آموزش راینو (Rhino )

در این مقاله قصد داریم که با نرم افزار راینو و محیط کاربری آن آشنا شویم و به این موضوع بپردازیم که اصلا چرا باید نرم افزار راینو (Rhino) را یاد بگیریم.

پس از دانلود و اجرای نرم افزار راینو برای اولین بار با چنین محیط کاربری که در تصویر زیر میبینید رو به رو میشوید که یک سری شباهت ها با محیط کاربری نرم افزار تری دی مکس و یک سری شباهت ها با نرم افزار اتوکد دارد.

به طور مثال همانند نرم افزار تری دی مکس میتوانیم حجم مورد نظرمان را در سه نمای Top ,front و Right و همچنین نمای پرسپکتیو ببینیم.

و همچنین اگر به نحوه ی شکل گیری ابزارها و نوار Command نگاه کنیم میبینیم که دارای شباهت زیادی با نرم افزار اتوکد میباشد.

اکنون میخواهیم با خصوصیات نرم افزار راینو آشنا شویم و بررسی کنیم که این نرم افزار از چه جوانبی برتری هایی نسبت به سایر نرم افزار های مشابه خود دارد.

اولین خصوصیتی که راینو دارد نوار command میباشد که مشابه اتوکد میتوانید دستور ها وفرمان های نرم افزار را از این بخش تایپ کنین.

قابلیت بعدی که این نرم افزار دارد این است که میتوانیم تمامی طرح های دو بعدی مورد نظرمان را بدن استفاده از نرم افزار های دیگر نیز ترسیم کنیم 

و نکته ی قابل توجهی که در خصوص این نرم افزار وجود دارد این است که تمامی دستورات اتوکد نظیر Line، hatchو…نیز در راینو موجود میباشد.

این ویژگی بینظیر در راینو این امکان را به ما میدهید که ما تمامی نقشه های دو بعدی خود را در همین نرم افزار ترسیم کنیم و سپس با فرمت اتوکد از آن ها اکسپورت بگیریم

 و یا از این نقشه ها پلات بگیریم و به طور کلی پروژه های مربوطه را نزد کارفرما پرزنت کنیم.

و اما مهمترین ویژگی و قابلیت راینو که اکثر شبیه سازان این نرم افزار را با این ویژگی میشناسند،

توانایی طراحی پارامتریک و مدلسازی احجام پیچیده میباشد.معمولا شرکت های بزرگ ساختمانی و طراحی وقتی میخواهند احجام و ساختمان هایی را طراحی کنند که سبک هایی مثل فولدینگ ،دیکانستراکشن و یا پرش کیهانی دارند این نرم افزار را انتخاب میکنند 

که توانایی بالایی در مدل سازی این نوع احجام دارند.
یکی از قابلیت های ویژه ای که نرم افزار راینو دارد قدرت آنالیز میباشد.به طور مثال به طرحی که در تصویر زیر میبینید توجه کنید.در این طرح سعی بر این بود که ساختمان مورد نظر با اقلیم تناسب داشته باشد.این ساختمان یک حیاط مرکزی دارد و میخواستیم ببینیم که آیا میشود که این فضای میانی را به شیوه ای طراحی کنیم که در اقلیم دبی باعث بشه که وقتی باد میوزد باعث کوران هوا شود و این کوران هوا باعث بشه که بتوانیم به شکل هایی باد خنک شده  را به داخل ساختمان هدایت کنیم .

برای همین سعی کردیم که با آنالیز ها به نتیجه ی درست برسیم که فرم چطور باشد که به نتیجه ی درست برسیم 

و همانطور که در شکل زیر میبینید با کمک نرم افزار راینو میتوانیم به راحتی به این آنالیز ها برسیم.

یکی دیگر از از مزیت های این نرم افزار این است که میتوانیم با استفاده از آن آنالیز سازه ای انجام دهیم .

به طور مثال اگر به تصویر زیر نگاه کنیم میتوانیم ببینیم که در -10.5 بیشترین فشار روش قرار داره و در +10.2 کمترین میزان فشار ایجاد شده است.

و همچنین رنگ کل سازه بنفش میباشد و نشان میدهید که فشار زیادی بر روی سازه مورد نظر وجود ندارد.

 

آیا میتوانیم در نرم افزار راینو خروجی رئال و حرفه ای داشته باشیم؟

یکی از سوالات متداولی که در مورد نرم افزار راینو وجود دارد این است که ایا میتوانیم در نرم افزار راینو خروجی رئال و حرفه ای داشته باشیم ؟

در جواب این سوال میتوان گفت که راینو از موتور رندر های قدرتمندی نظیر ویری پشتیبانی میکند که در تصویر زیر میتوانید نمونه رندر گرفته شده با این پلاگین را مشاهده نمایید.

همانطور که گفته شد نرم افزار راینو نرم افزار منعطفی است به طور مثال میتوانیم در محیط کاربری آن محل قرار گیری تمامی نوار ابزار ها را شخصی سازی نماییم 

و از طرفی نیز ابزار های ساده ای دارد و یادگیری آن بسیار راحت میباشد و به راحتی میتوانیم با استفاده از این نرم افزار هر چیزی را مدلسازی نماییم.

اکنون میخواهیم با مهمترین ویژگی نرم افزار راینو آشنا شویم و بدانیم که چه ویژگی در راینو آن را از سایر نرم افزار های مشابه متمایز کرده است.

بیشتر نرم افزار های موجود در جهان بر پایه مش  قرار دارند به طور مثال اگر در چنین نرم افزار هایی مثلا یک دایره رسم کنیم 

در حالت عادی یک دایره میکشد ولی اگر زوم کنیم همانطور که در تصویر زیر میبینیم شکست هایی وجود دارد و در حقیقت این دایره از یک سری خط های صاف تشکیل شده است.

اما نربز این ویژگی را دارد که دایره دیگر به شکل یک سری خطوط صاف دیده نمیشود و هرچه قدر زوم کنیم نیز خطوط منحنی را مشاهده میکنیم.

در چنین شرایطی کاملا میتوانیم معادلات ریاضی مربوط به دایره را داشته باشیم و این موضوع به داشتن آنالیز های مختلف به ما کمک میکند.

پایه اساسی راینو نربز میباشد ولی در کنار آن قابلیت هایی که مش دارد نیز در این نرم افزار وجود دارد.

یکی دیگر از قابلیت هایی که این نرم افزار دارد این است که براحتی میتوان انواع پلاگین ها را برای آن نوشت و این به بالا بردن توانایی راینو بسیار کمک کرده است.

از این پلاگین ها میتوان به Brick design که برای مدل سازی مدل های آجری استفاده میشود،kitchen design که برای طراحی آشپزخانه استفاده میشود،Bim for rhino که برای مدل سازی اطلاعات ساختمان استفاده میشود و همچنین land design که برای طراحی لندسکیپ مورد استفاده قرار میگیرد را نام برد.

همچنین یکی از سایت های مرجع برای دانلود پلاگین های راینو Food4rhino میباشد که میتوانید انواع پلاگین های مورد نیازتان را از این سایت دانلود نمایید.

5/5