در این مقاله قصد داریم شما را با Layer ها و Properties ها در محیط راینو آشنا کنیم و به مباحث بسیار مهمی بپردازیم .با ما همراه باشید.

1.در ابتدا برای شروع و درک کاربرد لایه ها در راینو چند تا خط ترسیم کنید.

2.و بعد وارد بخش لایه ها که از زیر مجموعه properties می باشد می شوید و خطوطی که ترسیم کردید را در یکی از لایه ها قرار می دهید.

3.شما دسته بندی از لایه ها را مشاهده می کنید که می توانید به راحتی مانند نرم افزار اتوکد لایه بندی های لازم را داشته باشید.

4.تیکی که کنار هر لایه مشاهده می کنید که بعد از کلیک کردن ظاهر می شود به این معناست که در حال حاضر آن لایه برایتان فعال است.

5.با Layer ها می توانید مدلسازی هاتون و دسته بندی کنید و هنگامی که میخواهید ادیت داشته باشید راحت تر این پروسه انجام شود.

6.وقتی رو  گزینه new layer کلیک می کنید براتون یک لایه جدید می سازد که می توانید اسم لایه را هم عوض کنید.و همینطور در بقیه لایه ها اگر دوبار کلیک کنید نام لایه به حالت انتخاب در می آید و می توانید آن را تغییر دهید.

7.گزینه بعدی که new sublayer می باشد که این لایه وقتی فعال می شود که یکی از لایه ها در حال انتخاب باشد و بعد از انتخاب این گزینه در نهایت مشاهده می کنید که لایه ای که ایجاد کردید جزو زیر مجموعه ای لایه قبلی می شود.

8.با گزینه های move up و move down می توانید لایه هارا به بالا یا پایین هدایت کنید.

9.و گزین مهم دیگر در این بخش Filters هستش که اگر آن را انتخاب کنید زیر مجموعه های تصویر زیر برایتان به نمایش گذاشته می شود

با استفاده از این دستور می توانید لایه های خود را به صورت موقت فیلتر کنید

10.در حال حاضر فیلتر رو حالت All layer هست که درواقع همه لایه هارا به شما نشان  می دهد و اگر آن را به فرض مثال رو حالت on layers بگذارید فقط لایه هایی که روشن داشتید را به نمایش می گذارد و مابقی لایه ها به صورت موقت دیده نمی شوند.

11.در سربرگ tools هم عناوینی وجود دارد که گزینه های مهم و کاربردی آن را برایتان توضیح می دهیم.

12.وقتی گزینه اول یعنی Layer state manager را انتخاب می کنید پنجره ای باز می شود که میتوانید در آن لایه ای را save داشته باشید و در نقشه ای دیگر از آن استفاده کنید.

13.وقتی آبجکتی را در حالت انتخاب قرار دهید و بعد Select object layer را بزنید در واقع آن لایه ای که آبجکت در آن قرار دارد را برایتان فعال میکند.

14.گزینه invert selection هم هنگامی که لایه هایی را انتخاب کردید و بعد این گزینه را انتخاب می کنید باعث می شود که برعکس شودو آن لایه هایی که انتخاب نشده بودند را انتخاب می کند.

15.تفاوت گزینه select object با select sublayer object در این است که اگر لایه ای در حال انتخاب باشد و select object را انتخاب کنید آبجکتی انتخاب میشود که در آن لایه قرار دارد و اما اگرselect sublayer object را انتخاب کنید قسمتهایی از آبجکت که زیر مجموعه لایه  انتخابی بود فعال میشود و قابل ادیت می شود.

16.گزینه change object layer برای تغییر لایه هاتون استفاده میشود .به این صورت که لایه ای که مدنظرتان هست که آبجکت در آن قرار گیرد را در حال انتخاب بزارید و بعد آبجکت را انتخاب کنید و این گزینه را بزنید تا لایه اصلی که آبجکت داشت تغییر کند و در لایه انتخابی تان قرار گیرد.

17.در قسمت color شما می توانید رنگ لایه خود را عوض کنید.

18.در قسمت linetype هم میتوانید انتخاب کنید که خطی که رسم می کنید به چه صورت باشد.

19.گزینه print color به این معناست که وقتی رنگی در آن قسمت تعریف کردید پروژه شما  وقتی پرینت شد به آن رنگی که انتخاب کرده اید باشد ولی در صفحه نمایش راینو  به شما رنگی که در قسمت color انتخاب کرده اید را نشان دهد.

20.و در قسمت print width می توانید ضخامت خط تان را تعریف کنید و ممکن است شما در صفحه نمایش راینو ضخامت خط را متوجه نشوید اما در پرینت مشخص می شود.

Properties:

وقتی آبجکتی در حال انتخاب باشد و وارد properties شوید به شما اطلاعاتی از آن می دهد که شامل گذاشتن اسم برای آبجکت و اینکه در چه لایه ای قرار دارد و .. که تصویر آن را مشاهده میکنید.

گزینه هایی که فعال نیستند به این دلیل است که مدلسازی در محیط راینو صورت نگرفته و فقط روی خطوط فرضی که ترسیم شده پنجره properties را باز کردیم و در آموزش های بعدی که به مدلسازی سه بعدی برسیم با جزئیات مطالب گفته می شود.