شناخت و به کارگیری تنظیمات بخش رندر یکی از موارد ضروری برای ایجاد یک رندر حرفه ای و رئال میباشد.در این مطلب به آموزش تنظیمات پارامتر های ویری نکست میپردازیم.

V-ray next for SketchUp

 ویری یک پلاگین قدرتمند میباشد که به صورت افزایه به نرم افزار های سه بعدی اضافه میشود. ویری ساخت یک کشور بلغارستانی به نامChaos Group میباشد .ویری در حال حاضر برای اکثر نرم افزار های معماری نظیر 3ds Max ، SketchUp ،Maya، Cinema 4D ، Rhino ، Blender وSoftimages و… ارائه شده است . ویری قادر است یک رندر را از نظر متریال،نورپردازی و..به بالاترین سطح برساند. همچنین با داشتن سرعت بالا در رندر و منابع گسترده از نظر متریال ،آبجکت های آماده و… میتواند در زمان یک مدل سازی نیز بسیار صرفه جویی کند .

Render

این رول آوت یکی از مهم ترین پارامتر های مهم در بخش تنظیمات رندر میباشد.

Engine به بحث سرعت رندر میپردازد.یعنی اگر Engine بر روی CPU تنظیم شده باشد ،سرعت رندر به CPU بستگی خواهد داشت.به طور کلی سرعت رندر آن نسبت به یک CPU پایین تر بسیار کم تر میباشد. همچنین اگر Engine بر روی CUDAو  RTX تعریف شود ،رندر از کارت گرافیک سیستم استفاده میکند.

Interactive موتور ارائه دهنده تعاملی را قادر می سازد تا در هنگام ویرایش اشیا ، چراغ ها و مواد در صحنه، به روزرسانی تصاویر ارائه شده را ببیند. رندر تعاملی فقط در حالت Progressive کار می کند.

Progressive توسط این گزینه میتوانید رندر را خیلی سریع ببینید ، و سپس بگذارید تا زمانی که لازم باشد به عنوان Pass های اضافی محاسبه شده و تصویر را اصلاح کند.

Quality به کیفیت نور های ثانویه ،متریال ها ،نورپردازی و… میپردازد.همچنین بر اساس  هر کیفیتی که انتخاب شود مقادیر پارامتر های دیگر تغییر میکند و وقتی این پارامتر ها توسط خودمان تغییر کنند،Quality به حالت Custom در می آید.

Denoiser برای پاک سازی نویز های موجود در صحنه استفاده میشود. زمانی که روشن باشد، پس از اتمام رندر کمترین مقدار نویز را در تصویر مشاهده میکنیم.

Render output

 Image Width/Height عرض و ارتفاع رندر را در بافر قاب V-Ray تنظیم می کند.و میتوان توسط آن رزولیشن تصویر را تنظیم نمود.

Aspect Ratio نحوه قاب بندی رندر میباشد. رابطه متناسب بین ارتفاع و عرض رندر را در بافر قاب V-Ray تنظیم می کند. تناسب ابعاد تصویر را نیز می توان قفل و باز کرد.

توسط Save Image نیز میتوان یک محل برای ذخیره رندر تعیین نمود.

Invironment

Background یک رنگ یا مپ را تنظیم می کند تا در حین ارائه ، به عنوان پس زمینه عمل کند.

GI  رنگ محیط را مشخص می کند. تأثیر تغییر محیط GI شبیه به یک نور گنبدی است. توجه داشته باشید کهGlobal IlluminationI باید فعال شود.

توسط GI ،Reflection و refraction در این بخش ،میتوانیم تعریف کنیم که 3 گزینه در صحنه، از یک مپ پیروی کنند. برای مثال اگر بخواهیم تمام رفلکشن ها از یک مپ خاص پیروی کنند ،در بخش Reflection یک مپ تعریف مینماییم.

Secondary Matte نیز این امکان را میدهد که  برای رد کردن پرتوهای محیطی که روی اشیاء مات تأثیر می گذارند ، یک رنگ یا یک مپ را مشخص کنید.

Material override

override color این امکان را میدهد که برای تمام متریال های موجود در صحنه یک رنگ تعریف نماییم.

Override Material نیز این امکان را داده که برای متریال های موجود در صحنه یک متریال یا یک مپ تعیین نماییم.

Swarm

Swarm برای رندر های شبکه به کار گرفته میشود. زمانی که چند کامپیوتر را به هم متصل نمودیم میتوانیم از امکانات این پارامتر استفاده نماییم. Swarm یک اپلیکیشن میباشد که به ویری اضافه میشود.

ر جلسه بیست و هشتم از پکیج vray برای SketchUp به آموزش تنظیمات پارامتر های ویری نکست پرداخته شده است. برای آشنایی بیشتر با محصول اینجا کلیک کنید.

5/5