آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مقاله با ابزار های ساخت انیمیشن آشنا میشوید و به آموزش ساخت انیمیشن در سینما فوردی (Cinema 4D) میپردازیم.
در این آموزش قصد داریم که با قرار دادن تعدادی دومینو در کنار هم یک انیمیشن کوتاه توسط نرم افزار سینما فوردی بسازیم.
در ابتدا یک دومینو مدل سازی کرده ایم.(برای آموزش مدل سازی دومینو کلیک کنید.)
اولین مرحله برای شبیه سازی ایجاد یک کف یا صفحه میباشد.
ابتدا از بخش دسترسی های سریع نرم افزار که زیر منوی اصلی قرار دارد یک Floor انتخاب میکنیم.
این صفحه بر روی مختصات 0 و 0 ایجاد میشود و آبجکت در وسط آن قرار میگیرد.
از Attribute manager بخش Coord توسط محور Y ها 1 سانتی متر آبجکت مورد نظر را به سمت بالا انتقال میدهیم.
اکنون میخواهیم از دومینو مورد نظر تعدادی کپی در کنار هم بگیریم.
سپس Alt را نگه داشته و از بخش دسترسی های سریع گزینه Cloner را انتخاب مینماییم.
سپس وارد بخش Attribute میشویم،این بخش مربوط به تنظیمات آبجکت و فرمان ها میباشد.
وارد بخش Object میشویم و شکل قرار گیری آن را روی حالت Linear قرار میدهیم.
اکنون وارد بخش پوزیشن میشویم و مختصات آن را در محور Y روی عدد 0 قرار میدهیم.
سپس در محور Z این عدد را بر روی 1.7 قرار میدهیم،
دلیل این عدد این است که اندازه دومینو ها 2 سانتی متر میباشد ،
پس باید فاصله در نظر گرفته شده برای آن ها کم تر از 2 سانتی متر باشد.
اکنون از بخش Count تعداد کپی را روی عدد 16 قرار میدهیم.
همان طور که در تصویر زیر میبینید،16 عدد دومینو به حال خطی یا Linear در کنار هم کپی شده اند.
اکنون میتوانیم ار بخش Step Rotation خط کپی دومینوها را بچرخانیم و به آن کمی خمیدگی دهیم.
حال از Object list روی Floor کلیک راست نموده و گزینه Simulation tag و سپس Colider Body را انتخاب مینماییم.
این گزینه نمیگذارد آبجکتی که دینامیک دارد از آبجکتی که تگ Collider دارد عبور کند.
اکنون Cloner را انتخاب کرده و گزینه Simulation tag و سپس Rigid body را انتخاب میکنیم.
اکنون وارد تنظیمات Rigid body میشویم.
از بخش Trigger گزینه Collision را انتخاب مینماییم و اندازه آن را 1 سانتی متر قرار میدهیم.
سپس یک کپی از دومینو گرفته و ارتفاع آن را 16 سانتی متر بالاتر از بقیه دومینو ها انتقال میدهیم.
اکنون Cube را زده و از بخش Coord گزینه P.z که پوزیشن در محور z میباشد را انتخاب میکنیم
در کنار این گزینه یک دایره وجود دارد با کلیک روی آن آن را فعال مینماییم.
توسط این دایره ها به نرم افزار این فرمان را میدهیم که انیمیشن را در این مختصات شروع نماید.
سپس 5 فریم جلو میرویم و دومینو را به جلو انتقال میدهیم و مجددا این دایره را میزنیم.
حال اگر دکمه Play را بزنید میبینید که دومینو به جلو حرکت میکند.
اکنون آن را انتخاب کرده و به روش قبلی آن را Colider Body میکنیم.
حال از بخش Attribute در قسمت Mode گزینه Project را انتخاب میکنیم.
وارد بخش expert شده و Collision margin را بر روی عدد 0.1 قرار میدهیم.
Scale آن را روی عدد 0.001 و Steps per frames را بر روی 20 قرار میدهیم.
اکنون روی Cloner زده و به بخش Dynamics body tag وارد میشویم.
سپس وارد بخش Object شده و پوزیشن آن را روی عدد 1.6 قرار میدهیم.
اکنون وارد Project و سپس Dynamics شده و Scale آن را روی عدد 0.01 قرار میدهیم.
حال اگر Play را بزنیم میبینیم که اولین دومینو حرکت کرده و بقیه دومینوها را به حرکت در آورده و انیمیشن ساخته شده است.
حال برای آن که اولین مکعبی که در بالای دومینوها قرار دارد دیده نشود وارد بخش Object List شده
و آن را توسط دو نقطه که در کنار آبجکت قرار دارد غیر فعال میکنیم.
زمانی که این دو نقطه به رنگ قرمز در آیند این آبجکت ها در ویوپورت و رندر نشان داده نمیشوند.
همان طور که در تصویر زیر میبینید دومینوی بالایی نشان داده نمیشود.
حتما یادتان باشد که در نرم افزار سینما فوردی زمانی که بخواهیم
از یک دینامیک رندر بگیریم باید آن را ابتدا Bake کنیم.
برای این کار از بخش Dynamics body tag بخش Cache گزینه Bake object را میزنیم.
اکنون یک متریال به Floor میدهیم.
ابتدا در بخش متریال ها دبل کلیک کرده و یک متریال PBR میسازیم و به Floor نسبت میدهیم.
سپس از بخش Material editor برای آن یک رنگ تعیین میکنیم.
حال به بخش viewport رفته و گزینه های Shadows SSAO,Reflection را فعال میکنیم.
سپس از بخش دسترسی های سریع یک دوربین انتخاب کرده و جایگذاری مینماییم و آن را در بخش Object List فعال میکنیم.
سپس از بخش Lights یک Area Light انتخاب میکنیم.
سایز آن را 10 سانتی متر قرار میدهیم و در محل مورد نظر جاگذاری میکنیم.
اکنون برای آن که از انیمیشن مورد نظر یک رندر بگیریم وارد بخش Edit render settings میشویم.
renderer را بر روی Viewport renderer قرار میدهیم.
در بخش Save یک محل برای ذخیره تعیین میکنیم.
در بخش Output وارد میشویم و گزینه frame range را بر روی All frame قرار میدهیم.
و در بخش Viewport Renderer نیز گزینه های Shadows ,SSAO ,Reflections ,Depth of field را انتخاب میکنیم.
سپس Anti aliasing را بر روی 4 و supersampling را بر روی 2*2 قرار میدهیم سپس رندر میگیریم.
در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریالسازی ، نورپردازی ،
ریگینگ ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند.
این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.
برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.
پکیج آموزش سینما فوردی cinema4d