی منتقل میشود و از لحاظ گرافیکی به یک رندر حرفه ای و رئال تر تبدیل میشود.

به طور کلی پست پروداکشن موجب آن میشود که یک رندر به حرفه ای حالت خود در بیاید درحالی که اکثر موتور رندرها هرچه قدر هم که حرفه ای باشند و در سیستم های قدرتمند یک رندر گرفته شوند قادر نمیباشند که یک رندر را همانند پست پروداکشن به یک رندر رئال و حرفه ای تبدیل کنند.

همچنین توسط پست پروداکشن میتوان بک گراند های متفاوتی در یک رندر قرار داد که این خود باعث صرفه جویی در زمان میشود که دیگر مجبور نباشیم رندر های متفاوتی گرفته و زمان بسیاری را صرف انجام این عملیات نماییم.

رایج ترین نرم افزار برای انجام پست پروداکشن نرم افزار گرافیکی فوتوشاپ میباشد که با وجود ابزار های متفاوت میتواند یک رندر را به رئال ترین شکل ممکن تبدیل کند.در این مطلب به آموزش جامع و تصویری پست پروداکشن توسط نرم افزار فوتوشاپ میپردازیم.

همان طور که در مقاله های قبلی گفته شد اولین مرحله برای پست پروداکشن استفاده از رندر المنت های مربوط به پلاگین ویری میباشد .

رندر المنت ها برای کنترل عناصر یک رندر مثل Lighting ،Refraction ،Bump Normals و …استفاده میشوند. پس از آن که رندر گرفته شد، توسط رندر المنت ها میتوان این عناصر را به طور جداگانه در نرم افزار فوتوشاپ اصلاح نمود تا یک رندر خام به یک رندر حرفه ای تبدیل شود.

ابتدا از فایلی که رندر المنت ها و رندر خام وجود دارد فایل خام رندر را در نرم افزار فوتوشاپ وارد میکنیم،حال رندر المنت مورد نظر را نیز در فوتوشاپ وارد کرده و از طریق Opacity (شفافیت)،میزان تأثیر رندر المنت را بر رندر اصلی تنظیم مینماییم.حال تمام رندر المنت ها را با استفاده از همین روش به نرم افزار فوتوشاپ آورده و تغییرات مورد نظر را اعمال میکنیم.

 

پس از آن که تمام رندر المنت ها را بر روی رندر اصلی ترکیب کرده حال تمام لایه ها را به یک لایه تبدیل مینماییم.اکنون تمام لایه ها را انتخاب کرده ،کلیک راست کرده و Merge layers را انتخاب میکنیم اکنون تمام لایه ها به یک لایه تبدیل شده است.

اکنون نوبت به تنظیمات مربوط به نور موجود در  تصویر میباشد، از طریق  پنجره Images و بخش Adjustment میتوانیم به تمامی تنظیمات مربوط به نور در فوتوشاپ دسترسی پیدا کنیم.

حال ازپنجره Image به بخش Adjustment رفته و Brightness/contrast را انتخاب مینماییم و Brightness (درخشندگی) وContrast (اختلاف رنگ) را نیز تنظیم مینماییم.

حال از پنجره Images و بخش Adjustment تنظیمات Curves را انتخاب مینماییم و به سلیقه خود با تغییر دادن نمودار آن میتوانیم تنظیمات خود را بر روی تصویر اعمال کنیم.Curves ابزاری است که توسط آن میتوانیم کنترل بهتری روی موضوعات Shadow،Highlights و داشته باشیم.

اکنون از روش قبلی وارد تنظیمات مربوط به Vibrance میشویم .Vibrance مربوط به غلظت رنگ ها میباشد توسط این تنظیمات تصویر ما بسیار زنده تر و طبیعی تر میشود.

از طریق Color Balance نیز میتوانیم Shadows، Midtones و Highlights را کنترل کنیم.این بخش از تنظیمات مربوط به تعادل رنگ ها میباشد و میتواند تصویر را گیراتر کند.

اکنون میخواهیم که تصویرمان را از حالت Blurry کمی در آورده و به اصطلاح Sharp(واضح)تر کنیم برای اینکار به  پنجره Filter رفته و از بخش Sharpen گزینه Smart sharpen را انتخاب مینماییم و توسط Amount و Radios میزان شارپ را تنظیم مینماییم،حال میبینیم که تصویر بسیار جذاب تر میشود.

اکنون که تنظیمات مربوط به تصویر به اتمام رسیده است، فایل خود را از پنجره File و قسمت Save as ذخیره مینماییم.

اکنون که پروسه پست پروداکشن به پایان رسیده است تغییرات موجود در رندر قبل و بعد از پست پروداکشن به وضوح قابل رویت میباشد. همانطور که از تصویر پیداست رندر بسیار رئال و حرفه ای تر شده است.

قبل و بعد از پست پروداکشن

در پکیج آموزش طراحی آشپزخانه و کابینت (Kitchen design) مراحل طراحی آشپزخانه کلاسیک ،متریال سازی ،نورپردازی و تنظیمات رندر ،پست پروداکشن ،تهیه نقشه های اجرایی (فاز 2) به طور کامل آموزش داده شده است.برای آشنایی بیشتر با محصول ،نمونه کار استاد و هنرجویان اینجا کلیگ کنید.

5/5