در این مقاله قصد داریم شما را با ابزارهایی که برای طراحی دو بعدی پروژه تون در نرم افزار راینو استفاده میشه آشنا کنیم و به صورت گام به گام به تمامی آن ها بپردازیم.

1.در ابتدا شما چهارتا ویوپورت را مشاهده می کنید که با دوبار کلیک کردن رو هرکدام ,ویوپورت مربوطه بزرگ می شود و مابقی ویو های صحنه در پایین صفحه قرار میگیرند.

2.برای اینکه بخواهید دو بعدی کار کنید نیاز به نمای Top دارید پس دوبار رو آن کلیک کنید و شروع به انجام کار کنید.

3.دستور point:این دستور یکسری زیر مجموعه دارد که اولی همان point است و شما به صورت تکی میتوانید رو صفحه نمایش نقطه ایجاد کنید و دومین دستور به نام Multiple points است که باانتخاب آن میتوانید n تا نقطه ایجاد کنید و برای اینکه از دستور مربوطه خارج شوید هم میتوانید از کلید enter استفاده کنید و هم space.

و دستور بعدی Extract points می باشد که نقاط صفحه ای که ایجاد کرده اید را از کل موضوع جدا میکند و حتی اگر سطح زیر را پاک کنید باز نقاط باقی میماند.

گزینه بعدی Closest points می باشد که برای نشان دادن کاربرد این دستور اول یک spline می کشید و بعد رو حالت Closest points کار را قرار دهید. در قسمت command برایتان راهنما وجود دارد تحت این عنوان که آبجکتی که ترسیم کرده اید را انتخاب کنید و بعد کلید enter را بزنید و بعد میتوانید روی خطوط نقطه ترسیم کنید.

گزینه بعدی که Closest points between two object این امکان را به شما می دهد که با استفاده از دوتا خط دو نقطه روی خطوط شما ایجاد کند که اگر این نقاط را با خط بهم وصل کنید  زاویه 90 درجه با spline متصل به نقطه می سازد.

لازم به ذکر است که اگر توضیحات  یکسری از دستورات اندکی را قرار نمی دهیم به این دلیل است که کاربرد خاصی در مدلسازی پروژه شما ندارد یا در مقالات آموزشی بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

دستور بعدی که Mark curve start می باشد که درواقع اگر یک spline ترسیم کنید در نقطه ابتدایی که خط شروع شده است را یک point ایجاد میکند که خیلی اوقات می تواند در انجام پروژه موثر باشد که در آموزش های بعدی به کاربرد آن می پردازیم.

گزیته بعدی Divide curve by length هستش  که در کل دیواید ها به دو شکل انجام می شود:

1.براساس اندازه باشد.( مثلا هر ده متر در میون یک point قرار بگیرد)

2.تقسیم کردن خطوط به طور مساوی 

دستور بعدی point grid هستش که درواقع شبکه ای از نقاط را برایتان ترسیم می کند که سه راستای اصلی X,Y,Z دارد که برای تغییر اعداد آن ها کافیست رو آن راستای مربوطه کلیک کنید.

گزینه بعدی که Drap point grid over object هستش که انجام آن توسط یک window ( پنجره )  اتفاق می افتد.

و درواقع شما پنجره ای که رو موضوع خود می کشید تا هرجایی از  پنجره که موضوع سه بعدی تان در آن قسمت انتخاب شود یک شبکه ای از نقاط در آن قسمت ها ایجاد می کند.

که در طرح های پارامتریک می تواند بسیار تاثیر گزار باشد.

4.دستور بعدی که line ها هستند و شما با استفاده از آن ها هر نوع خطی را می توانید ایجاد کنید.

گزینه polyline باعث می شود که خطوط ادامه دار داشته باشید و دیگر مثل line تک خط تولید نمی کند.

نکته قابل اهیمتی که وجود دارد این است که زمانی که enter یا scape را می زنید که از دستور خارج شوید و اگر بعد دوباره بخواهید رو enter یا scape کلیک کنید همان دستور قبلی که داشتید با آن ترسیم می کردید را فعال می کند.

و اما دستور Bisector برایتان نیمساز ترسیم می کند.و وقتی شما خط را ترسیم می کنید و بعد از انتخاب نقطه اول و دوم و چرخش موس برای کشیدن خط بعدی , نیمساز آن را رسم می کند.

 

دستور بعدی از زیر مجموعه های line که Angled می باشد برایتان خطی با زاویه دلخواهی که مشخص می کنید رسم می کند.

و دستور polyline Through points که اگر شما بخواهید در یک مسیر معین شده ای point ایجاد کنید و بعد دستور را اعمال کنید و بعد نقطه هارا انتخاب کنید مشاهده می کنید که طبق ترتیبی که نقاط داشتند خط تولید می کند.

دستور بعدی مربوط به spline ها هستش که گزینه اول آن خطوط با انحنای مناسبی ایجاد  می کند اما روی نقاطی که ایجاد می کنید خط رسم نمیکند و آن ها یک حالت کمکی دارند .

اما گزینه دوم دقیقا روی نقطه ها خط را رسم می کند.

و دستور بعدی نیاز هست که یک کره رسم کنیم تا کاربرد گزینه تصویر زیر را متوجه شوید.

کره ای که ترسیم کردیم را انتخاب می کنیم و بعد با استفاده از این دستور میتوانید در هر قسمتی از کره خط بکشید که کاربرد های مختلفی دارد و به آن ها خواهیم پرداخت.

با دستور sketch می توانید یکسری خطوط را آزادانه بکشید که راینو آن را به spline تبدیل می کند.

در مقالات آموزشی بعدی به مابقی دستورات مورد نیاز برای انجام ترسیمات دو بعدی می پردازیم.با ما همراه باشید که کلی آموزش رایگان تو راهه!

5/5