آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مطلب به صورت جامع و تصویری به آشنایی با محیط تری دی مکس (3D Max ) میپردازیم.
نرم افزار 3دی مکس یک برنامه ی گرافیک سه بعدی حرفه ای میباشد
که در فیلدهای مختلفی نظیر معماری ،طراحی صنعتی،ساخت انیمیشن،ساخت بازی های واقعیت مجازی و… کاربرد دارد.
از این برنامه همچنین در جلوه های ویژه سینمایی و مجسم سازی اولیه فیلم ها نیز استفاده میشود.
از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار پشتیبانی از قدرتمند ترین موتور رندر های روز دنیا نظیر ویری،آرنولد،کرونا،اوکتان و… میباشد .
همچنین از مهم ترین کاربرد های این نرم افزار در زمینه معماری میباشد
که توسط آن میتوان به طراحی داخلی،طراحی نما،طراحی آشپزخانه و…به صورت حرفه ای پرداخت.
در ادامه به آشنایی با محیط تری دی مکس (3D Max) میپردازیم.
از مهم ترین بخش ها در نرم افزار تری دی مکس بخش View Port میباشد
،که تمامی فعالیت ها از این بخش قابل مشاهده میباشند.
توسط این بخش میتوانیم آبجکت های مورد نظر را در ویو های مختلف نظیر پرسپکتیو،پلان ،نماهای مختلف و…مشاهده کنیم.
تری دی مکس نسبت به تمامی نرم افزار های مدل سازی مشابه خود
نظیر اسکچاپ،مایا و.. دارای کامل ترین و متنوع ترین ابزار ها میباشد.
مهم ترین بخش تری دی مکس که تمامی ابزار های نرم افزار در آن وجود دارند،
بخش Toolbar میباشد،که به بخش های مختلف تقسیم شده است.
مهم ترین و کاربردی ترین ابزار های موجود در این نوار به صورت مجزا در پایین این بخش به نام Main bar وجود دارند.
این بخش دارای پر کاربردترین ابزار ها برای بالا بردن سرعت کار در محیط نرم افزار میباشد.
همچنین میتوانید با کلیک راست بر روی این بخش نوار ابزار های مورد نظر را نیز به این بخش اضافه کنید.
بخش بعدی پر کاربردی ترین بخش نرم افزار است که
مربوط به مدل سازی میباشد و در سمت راست ویو پورت قرار دارد
و از بخش های Create ،modify ،hierarchy،motion ،Display و Utilities تشکیل شده است.
بخش create مربوط به ایجاد کردن هر نوع آبجکت نظیر Box,Lights,sphere و…در فضای نرم افزار میباشد.
بخش Modify مربوط به تنظیمات آبجکت های مورد نظر نظیر طول،عرض،ارتفاع و …میباشد
توسط این بخش میتوانیم تمامی آبجکت ها را شخصی سازی نماییم.
توسط بخش hierarchy میتوانید خصوصیات آبجکت های مورد نظر نظیر خصوصیات مرکز ثقل را تنظیم نمایید.
بخش Motion مربوط به تنظیمات مربوط به بخش انیمیشن سازی میباشد
و میتوانیم با استفاده از این بخش آبجکت ها را به حرکت در آوریم.
بخش بعدی Display میباشد که مربوط به اتفاقات دریچه دید و View port میباشد
توسط این بخش میتوانیم پارامتر های مربوط به بخش View port را کنترل کنیم.
به طور مثال میتوانیم تعیین کنیم که کدام یک از آبجکت ها Hide شوند و در ویوپورت نشان داده نشوند.
توسط بخش Utilities نیز میتوانیم به اطلاعاتی نظیر
Measure ،dimentions و…درآبجکت های مورد نظر دسترسی داشته باشیم و اطلاعات آبجکت ها را کنترل کنیم.
در بخش پایینی نرم افزار بخشی برای کنترل دریچه دید یا Field of view وجود دارند، که از این بخش میتوان آن ها را کنترل نمود.
و نوار موجود در قسمت پایینی نرم افزار مربوط به کلید گذاری های انیمیشن میباشد و برای انیمیشن سازی کاربرد دارد.
در این بخش نوار Time line وجود دارد که میتوانیم توسط آن اجرای انیمیشن را در نرم افزار تری دی مکس کنترل نماییم.
کافیست روی گزینه زیر کلیک کنید تا با مشارکتی کوچک کد تخفیف 20 درصدی دریافت کنید