آموزش ایجاد افکت عمق میدان با Depth of field دوره V-ray for Rhino

در این آموزش رایگان شما جلوه ای دیگر از دوربین توسط افکت Depth of field را یاد خواهید گرفت.

به وسیله این افکت یا همان عمق میدان می توانید بر روی قسمت از صحنه فوکوس کرده در حالی که سایر قسمت های صحنه به شکل بلور و محو نمایش داده می شوند. 

در ابتدا برای داشتن فولو و فوکوس در قسمت تنیمات ویری(V-ray) بخش Camera رفته 

و تیک Depth of field را روشن کنید تا تغییرات اعمال شود

و معمولا از Fixed point برای فوکوس استفاده می شود

بعد با نقطه ای که وجود دارد می توانید تایید کنید که کام قسمت از صحنه فوکوس شود

از آنجایی که تنظیمات فولو و فوکوس به F Number مرتبط می باشد یعنی در واقع هرچقدر F Number کمتر باشد(دریچه دوربین بزرگتر می شود) فولو و فوکوس بیشتر می شود.

پس اختلاف بین فولو و فوکوس کم و زیاد می شود اگر F Number تغییر کند.

درواقع Defocus با F Number رابطه غیر مستقیم دارند.

و هرچه Defocus بیشتر باشد اختلاف بین فولو و فوکوس بیشتر و قوی تر می شود .به عبارتی هم فولوی محو تری دارید و هم  قسمت فوکوس قوی تر می شود.

در پنجره سمت راست تنظیمات ویری بخش Advanced Camera  یه قسمت به اسم Bokeh وجود دارد

که برای هنگامی که فولو و فوکوس کرده اید صحنه تان را و برای آن منبع های نوری که در واقع حالت بلوری و محو گرفتن می توانیم از این گزینه برای بهتر شدن صحنه استفاده کنید.

گزینه Blade درواقع لبه های نور هارا به چند بخش تقسیم می کند.

گزینه Center Bias که وقتی زیاد شود قدرت Bokeh بیشتر می شود

گزینه Rotation وقتی Blades رو حالت پیش فرض خود باشد این گزینه زیاد تاثیری ندارد اگر منبع نوری گرد باشد.

Anisotropy اگر مقدار آن زیاد شود به گونه ای نمایش داده می شود که انگار آن منبع نوری می چرخد و نور را پخش می کند و عرض منبع زیاد می شود اما اگر منفی شود عددی که می دهید طولی بلند می شود

حال اگر این نورها با Bloom /Glare effect ترکیب شوند نتیجه بهتری می دهند.

در مقالات بعدی بیشتر با تنظیمات دوربین آشنا خواهید شد.

با ما در سایت https://ghoori3d.ir همراه باشید تا بتوانید رندر دلخواه خود را در صحنه ثبت کنید.

همچنین با خرید پکیج تمامی توضیحات به صورت کامل و پایه توسط استاد دوره در خدمت شما قرار داده شده.

5/5