در این مطلب به صورت جامع و تصویری، به آموزش  تنظیمات دوربین در ویری اسکچاپ که یکی از پارامتر های مهم درتنظیمات رندر میباشد، میپردازیم.

V-ray

 ویری یک پلاگین قدرتمند میباشد که به صورت افزایه به نرم افزار های سه بعدی اضافه میشود. ویری ساخت یک کشور بلغارستانی به نامChaos Group میباشد که در حال حاضر برای اکثر نرم افزار های معماری نظیر 3ds Max ، SketchUp ،Maya، Cinema 4D ، Rhino ، Blender وSoftimages و… ارائه شده است . ویری قادر است یک رندر را از نظر متریال،نورپردازی و..به بالاترین سطح برساند، و همچنین با داشتن سرعت بالا در رندر و منابع گسترده از نظر متریال ،آبجکت های آماده و… میتواند در زمان یک مدل سازی نیز بسیار صرفه جویی کند .

از سویی دیگر، یکی دیگر از مزیت های این پلاگین ساخت یک انیمیشن معماری در کوتاهترین زمان ممکن میباشد ،همان طور که میدانیم ساخت یک انیمیشن از یک مدل سازی معماری پروسه ای زمان بر است که توسط نرم افزار های پیچیده انجام میشود، حال توسط پلاگین ویری میتوان در کمترین زمان و بدون نیاز به ابزار های پیچیده و زمانبر یک انیمیشن حرفه ای ساخت تا کارفرما را تحت تأثیر طراحی و مدل سازی خود قرار داد.

 

همانطور که گفته شد، تنظیمات دوربین در ویری  یکی از شاخصه های پر اهمیت در بحث یک رندر حرفه ای میباشد ، در بحث دوربین( Camera) ویری ،دو رول آوت Camera و Advanced Camera Parameters بسیار حائز اهمیت میباشند که در این مطلب به پارامتر های موجود در این دو رول آوت میپردازیم.

سه پارامتر مهم که در مبحث دوربین بسیار حائز اهمیت هستند، ISO ،F Number و Shutter Speed میباشند که از رول آوت Advanced Camera Parameters قابل کنترل میباشند.

 

ISO

ISO یا  Film Sensivity حساسیت عکس، نسبت به نور موجود در صحنه میباشد هرچه مقدار آن بیشتر باشد نور موجود در صحنه نیز بیشتر میشود و حساسیت عکس نیز نسبت به نور بیشتر میشود.معمولا عدد پیش فرضی که در دوربین های حرفه ای برای ISO تعریف شده است عدد 100 میباشد ،هرچه مقدار این عدد کم تر باشد نیز میزان نویز موجود در صحنه کم تر میشود به تصویر زیر توجه کنید زمانی که مقدار ISO از حد تعادل فرا تر تعریف شده است ، نور تصویر Overexposed شده و به اصطلاح صحنه ما میسوزد.

همان طور که گفته شد ،هرچه قدر میزان ISO در صحنه بیشتر باشد،میزان نویز موجود در صحنه نیز افزایش پیدا میکند همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید،هرچه عدد ISO بیشتر شده به نویز صحنه نیز افزوده شده است.

در تصویر زیر ، یک رندر با دو مقدار متفاوت ISO گرفته شده است.

ISO 100
ISO 20

F Number

F number یا Aperture ، دریچه دید دوربین نسبت به صحنه میباشد.هرچه قدر عدد F Number بیشتر باشد دریچه ورود نور به صحنه کوچکتر میشود و در نتیجه نور کمتری وارد صحنه میشود.

F Number ارتباط مستقیمی با Depth of field(عمق میدان) در رول آوت Camera دارد به این صورت که هرچه میزان F number بیشتر باشد مقدار Depth of field یا عمق میدان، کمتر میشود .همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید هرچه مقدار F Number بیشتر میشود،دریچه دید دوربین کوچک تر شده ، ,عمق تصویر کاهش پیدا کرده است.

در تصاویر زیر یک رندر با F Number های متفاوت را مشاهده میکنید. 

F Number 2
F Number 8

Shutter speed

Shutter speed سرعت عکس گرفتن میباشد که با استفاده از آن میتوان سرعت عکس گرفتن را تعیین نمود.هرچه قدر که مقدار Shutter speed بیشتر باشد ،میزان نور موجود در صحنه نیز افزایش پیدا میکند به این صورت که شاتر دوربین مدت زمان بیشتری باز مانده پس مقدار نور بیشتری وارد صحنه میشود.

در تصاویر زیر یک رندر با Shutter Speed های متفاوت ،گرفته شده است.

برای درک بهتر و تسلط بر مباحث دوربین ،جزوه مربوط به جلسه هجدهم پکیج ویری برای اسکچاپ را مطالعه نمایید.

Shutter Speed 200
Shutter Speed 800

در جلسه هجدهم از پکیج vray برای sketchup ،به آموزش تنظیمات دوربین در ویری اسکچاپ پرداخته میشود. در این جلسه درباره اصول کادربندی و کار با دوربین‌های واقعی که پارامترهای آن در ویری اسکچاپ هم وجود دارد، آشنا می‌شویم.

5/5