در این مطلب به آشنایی با Target effectors در نرم افزار سینما فوردی( Cinema 4D ) میپردازیم و پارامتر های آن را بررسی میکنیم.

افکتور ها (Effectors)

افکتور ها در نرم افزار سینما فوردی این امکان را به میدهند که تعیین کنیم یک آبجکت در انیمیشن،کدام افکت یا کدام فرمان را اجرا کند. 

همان طور که در آموزش های قبلی گفتیم برای دسترسی به افکتورها (Effectors)،

 از بخش Main toolbar (منوی اصلی) و بخش MoGraph میتوانیم انواع effectors ها را انتخاب کنیم.

در ادامه به آشنایی با Target effectors و کاربرد آن در سینما فوردی (Cinema 4D) میپردازیم.

Target Effector

همان طور که از اسم این افکتور مشخص است،با استفاده از این افکتور در سینما فوردی، میتوان به آبجکت ها یک هدف مشخص داد.

برای تفهیم بهتر از بخش نوار ابزار اصلی سینما فوردی یک آبجکت Cone یا مخروط انتخاب میکنیم

و سپس alt را نگه داشته و گزینه Cloner را انتخاب میکنیم

همان طور که در آموزش های قبلی گفتیم در نرم افزار سینما فوردی برای کپی کردن آبجکت ها در تعداد بالا از Cloner استفاده میشود.

وقتی که یک Cloner ایجاد میکنیم پوزیشن آبجکت ها به طور پیش فرض بر روی محور Y قرار دارد

برای این که آن را تغییر دهیم به بخش Attribute رفته و در بخش Object گزینه Orientation را بر روی +Z قرار میدهیم.

اکنون از بخش افکتور ها یک افکتور Target انتخاب میکنیم.

حال اگر در ویو پورت این افکتور را در جهت های مختلف تغییر دهیم 

میبینیم که جهت تمامی آبجکت ها به سمت این افکتور تغییر میکند.

در پارامتر Effector گزینه ی Strength مربوط به قدرت افکتور میباشد.

Target Mode به طور پیش فرض روی Object target قرار دارد،چون هیچ آبجکتی برای آن تعریف نشده است.

در ادامه به بررسی(Mode) حالت های Target effector میپردازیم.

 

Object target

حال اگر از بخش آبجکت ها یک Cylinder یا استوانه ایجاد کنیم و آن را وارد لیست Object target کنیم

حال دیگر آبجکت ها در جهت افکتور حرکت نکرده و در جهت Cylinder یا استوانه حرکت خواهند کرد.

Look at Camera

Mode یا حالت بعدی Look at camera میباشد که با انتخاب این گزینه در هر جایی که در ویوپورت بچرخیم،

جهت آبجکت ها به سمت دوربینی که در سینما فوردی تعریف شده است، خواهد بود.

Next Node

 اگر Cloner را انتخاب کنیم و حالت (Mode) آن را بر روی radial قرار دهیم

میبینیم که تمامی آبجکت ها جهت شان به سمت آبجکت بعدی خود تغییر خواهد کرد.

Previous Node

اگر Cloner را انتخاب کنیم و حالت (Mode) آن را بر روی radial قرار دهیم

میبینیم که تمامی آبجکت ها جهت شان به سمت آبجکت قبلی خود تغییر خواهد کرد.

Use Pitch مربوط به چرخش آبجکت ها یا همان R.P میباشد که از پارامتر Coord نیز قابل تنظیم است

Revers heading نیز مربوط به چرخش آبجکت ها یا همان R.H میباشد.

Field Direction

ابتدا از بخش falloff یک فیلد Spherical Field انتخاب میکنیم

اکنون اگر در ویو پورت این فیلد را حرکت دهیم جهت گیری تمامی آبجکت ها به سمت این فیلد تغییر خواهد کرد.

Distance فاصله ی افکتور و Strength Distance قدرت فاصله ی آن میباشد.

5/5

در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریال‌سازی ، نورپردازی ، 

ریگینگ  ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند. 

این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.

برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.