آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مقاله به آشنایی با ابزار های مدل سازی و آموزش مدل سازی دومینو در سینما فوردی (Cinema 4D) میپردازیم.
برای مدل سازی دومینو ابتدا یک مکعب 2*1 و در محور Z آن عدد 0.35 ایجاد میکنیم.
در قسمت Attribute به تنظیمات Cube وارد شده و گزینه Fillet را فعال میکنیم و Radius آن را عدد 0.1 وارد میکنیم.
این گزینه زاویه های مکعب را نرم تر میکند
اکنون میخواهیم که مکعب را به چند قسمت تقسیم کنیم.
اول شورتکات C را تایپ می کونیم تا مکعب ما قابل ادیت کردن باشه و
سپس در زبانه سمت چپ در قسمت Mode ها گرینه Polygon را انتخاب میکنیم.
سپس حرف k را از کیبورد وارد کرده و سپس حرف L که گزینه loop/Path cut میباشد را وارد میکنیم.
سپس وسط مکعب را انتخاب کرده و یک برش ایجاد میکنیم
سپس توسط علا مت + و – که نمایش داده شده است تعداد برش ها را بیشتر میکنیم
و به 5 برش آن را تقسیم مینماییم سپس Space را زده تا از این فرمان خارج شویم.
حال خطوط نیمه ی پایینی مکعب را پاک کرده و از روش قبلی این بخش را به 4 قسمت تقسیم میکنیم.
سپس 3 برش عمودی نیز در وسط مکعب ایجاد مینماییم.
حال وارد point mode میشویم و همانند تصویر زیر نقطه های مورد نظر را انتخاب میکنیم.
حال راست کلیک کرده و گزینه bevel را انتخاب میکنیم.
سپس چپ کلیک کرده موس راحرکت می دهیم و کمی از آن نقاط Offset میگیریم.
سپس از بخش Attribute گزینه Subdivision را بر روی عدد 1 و Depth آن را بر روی -.01 قرار میدهیم.
و وارد Polygon mode میشویم و دایره ها را انتخاب میکنیم.
سپس کلیک راست کرده و گزینه Extrude inner را انتخاب کرده
و به اندازه 0.1 آن را به داخل Extrude مینماییم.
اکنون دو لبه ی کناری مکعب را انتخاب کرده و به اندازه 0.1 از آن ها Offset میگیریم.
حال به روش قبل در وسط مکعب یک مستطیل برش میزنیم و سپس آن را نیز Extrude مینماییم.
سپس از بخش Objects List گزینه Cube را انتخاب میکنیم.
alt را نگه میداریم سپس از بخش ابزار های نرم افزار که زیر منوی اصلی قرار دارد گزینه Subdivision surface را انتخاب مینماییم.
همان طور که میبینید مدل سازی دومینو به پایان رسیده است.
حال میخواهیم که به آن متریال دهیم.
برای این کار به Polygon mode میرویم سپس تمامی تو رفتگی های موجود در دومینو را انتخاب مینماییم.
اکنون دکمه میانبر v را میزنیم و گزینه set selection را انتخاب مینماییم
پس از این کار در قسمت Objects یک مثلث کوچک به نمایش در می آید.
اکنون در قسمت متریال های نرم افزار دبل کلیک کرده و یک متریال PBR ایجاد مینماییم،سپس آن را به دومینو نسبت میدهیم.
مجددا دبل کلیک کرده و یک متریال PBR دیگر میسازیم.
حال بر روی متریال کلیک میکنیم تا تنظیمات آن به نمایش در آیند.
به Reflectance رفته و از بخش Default diffuse رنگ آن را روی مشکی قرار میدهیم.
برای آنکه فقط نقاطی که انتخاب کردیم به رنگ مشگی در آیند وارد قسمت Objects شده و علامت مثلثی که و جود دارد را به متریال نسبت می دهیم .
در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریالسازی ، نورپردازی ،
ریگینگ ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند.
این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.
برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.
پکیج آموزش سینما فوردی cinema4d