متریال سازی توسط تکسچر برای ویری با نرم افزار راینو

در این مقاله قصد داریم شمارا با کاربرد های متریال Generic آشنا کنیم و توسط عکس های  HDRI  کیفیت مطلوبی برای یک رندر رئال القا کنیم.

برای متریال پارکت در ابتدا در قسمت Diffuse در قسمت مپ آن وارد شده 

و از یک تکسچر استفاده کنید

و Color Space خود را رو حالت linear بگذارید .

برای ایجاد برجستگی در متریال خود از بامپ (Bump) استفاده کنید. 

 

باتوجه به مپ هایی که در Reflection Glossiness و Bump استفاده می شود مپ هایی سیاه سفید هستند که برای سرچ باید از کلمه Mask استفاده کنید.

برای اینکار هم از فتوشاپ برای ساخت آن می توانید استفاده کنید هم در خود ویری هم می توانید به راحتی اینکار را انجام دهید.

جاهای سفید متریال بیشترین تاثیر بامپ را دارند و در قسمت سیاه بامپی صورت نمیگیرد 

 پس برای اینکه یک مپ سیاه سفید از یک مپی داشته باشیم در ابتدا تکسچر Diffuse  را کپی کرده

و در Glossiness باید گزینه Color Correction را تعریف کنید.

در واقع Color Correction رنگ هایی که می خواهید را با تکسچر ترکیب می کند.

با استفاده از Opacity هم هرچقدر بیشتر شود می توانید کلیت کار خود را محوتر کنید .

بعد از اینکه Color Correction را برای تکسچر خود تعریف کردید متوجه میشوید که دو تکسچر باهم برای یک متریال وجود دارند 

که در قسمت مپ جدید  همان تکسچر قبلی را که در Diffuse بود و کپی کردید را در اینجا پیست می کنید. 

توجه داشته باشید که Paste as Copy را بزنید.

فقط کافیست گزینه Saturation را منفی یک کنید تا متریال  سیاه سفید شود .

در تنظیمات Color Correction دو گزینه مهم که یکی Brightness که برای درخشندگی متریال بکار می رود 

و گزینه Contrast برای تفاوت رنگها بکار می رود که با کم و زیاد آنها می توانید متریال مورد نظر خود را بسازید.

برای ایجاد Bump می توانید از همان مپی که در Glossiness کپی کردید استفاده کنید.

گزینه Amount  هم برای قدرت متریال استفاده می شود.

برای برجسته کردن متریال راهی دیگر هم است که به شدت قوی تر از Bump عمل می کند که باید در قسمت افزودن  یعنی همان Add Attribute گزینه Displacement را انتخاب کنید و به متریال خود آن را نسبت دهید.

در تنظیمات آن گزینه Keep Continuity اگر روشن باشد بهتر است چون دیگر باعث جدا شدن صفحات نمی شود.

گزینه Max Subdivs رو حالت پیش فرض مطلوب است  و درواقع هرچه بیشتر شود کیفیت بهتری می دهد.

در بعضی مواقع که مقدار Displacement  زیاد باشد می تواند با  گزینه Shift کنترل شود.

که در جلسات بعدی با نمونه کار با استفاده از این نمونه بیشتر آشنا می شوید.