در این مقاله به صورت جامع و تصویری به آموزش روش های کپی در سینما فوردی (Cinema 4D) میپردازیم تا یاد بگیریم که به چه حالت هایی میتوانیم یک آبجکت را در فضای این نرم افزار کپی کنیم.
1-استفاده از فرمان ctrl + C
این روش یکی از جامع ترین روش های کپی در نرم افزار ها میباشد که همانند روش کپی فولدر در ویندوز است.
فقط کافی است که آبجکت مورد نظر را انتخاب (Select ) کرده و با استفاده از کیبورد دکمه ctrl
و سپس C بزنیم و برای Past کردن آن مجددا دکمه ctrl و در آخر V را انتخاب کنیم.
همان طور که در تصویر زیر میبینید پس از انجام این کار در
قسمت لیست آبجکت های نرم افزار سینما فوردی یک آبجکت دیگر با نام مشابه ایجاد شده است.
2-Current state to object
روش دوم برای کپی کردن آبجکت در نرم افزار سینما فوردی استفاده از Current state to object میباشد.
برای انجام این روش ابتدا به بخش Object manager رفته و کلیک راست میکنیم.
یک لیست قابل مشاهده میباشد از این لیست گرینه Current state to object را انتخاب میکنیم.
3-Duplicate
روش سوم استفاده از Duplicate میباشد.این روش زمانی کاربرد دارد که میخواهیم از یک آبجکت تعداد زیادی کپی بگیریم.
برای اینکار ابتدا از بخش منوی اصلی Tools را باز کرده و گزینه Duplicate را انتخاب میکنیم.
پس از انتخاب این گزینه در بخش Attribute تنظیمات مربوط به Duplicate نمایش داده میشود.
که میتوان به صورت جزئی تر به تنظیمات آبجکت دسترسی پیدا نمود.
از بخش Copies میتوان تعداد کپی را انتخاب نمود.
از بخش Mode میتوان نحوه قرار گیری کپی ها در کنار هم را که به صورت Circle،Linear ، Along Spline انتخاب کرد.
همچنین اگر هرکدام از این گزینه ها را انتخاب کنیم، تنظیمات مربوط به آن نظیر شعاع دایره،مقیاس ها،نوع چرخش ، Positions و … در دسترس قرار میگیرند.
Cloner
این روش بیشترین کاربرد را در نرم افزار سینما فوردی دارد و
آبجکت را در تعداد بسیار زیادی کپی میکند و می توان به عنوان ابزار برای مدل سازی استفاده کرد .
برای استفاده از این روش از بخش ابزار هایی که زیر منوی اصلی نرم افزار قرار دارند گزینه Cloner را انتخاب مینماییم.
این گزینه از بخش Mograph در منوی اصلی نیز قابل دسترسی میباشد.
پس از انتخاب Cloner در بخش Attribute پنجره تنظیمات مربوط به آن به نمایش در میایند.
از بخش Mode ، میتوان شکل قرار گیری آبجکت های کپی شده نظیر Radial ،Linear ،Grid array و… را انتخاب نمود.
با انتخاب هرکدام از این Mode ها تنظیمات مربوط به آن ها به نمایش در میایند.
بطور پیش فرض Mode بر روی Grid array قرار دارد
در بخش Count تعداد آن ها را بر روی محورهای X,Y و Z تعیین مینماییم.
بخش size مربوط به فاصله های آبجکت ها میباشد و میتوان بر روی هرکدام از محورهای X,Y و Z اندازه آن ها را تعیین کنیم.
از بخش Form میتوانیم فرم کلی آبجکت های کپی شده را انتخاب نماییم.
میتوانیم آن ها را به شکل Cube (مکعب) ،Sphere (کره) و… در آوریم.
بخش بعدی از پنجره های تنظیمات Cloner گزینه Effectors میباشد.
از طریق این بخش میتوانیم تعیین کنیم که Cloner ها کدام افکت یا کدام فرمان را اجرا کنند.
برای تفهیم بیشتر به بخش Cloner رفته و با کلیک چپ گزینه Plain را انتخاب مینماییم.
تمام آیکون های آبی این بخش یک Effector میباشند.
زمانی که این گزینه را انتخاب میکنیم پنجره تنظیمات آن Effector را در پنجره Attributes میایند.
از بخش Parameter میتوانیم تنظیمات مربوط به Position ، مقیاس و Rotation را کنترل نمود.
یکی از مهم ترین بخش تنظیمات این بخش Falloff میباشد.
از بخش Field ها در تنظیمات Falloff یک باکس فیلد را انتخاب میکنیم.
اندازه آن را تنظیم مینماییم، اکنون هر فرمانی که به Plain Effector بدهیم، فقط روی آبجکت های داخل مکعب این Effect اعمال می شود.
در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) به طور مفصل به آشنایی با محیط نرم افزار،
کلید های میان بر و ابزار های مدل سازی پرداخته میشود ،برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج کلیک کنید.