آشنایی با تکسچر های ویری (V-ray) و نحوه استفاده از آنها

در این آموزش رایگان قصد داریم شمارا با تکسچر های ویری برای استفاده از تصاویر دلخواه خود در صحنه آشنا کنیم و طریقه استفاده از آنهارا یاد خواهید گرفت.

تکسچر دادن در واقع برای اینکه مدل و متریال مورد نظر خود را به صحنه بدهید و از مدل های آماده خود ویری (V-ray) استفاده نکنید بکار می رود و میتواند کیفیت و صحنه مورد نظر شمارا خلق کند.

برای توضیح تکسچرها در بخش متریال که در Asset Editor  به عنوان آیکون اول می باشد وارد شده و  قسمتی از آبجکت خود را انتخاب کرده و تغییرات را از طریق تکسچر دادن در مپ به روش زیر بررسی کنید.

در این مطالب با پرکاربردترین تکسچرها شروع می کنیم.

در ابتدا یک متریال Generic ادد کنید و پنجره سمت راست آن که برای تنظیمات متریال می باشد را مشاهده کنید

در تصویر بالا سمت راست علامت مپ را که با هایلایت مشخص شده مشاهده می کنید و وقتی روی آن کلیک کنید با تکسچر هایی روبرو میشوید که دقیقا منظور استفاده کردن از اینها در صحنه تان می باشد.

گزینه Bit Map برای وقتی می باشد که خودتان می خواهید از عکسی که دانلود کرده اید برای آن آبجکت استفده کنید.

و درواقع گزینه پرکاربردی است و حتی در قسمت Environment که در بخش تنظیمات کلی صحنه می باشد وارد شوید علامت مپ را مشاهده خواهید کرد و آنجا مختص تنظیمات آسمان است که برای بک گراند صحنه خود هم میتوانید از بیت مپ دلخواه که همان تصاویر HDRI هستند استفاده کنید.

مابقی تکسچرها که وجود دارند برای آسان تر شدن کار شما برای متریال سازی می باشد که امکان دارد در خود آن تکسچر باز از مپ برای تکسچر دادن استفاده کنید.که با آنها اشنا می شوید.

گزینه Color که برای عوض کردن رنگ آن قسمت استفاده میشود.

گزینه Gradient که در واقع یک طیف رنگی است که در متریال خود می توانید استفاده کنید.

درواقع بستگی به سلیقه شما و آن تکسچری که مد نظر دارید تمامی این مپ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گزینه Sky که آسمان خود ویری (V-ray) می باشد و از آن در هنگامی که از خورشید استفاده میکردیم استفاده میشد چون خورشید و آسمان ویری باهم کار میکنند.و به تنهایی معنایی ندارند.

گزینه Color Correction که برای هنگامی که می خواهید رنگ متریال خود را عوض کنید که این مواقع یک مپی دیگر در درون  مپ اصلی تعریف می شود که آن همان بیت مپ شماست. و به حالت سیاه سفید شود که با Saturation این اتفاق می افتد.

گزینه پر کاربرد دیگر که (Mix( Operator می باشد برای کیفیت بهتر متریال خود استفاده میشود که به شما دو مپ می دهد که قسمت A و B است.

که به تکسچر A همان بیت مپی که دانلود کرده اید را جایگزین می کنید و به تکسچر B  یک Color Correction نسبت دهید و همان مپی را که در تکسچر A استفاده شد را در قسمت مپ داخل تکسچر B کپی کنید.کیفیت بهتری نسبت به وقتی که فقط از بیت مپ برای متریال خود استفاده کرده اید به شما می دهند.

البته توجه داشته باید که تکسچر B باید رو حالت Linear باشد و در قسمت Operator رو حالت Multiply A*B استفاده کنید.

5تا تکسچر آخر که درواقع ه.شمند هستند و زیاد از آنها استفاده میشود.

گزینه Edge که باعث می شود در لبه های متریال تیرگی ایجاد شود.

با گزینه (Width(scene units میتوانید ضخامت لبه هارا افزایش دهید.

گزینه Falloff که رنگ یا بافت آن بسته به زاویه دیدتان تعریف می شود.

و برای مپ های A و B می توایند تکسچر تعریف کنید یا از رنگ برای آن استفاده کنید.

گزینه Fresnel که در واقع برعکس Falloff می باشد و رنگ مشکی برای وسط آن و رنگ قرمز برای لبه های کار تعریف شده است.

گزینه Dirt که در جاهایی از حجم که از حالت نرمال خارج میشود ایجاد کثیفی می کند.

گزینه Curvature که تقریبا مانند Edge می باشد.و با استفاده از تنظیمات آن طرح  دلخواه خود را می توانید بسازید.