در این مطلب با نرم افزار اسکچاپ و قابلیت های آن آشنا میشوید و همچنین به آموزش مدل سازی لوستر چوبی توسط این نرم افزار میپردازیم.

اسکچاپ چیست؟

 از نرم‌افزارهای بسیار ساده و کار آمد سه بعدی‌سازی به خصوص در حوزه معماری می‌باشد. 

این نرم‌افزار برای مهندسی راه و ساختمان، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی بازی‌های ریانه‌ای کاربرد دارد.

از مهم ترین مزایای طراحی در اسکچاپ این است که مدل‌های این برنامه کلاً از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبه‌های مدل ایجاد می‌شوند. 

در صورت پیوستن تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر یک صفحه یا plan ایجاد می‌شود و به‌طور خودکار وجه مدل به وجود می‌آید.

 لبه‌های مورد نظر و نیز وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه بعدی می‌شوند.

چرا نرم افزار اسکچاپ؟

اسکچاپ بخاطر سرعت و محیط بسیار ساده ای که دارد ،یادگیری آن بسیار آسان میباشد،

و از این رو شما را از درگیری به نرم افزار های پیچیده ی مدل سازی بی نیاز میسازد.

یکی دیگر از مزیت های این نرم افزار کم حجم بودن فایل های آن میباشد.

که باعث شده در ضعیف ترین سیستم ها نیز امکان مدل سازی حرفه ای وجود داشته باشد.

همچنین دقت این نرم افزار بسیار بالا بوده،

و از این جهت میتوان مدل های بسیار دقیق را در این نرم افزار مدل سازی نمود.

در ادامه به آموزش مدل سازی لوستر چوبی توسط این نرم افزار میپردازیم.

ابتدا با استفاده از ابزار Arc در اسکچاپ یک کمان همانند تصویر زیر رسم مینماییم.

از بخش Intity Info قسمت Segments عدد آن را روی 50 قرار میدهیم.

سپس کمان را انتخاب نموده و به اندازه 1 سانتی متر از آن Offset میگیریم.

سپس با استفاده از ابزار Line دو کمان را به هم وصل مینماییم.

سپس با استفاده از ابزار Push/pull به آن ضخامت میدهیم.

حال آن را انتخاب و  make component میکنیم.

با استفاده از ابزار Circle یک دایره به ابعاد دلخواه رسم مینماییم و segments آن را روی عدد 50 قرار میدهیم.

توسط ابزار Push/pull به آن ضخامت داده و آن را Make Group میکنیم.

اکنون حجم مورد نظر را توسط فرمان Move بر روی لبه ی دایره قرار میدهیم.

سپس نقطه مبدأ دایره را انتخاب و از آن یک Offset میگیریم.

حجم را انتخاب و توسط فرمان های Rotate و copy آن را به تعداد مورد نیاز حول دایره کپی میکنیم.

سپس حجم دایره شکل را کپی کرده و در قسمت بالایی لوستر نیز جای گذاری مینماییم.

اکنون وارد گروه دایره شده و از آن یک Offset  میگیریم.

سپس وسط آن را پاک و خالی مینماییم.

سپس کلیک راست کرده و از بخش Intersect faces گزینه With model را میزنیم.

سپس کلیک راست کرده و از بخش Select گزینه Invert selection را میزنیم.

حال مجددا کلیک راست کرده و erase را میزنیم تا خطوطی که ایجاد کرده ایم از دایره پاک شوند.

اکنون با استفاده از Push/pull به آن ضخامت میدهیم.

حال وارد گروه کمان شده و با استفاده از همین روش این برش ها را بر روی کمان ها نیز ایجاد مینماییم.

در آخرین مرحله یک دایره در حجم بالایی لوستر رسم مینماییم.

با استفاده از Push/pull آن را خالی میکنیم .

سپس یک آبجکت اماده لامپ وارد اسکچاپ کرده و درون آن قرار میدهیم.

و از انتهای لامپ یک میله ی آویز در بالای لامپ شبیه سازی مینماییم.

سپس از بخش متریال های آماده اسکچاپ به لوستر مورد نظر متریال نسبت میدهیم.

برای آموزش تصویری فیلتر شکن خود را روشن نمایید و ویدئو زیر را تماشا کنید.

5/5