آموزش نحوه استفاده از متریال های آماده ویری (V-ray) با راینو

در این آموزش رایگان  شما متریال های  پیش فرض ویری را یاد خواهید گرفت و با استفاده از آن ها پروژه خود را به راحتی به اتمام برسانید.

در مباحث قبلی متریال های پرکاربرد شامل متریال توسط تکسچر و روش PBR را یاد گرفتید و میتوان گفت بخش سخت وی ری را پشت سر گذاشتید و برای بهتر شدن نیاز دارید با تمامی قسمت ها آشنا شوید و تمرین کنید.برای ادامه مطالب گذشته با ما همراه باشید.

در ابتدا که وارد بخش Asset Editor شده و در قسمت متریال با یکسری متریال های آماده مواجه می شوید

تصویر بالا سمت راست متریال هایی هستند که تعدادی از آنها در مپ هاو  تعدادی دیگر که شامل نور ها هستند وجود دارد اما از اینجا زیاد قابل استفاده نیستند

و اگر یک نوری را از اینجا انتخاب کنید و به صحنه نسبت دهید علامت نور را در صحنه ندارید فقط تاثیر نور را در رندر خود می بینید.

وقتی که وارد بخش Create می شوید اینهارا دارید و در قسمت Materials که پرکاربرد می تواند باشد وقتی که به سرعت بالایی برای پروژه خود نیاز دارید و وقتی برای ساختن متریال توسط تکسچر نمی باشد که میتوانید اکثر متریال هارا اینجا پیدا کنید و استفاده کنید.

قسمتی از متریال ها وقتی که روی علامت اصلی آن کلیک چپ کنید برایتان باز می شود

اگر در سایت https://ghoori3d.ir/ در قسمت مقالات وارد شوید می توایند تمامی مباحث وی ری راینو را مطالعه داشته باشید و با سه مدل اول متریال ها که Generic /PBR /Emissive هستند آشنا شوید و یاد بگیرید.در این قسمت به مابقی متریال ها که کاربرد به نسبت کمتری دارند اما قابل استفاده می توانند باشد در پروژه تان صحبت می کنیم.

متریال Two sided که به طور معمول برای پرده ها استفاده میشود 

که وقتی آن را تعریف کنید مشاهده می کنید که Front Material و Back Material باید دارای یک متریال بیس باشند که برایشان همان متریال Generic می باشد را ادد کنید  پس در واقع نیاز به دو تا متریال بیس می باشد.

توجه داشته باشید که هرچه Translucency بیشتر باشد پرده نازک تر می شود .

متریال Car paint که برای متریال ماشین استفاده می شود و در مبحث معماری برای ما نیاز نمی شود 

می توانید از مپ یا رنگ به دلخواه برای ماشین استفاده کنید.

گزینه Flakes که باعث میشود نقطه های اکلینی روی سطح کار تعریف شود. و با Mapping U/V می توانید تعریف کنید که آن ذره ها چگونه رو متریال قرار گیرند.

گزینه Coat  لایه ای است که می تواند رنگ هایتان را باهم مخلوط کند.

متریال Subsurface scattering که برای متریال سازی پوست انسان یا به عنوان مثال پارافین شمع بکار می رود.که باز به ندرت پیش می آید از آن استفاده شود.

متریال Hair هم موی انسان را شبیه سازی می کند.

متریالBump که ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این گزینه در تنظیمات متریال جنریک هم وجود داشت و چرا دوباره در این قسمت داریم

در پاسخ باید گفت که کاربرد آن وقتی که مثلا در Generic قسمت بامپ آن یک تکسچر Checker تعریف کنید که بافتی برای برجستگی داشته باشید 

و بعد متریال Bump را ادد کنید و در قسمت Base آن متریال جنریک را تعریف کنید و یک بامپ دیگر به متریال بدهید که در واقع دو تا بامپ باهم ترکیب می شوند.

متریال Blend که برای هنگامی که می خواهید چند متریال را باهم ترکیب کنید استفاده می شود.که در صورت استفاده از مپ و همینطور یک رنگ برای Blend تعریف کنید در قسمت Blend Tex Mult هرچه به صفر نزدیک شود از رنگ Blend و هرچه به به یک نزدیک شود از مپ استفاده می کند. 

گزینه Multi Material هم امکان استفاده از آن کم می باشد اما برای تقسیم بندی متریال ها بکار می رود.که همه متریال هایی که بکا برده اید را یجا باهم تنظیماتش را داشته باشید.

برای متریال Toon  هم که خروجی کارتونی از صحنه می گیرد.و در شیت بندی پروژه هاتون برای خروجی کانسپت مناسب می باشد.

5/5