در این مقاله به صورت جامع و تصویری به آموزش مدل سازی پایه میز چوبی در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) میپردازیم.

مدل سازی پایه صندلی چوبی

اکنون میخواهیم که یک پایه میز چوبی را در نرم افزار تری دی مکس مدل سازی کنیم 

ابتدا مدل مود نظر خود را به درون نرم افزار آورده تا از روی آن مدل سازی کنیم

سپس از قسمت Create بخش standard Primitives یک plane انتخاب میکنیم

سپس به بخش Modify وارد میشویم،همان طور که در آموزش های قبل گفتیم،

در نرم افزار تری دی مکس،ویرایش آبجکت ها از بخش Modify امکان پذیر میباشد.

حال length (طول) و سپس Width (عرض) آن را به اندازه دلخواه تنظیم میکنیم

و تعداد Segments که دقت آبجکت ها میباشد را در طول و عرض تعداد 1 قرار میدهیم.

میخواهیم توسط عکس مورد نظر خطوط پایه چوبی را مشخص نماییم و بر اساس آن مدل را رسم کنیم.

 برای اینکار ابتدا یک متریال میسازیم و در بخش Diffuse آن تصویر مورد نظر را وارد میکنیم 

و سپس به Plane نسبت میدهیم تا تصویر بر روی Plane بیوفتد.

اکنون وارد نمای Front شده و با استفاده از ابزار Line خطوط یک سمت عکس را رسم میکنیم

سپس Plane را Hide میکنیم تا فقط خطوط رسم شده قابل نمایش باشند.

اکنون خطوط را انتخاب کرده و از بخش Modifier List گزینه Lathe را انتخاب میکنیم.

این ابزار با لاین در نرم افزار سر و کار دارد و فقط کافیست یک قسمت از حجم را ترسیم کرده و

 توسط این دستور شروع به دوران کل حجم و ایجاد یک مدل سه بعدی نمایید.

سپس از بخش Parameters گزینه Flip normals را فعال میکنیم

 و تعداد Segments را 4 تعیین میکنیم.

اکنون در ویو Top وارد شده و با استفاده از ابزار Selection ( انتخاب ) همانند تصویر زیر دو بخش آبجکت را انتخاب میکنیم

و از پنجره Edit edges گزینه Connect را انتخاب میکنیم

سپس دو بخش دیگر را انتخاب کرده و همین کار را در آن ها نیز اعمال میکنیم.

اکنون اگر در ویو Top مربع مورد نظر را به 4 مربع کوچکتر تقسیم کنیم،

با استفاده از ابزار Selection یک مربع را نگه داشته و 3 مربع دیگر را پاک میکنیم.

اکنون خط لبه ی عمودی را انتخاب کرده و از پنجره Edit edges گزینه Chamfer را انتخاب و مقدار آن را 2 تعیین میکنیم.

سپس لبه های بر آمدگی های افقی را انتخاب کرده و همانند روش قبل آن را به اندازه 1 سانتی متر Chamfer میکنیم.

اکنون با استفاده از ابزار Edit poly گزینه ی Vertex اندازه ی پایه چوبی را به شکل دلخواه در میاوریم

اکنون که مدل سازی ما به پایان رسیده است نوبت آن است که یک متریال برای آن بسازیم

ابتدا از بخش متریال های موتور رندر ویری یک متریال انتخاب میکنیم

سپس در بخش diffuse با استفاده از ابزار قطره چکان متریال Plane را انتخاب کرده و Diffuse color را تعیین میکنیم.

و سپس به آبجکت نسبت میدهیم.

اکنون از بخش Modifier List ابزار Symmetry را انتخاب کرده و توسط ابزار Mirror قسمت های پاک شده پایه را ایجاد میکنیم

سپس توسط موتور رندر ویری (V-ray ) از آن رندر میگیریم.

منبع:YouTube

5/5

برای تماشای آموزش مدل سازی پایه میز چوبی در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) فیلتر شکن خود را روشن و ویدیو زیر را پلی(Play) کنید.