در این مطلب به آشنایی با نرم افزار رویت، روش انتقال پلان های اتوکد به رویت و آموزش ترسیم پله ،در و پنجره در این نرم افزار میپردازیم.

Autodesk Revit

Revit نرم‌افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که برای استفادهٔ مهندسان معمار، عمران و تأسیسات کاربرد دارد. و برای مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم جزئیات ساختمانی استفاده می‌شود. این برنامه به کاربران توان طراحی ساختمان و سازه و مولفه‌های آن به صورت سه بعدی، یادداشت و علامت‌گذاری با عناصر دوبعدی و دسترسی اطلاعات ساختمانی از پایگاه داده‌های مدل ساختمان را می‌دهد.

از خصوصیات بارز این نرم افزار سادگی و سرعت در یادگیری است .همچنین توسط این نرم افزار میتوان نقشه های 2 بعدی و 3بعدی را به شکل همزمان رسم نمود.ارتباط هم‌زمان نقشه‌های معماری با نقشه‌های سازه و تأسیسات و اعمال هم‌زمان تغییرات بین این نقشه‌ها از دیگر مزیت های رویت میباشد.

با استفاده از این نرم افزار خطاهای انطباق نماها و پلان‌ها و مقاطع حزف خواهند شد.و همچنین قابلیت ارتباطی با دیگر نرم‌افزارهای BIM از طریق IFC و نیز اتوکد، 3D Max نیز یکی دیگر از مزیت های این نرم افزار میباشد.

روش Import پلان های اتوکد به رویت

اکنون میخواهیم یک پلان در نرم افزار اتوکد را به رویت انتقال دهیم.ابتدا هر کدام از پلان های اتوکد را به صورت جداگانه ذخیره میکنیم.نرم افزار رویت را اجرا و از قسمت Projects ،Architectural Template را انتخاب مینماییم.ابتدا با تایپ حرف UN پنجره Projects Units را انتخاب و واحد سانتیمتر را انتخاب میکنیم.

حال از بخش Project Browser که مربوط به تظیمات Level ها میباشد Level های پروژه را ایجاد مینماییم.برای ایجاد یک Level ابتدا یک نما به طور مثال نمای شرق (East) را انتخاب نموده ،ارتفاع هر طبقه را مشاهده نموده و به یک Level در رویت تبدیل میکنیم.پس از آن که تمام Level ها را ایجاد کردیم اکنون باید فایل کد را به این Level ها منتقل کنیم.برای مثال Level 1 که زیر زمین میباشد را انتخاب میکنیم ،سپس از پنجره Insert قسمت Import CAD را انتخاب نموده ،در پنجره باز شده فایل پلان زیرزمین را انتخاب میکنیم.Unit آن را روی Meter قرار داده و Positioning آن را بر روی Center to Center قرار میدهیم.

حال پلان اتوکد به رویت منتقل شده است.از همین روش برای تمام طبقات نیز استفاده میکنیم.

روش رسم دیوار و درب ها در رویت

برای رسم دیوار ها وارد پنجره Architecture شده و Wall را انتخاب میکنیم.زمانی که پنجره Modify باز میشود Pick Line را انتخاب و از بخش Properties نوع دیوار را نیز انتخاب مینماییم و از قسمت Top Constraint تعیین مینماییم که دیوار ها تا کدام طبقه ایجاد شوند.حال فقط کافیست خطوط دیوار را انتخاب کرده و دیوارها رسم میشوند.

 

حال میخواهیم که در پلان مورد نظر درب ها را رسم کنیم.برای این کار نیز وارد پنجره Architecture شده و Door را انتخاب میکنیم.و از بخش Properties نیز نوع درب و ابعاد و اندازه آن را تعیین مینماییم .حال درب ها را در محل های مورد نظر با یک کلیک ساده،جایگذاری مینماییم.

روش رسم پله در رویت

برای رسم پله ها در نرم افزار رویت به پنجره Architecture رفته و گزینه Stair را انتخاب میکنیم ،گزینه Run سپس گزینه Create Sketch را میزنیم،پس از انجام این کار بخش Riser که کف پله ها میباشد ،نمایش داده میشود،آن را انتخاب میکنیم و Pick Line را میزنیم.اکنون نوبت آن است که خطوط مربوط به کف پله ها را انتخاب کنیم.پس از آن که تمام خط های کف پله را انتخاب نمودید Boundary را زده و Mode را انتخاب میکنیم .حال پله های ما به طور سه بعدی در نقشه ی دو بعدی ما ایجاد میشود.

حال میبینیم که پله های ما به طور سه بعدی در نقشه ی دو بعدی ما ایجاد شده اند.

در قسمت اول از ورگشاپ طراحی نمای آپارتمان در رویت ،به آموزش ایجاد Level ها ،روش Import کردن فایل اتوکد به نرم افزار و همچنین آموزش ترسیم پله ،در و پنجره در رویت پرداخته خواهد شد .برای آشنایی بیشتر با محصول اینجا کلیک کنید.

5/5