در این مقاله قصد داریم به مباحث پایه در نرم افزار راینو بپردازیم و در ادامه مقاله آموزشی قبلی با مابقی دستورات برای طراحی دو بعدی پروژه هاتون آشنا شوید و یاد بگیرید .

با ما همراه باشید.

1.دستور circle:برای ایجاد دایره توسط یک نقطه که وسط دایره ایجاد می کنیم شکل می گیرد و دومین زیر مجموعه circle توسط قطر خطوط را ایجاد می کنید و نقطه های اول و دوم ایجاد شده همان شعاع دایره هستن و سومین زیر مجموعه circle دواقع همین کار را توسط سه نقطه ایجاد می کند.

نکته:کلیک چپ کردن در محیط راینو همان کار orbit (چرخش)را انجام می دهد 

2. دستور بعدی که مربوط به کشیدن شکل های بیضی فرم هستش هم مانند circle عمل میکند.

3.دستور بعدی که Arc هستش  بااستفاده از زاویه ای که خودتان می دهید ایجاد می شود.

4.rectangle هم با کاربرد آن آشنا هستید و فقط یا یک کلیک می توانید آن را ایجاد کنید.

و اما rectangle vertical در راستای محور Z به طور عمود برایتان مستطیل می کشد .درواقع شما نقطه اول و دوم را انتخاب می کنید و نقطه سوم در راستای Z تعیین می شود.

5.دستور بعدی که پلیگان ها هستند که میتوانید چند ضلعی های خود  را ایجاد کنید.و اگر بخواهید تعداد ضلع ها را بیشتر کنید کافیست رو کلمه Numsides کلیک کنید و عدد دلخواه خود را در آن قسمت تعریف کنید.

6.دستور بعدی مربوط به ادیت کردن طرح هایی که به صورت curve هستند می باشد.

به عنوان مثال برای گزینه اول که Fillet curves هستش ما بخواهیم دو خط را توسط Line بهم وصل کنیم و بعد این گزینه را انتخاب کنیم و روی دو خطوط کلیک کنیم میتوانیم لبه تیز اتصال خطوط را به صورت حلال دار (Curve ) داشته باشیم.

توجه داشته باشدید که radios بزرگتر از طول خطوط برای curve کردن نباشد.

دستور Chamfer :که بسیار کاربردی هستش به این صورت هست که شما اول باید عدد Distance را تعیین کنید.به فرض مثال اگر یک گذاشتید باید به اندازه کمی از طول خط هم جدا کنید و بعد دو خطی که می خواهید به هم وصل کنید را انتخاب می کنید  تا عمل Chamfer صورت گیرد.

گزینه بعدی که دستور connect هستش برای بهم رساندن دو خط استفاده می شود.

گزینه Fillet corner: گوشه های خطوط را برایتان نرم می کند.

گزینه Arc blend: برای  اتصال رو خط منحنی شکل هست که دقیقا با همان ماهیت منحنی خطوط را بهم وصل می کند.

گزینهsymmetry: برای این است که قرینه خطوط شما را طبق زاویه ای که به آن می دهید ترسیم کند.درواقع عمل Miror را انجام می دهد.

گزینه Show object control points :برای مشاهده کاربرد این دستور اگر یک spline بکشید و بعد خط را انتخاب کنید و enter را بزنید می توانید کنترل پوینت های خط را مشاهده کنید

و می توانید به راحتی فرم منحنی خود را تغییر دهید.

گزینه Offset curve :برای اینکه خط دیگری از خطی که ترسیم کرده بودید داشته باشید باید از این دستور استفاده کنید.فقط باید فاصله خطوط را در قسمت Distance تعریف کنید.

گزینه curve boolean :برای این دستور ابتدا خطوط کروی که دارید را اول انتخاب می کنید و بعد entrt را می زنید و در قسمت راهنمای صفحه پیامی طبق این مضمون می آید که میخواهید چه قسمتی از چیزی که ترسیم کردید boolean شود و شما آن قسمت را انتخاب می کنید و بعد enter را می زنید که بعد مشاهده میکنید یک خط بسته از محل اشتراک جئومتری ها ایجاد میکند که شما می توانید از این قسمتی که از کل موضوع جدا شده در بقیه قسمت های مورد نیاز move کنید و استفاده کنید.

گزینه Ribbon offset:اگر شما خطی منحنی داشته باشید و بعد این گزینه را انتخاب کنید و بعد خط خود را انتخاب می کنید 

توجه داشته باشید که خط حتما باید بسته باشد.

و در نهایت از این خط یک offset ایجاد می کند که رو به داخل یا خارج بودن آن را هم می توانید تعیین کنید که بعد از اینکه انتخاب کردید یک پنجره باز می شود

در این پنجره اطلاعاتی راجب offset به شما می دهد که میتوانید شعاع و تغییرات لازم را در این قسمت اعمال کنید و بعد ok را بزنید.

دوستان عزیز دستورات دو بعدی که تا اینجای آموزش یاد گرفتید برای جلو بردن پروژه هاتون کافی هستش و ما مابقی دستورات را در آموزش  رایگان های بعدی بکار می بریم و بطور کامل و گام به گام همراه با پکیچ آموزشی راینو پیش خواهیم رفت.

برای مشاهده دقیق و کامل این پکیج که خیلی به صورت جامع به تمامی دستورات در آن پرداخته شده به لینک زیر مراجعه کنید.