آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مطلب به ساخت انیمیشن توسط Field و بررسی پارامتر های آن در نرم افزار سینما فوردی (Cinema 4D) میپردازیم .
ابتدا میخواهیم برای ساخت یک انیمیشن،یک پاندول را شبیه سازی کنیم،
برای اینکار ابتدا نیاز به ایجاد یک کره داریم،ابتدا از بخش دسترسی های سریع نرم افزار که زیر منوی اصلی قرار دارد یک Sphere انتخاب میکنیم.
سپس به بخش Attribute رفته و از بخش Object گزینه Radius که شعاع کره میباشد را روی عدد 30 سانتی متر
و Segments که تعداد صفحات ایجاد کننده کره میباشد را روی عدد 32 قرار میدهیم.
اکنون Type آن را به حالت Hexahedron تغییر میدهیم.
اکنون برای آن که کره را به یک انیمیشن تبدیل کنیم نیاز به یک دفورمر داریم.
برای ایجاد یک دفورمر از یک افکتور استفاده میکنیم.
همانطور که میدانیم افکتور ها برای MoGraph ها میباشند،
با این حال میتوانند به عنوان یک دفورمر نیز استفاده شوند.
از بخش MoGraph بخش Effector را انتخاب،سپس Shift را نگه داشته
تا به زیر مجموعه کره تبدیل شود،سپس Plain را انتخاب میکنیم.
اکنون به بخش Attribute رفته و از بخش Deformer گزینه Deformation را روی Object قرار میدهیم.
اکنون بر روی plain effector کلیک کرده و از بخش Attribute گزینه Parameter را انتخاب میکنیم
سپس پوزیشن آن را در محور Y روی عدد 0 و در محور X روی عدد 50
سپس Rotation را فعال نموده و عدد R.B را بر روی 90 قرار میدهیم.
سپس از بخش Falloff یک فیلتر Time انتخاب مینماییم و
گزینه Enable/disable value clamping را Off میکنیم.
اکنون اگر F8 را بزنیم میبینیم که کره مورد نظر در پوزیشن های تعریف شده به حرکت در آمده و به یک انیمیشن تبدیل شده است.
اکنون از بخش کنترل انیمیشن که در زیر ویوپورت قرار دارد، تعداد فریم ها را روی عدد 180 قرار میدهیم.
اکنون میخواهیم که از کره مورد نظر کپی بگیریم
برای اینکار از بخش Object List بر روی Sphere کلیک کرده، alt را نگه داشته
و از بخش دسترسی های سریع نرم افزار Cloner را انتخاب میکنیم.
همان طور که در تصویر زیر میبینید تعدادی کره ،کپی شده است.
اکنون وارد تنظیمات Cloner میشویم سپس از پارامتر Object ،بخش Mode را روی Linear قرار میدهیم.
زمانی که Mode آن را به این حالت در میاوریم ،به صورت پیشفرض در محور y ها کپی میشود.
از بخش پوزیشن محور Y ها را 0 و در محور X ها عدد 300 را قرار میدهیم
سپس Count که تعداد Cloner ها میباشد بر روی عدد 24 قرار میدهیم.
در ادامه کار به یک کف نیاز داریم برای این کار،از بخش آبجکت ها یک Plane انتخاب میکنیم.
اکنون وارد بخش Attribute شده،Width و height آن را بر روی 4000 سانتی متر قرار میدهیم.
سپس Cloner را انتخاب کرده و از بخش Coord پوزیشن محور Y ها را بر روی 30 سانتی متر که شعاع کره میباشد،قرار میدهیم.
اکنون میخواهیم یک آبجکت Cylinder را در صحنه ایجاد کنیم ،برای این کار نیز از بخش آبجکت ها یک Cylinder انتخاب میکنیم.
حال وارد بخش Viewport solo single تا به طور مجزا Cylinder را در ویو پورت مشاهده نماییم.
از بخش Attribute پارامتر Object شعاع یا Radius را روی عدد 5 سانتی متر و Height را روی عدد 200 قرار میدهیم.
اکنون کلید میانبر C را زده تا بتوانیم به تمامی خطوط موجود در آبجکت دسترسی داشته باشیم.
اکنون کلیک چپ را نگه داشته و کل صفحات موجود در سطح آبجکت را انتخاب میکنیم.
سپس میانبر MW را میزنیم و فرمان Extrude Inner را به اجرا در میاوریم
حال از بخش Attribute گزینه Offset آن را روی عدد 4 قرار میدهیم.
اکنون میانبر M سپس T را میزنیم سپس در بخش Offset عدد 100 را وارد میکنیم
سپس ابزار Selection را زده و گزینه Object Mode را میزنیم.
از بخش Select گزینه phong break selection را انتخاب میکنیم
سپس از بخش Attribte بخش Options زاویه آن را بر روی 85 قرار میدهیم و گزینه Select all را انتخاب میکنیم.
اکنون دکمه میانبر MS را زده تا بر روی سطح مورد نظر برش ایجاد نماییم.
offset آن را بر روی عدد 0.1 و Subdivision آن را بر روی عدد 4 قرار میدهیم و Apply را انتخاب میکنیم.
اکنون میخواهیم که از آن کپی بگیریم،به روش قبلی که گفته شد آبجکت را انتخاب میکنیم و توسط Cloner از آن کپی میگیریم.
از بخش تنظیمات Mode آن را بر روی Linear گذاشته Count را بر روی 12 و پوزیشن آن در محور X ها را بر روی عدد 12 قرار میدهیم.
حال به آن یک Plain Effector میدهیم.
در بخش تنظیمات آن قسمت Parameter پوزیشن آن را غیر فعال کرده
و روتیشن آن را فعال میکنیم و R.P آن را روی عدد 30 قرار میدهیم.
سپس به بخش Fall off رفته و به آن یک افکت Time میدهیم.
سپس از بخش پارامترهای افکت Time بخش layer در گزینه rate عدد 120 را قرار میدهیم و shape آن را روی Sine میگذاریم.
سپس به بخش Remapping رفته و Min را روی -100 قرار میدهیم.
سپس یک افکتور step نیز انتخاب میکنیم و در بخش falloff آن گزینه Invert را فعال میکنیم.
اکنون اگر دکمه میانبر F8 را بزنیم میبینیم که پاندول شبیه سازی شده به حالت انیمیشن تبدیل شده است.
اکنون Solo غیر فعال کرده تا کل آبجکت ها به نمایش در آیند.
اکنون f3 را زده تا از سمت راست آبجکت ها را مشاهده کنیم،
وارد تنظیمات Cloner شده و پوزیشن آن را در محور y ها بر روی 300 قرار میدهیم.
حال F1 را زده تا به نمای پرسپکتیو برگردیم
اکنون آبجکت کره،سپس Plain را انتخاب کرده و در بخش falloff گزینه Time field را انتخاب و از پارامتر Layer عدد Rate را روی 12 قرار میدهیم.
اکنون F8 را زده و میبینیم که انیمیشن مورد نظر ساخته شده است.
در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریالسازی ، نورپردازی ،
ریگینگ ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند.
این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.
برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.
پکیج آموزش سینما فوردی cinema4d