یکی از عناصر حائز اهمیت برای یک رندر حرفه ای و رئال ،تسلط کامل بر تنظیمات موتور رندر میباشد .در این مطلب به صورت جامع و تصویری به آموزش تنظیمات Render Parameters در ویری میپردازیم.

V-ray

V-ray یک پلاگین میباشد که به صورت افزونه برای اکثر نرم افزار های مدل سازی نظیر 3ds Max ، SketchUp ،Maya، Cinema 4D ، Rhino ، Blender وSoftimages و… ارائه شده است.

V-ray  این امکان را به شما میدهد تا زمان بیشتری را صرف خلاقیت و زمان کمتری را صرف انتظار برای یک رندر کنید.همچنین به شما این امکان را داده تا بالاترین کیفیت ارائه ممکن را ایجاد کنید.

همچنین به شما این امکان را میدهد که طراحی خود را، با مجموعه کاملی از ابزارهای خلاقانه برای روشنایی ، سایه زنی و… ارائه دهید.

Render Parameters

Render Parameters یکی از حائز اهمیت ترین رول آوت بخش تنظیمات رندر میباشد .توسط این بخش میتوانیم تنظیمات مربوط به رندر را شخصی سازی کنیم.این رول آوت از 5 بخش تشکیل شده است.این تنظیمات از بخش Asset editor در پنجره Settings قابل دسترس میباشد.حال به تنظیمات مربوط به هر پارامتر میپردازیم.

Quality

تنظیمات Quality  تنها در صورت خاموش بودن Interactive Renderer در دسترس هستند.

Noise limit محدود کننده ی نویز های موجود در تصویر میباشند .هرچه عدد آن کم تر باشد، نویز های موجود در تصویر، کمتر میشوند.از سمتی نیز به زمان رندر میافزاید.

Bucket Size اندازه باکت های موجود در رندر میباشد.این عدد هرچه کم تر باشد محاسبات رندر سرعت بیشتری خواهند داشت و به سیستم فشار کمتری وارد خواهد شد.

Min Subdivs ،Max Subdivs و Shading Rate به کیفیت بصری صحنه میپردازند.از طریق آن ها میتوان کیفیت متریال ها،نورها و…را کنترل نمود.

Min Subdivs قسمت هیی از صحنه  که ویری تشخیص میدهد. محاسبه نور ،رفلکشن و…در این بخش های صحنه کم اهمیت تر باشد.

Max Subdivs قسمت هایی از صحنه که ویری تشخیص میدهد، محاسبه نور،رفلکشن و… در این بخش های صحنه پراهمیت تر باشد.

Shading Rate هرچه قدر که عدد آن بیشتر باشد کیفیت سایه ها،بازتاب ها و Global illomination بیشتر میشود.

Antialiasing Filter

Size/type از یک فیلتر مخصوص در ویری استفاده میکند که میتوان نوع و اندازه آن را از این بخش تعیین کرد.

Color Mapping

Subpixel Clamp  زمانی که روشن شود، پیکسل ها را محدود کرده و نمیگذارد که غلظت رنگ آن ها از محدوده ای مشخص بالاتر رود.و به طور کلی به غلظت رنگ ها میپردازد.همچنین باعث کمتر شدن غلظت رنگ ها شده و کنتراست رنگ ها را نیز کمتر مینماید.

Highlight  Burn نیز به بحث غلظت رنگ ها در صحنه میپردازد.هرچه مقدار آن کمتر باشد غلظت رنگ ها در صحنه نیز کم تر میشود.

Optimizations

Adaptive Lights هرچه که مقدار آن کمتر باشد زمان رندر نیز کمتر میشود.همچنین در صحنه به مقدار محدودی ،نویز ایجاد میکند.

Opacity Dept و Max Ray Intensity مربوط به پارامتر های مربوط به متریال ها میباشند.این تتنظیمات به کنترل عمق های Reflection ها و Refraction ها میپردازند.

Secondary Ray Bias اگر در رندر یک سری از سطوح بر روی همدیگر افتادن و به شکل یک باگ در آمدند میتوان این گزینه را روشن نمود تا این مشکل اصلاح شود.

Conserve memory از یک روش کم حجم تر برای ذخیره مثلث ها استفاده می کند ، که ممکن است کمی کندتر باشد اما باعث کاهش استفاده از حافظه می شود.

Switches

سوئیچ های موجود در این مرحله تأثیر جهانی در کل صحنه دارند.

هرکدام از گزینه های Displacement ،Lights ،Hidden Lights  و Shadows خاموش شوند،این عناصر در صحنه غیر فعال میشوند.

زمانی که Engine بر روی GPU تنظیم شود یک پارامتر دیگر به نام GPU Textures به این بخش اضافه خواهد شد.

GPU Textures

Resize برای بهینه سازی استفاده از حافظه GPU ، از این گزینه برای تغییر اندازه تکسچر های با وضوح بالا در وضوح کوچکتر استفاده میشود.

Texture Size  وضوح و عمق بیتی که تغییر اندازه داده می شود را مشخص می کند.

Bit Depth نیز وضوح و عمق بیتی که تغییر اندازه داده شده در تکسچر را مشخص می کند.

ر جلسه بیست و نهم از پکیج vray برای SketchUp به آموزش تنظیمات Render Parameters در ویری پرداخته شده است. برای آشنایی بیشتر با محصول اینجا کلیک کنید. 

5/5