آموزش رایگان متریال Generic ویری (V-ray) با نرم افزار راینو

در این مقاله قصد داریم شما را با متریال پرکاربرد Generic ویری در نرم افزار راینو آشنا کنیم که در واقع 90% پروژه شما با یادگیری و تسلط به آن انجام می شود.

برای اکثر متریال هایی که در صحنه دارید کافیست یک متریال Generic ادد کنید و آبجکت مورد نظر خود را هم در صحنه کلیک کرده باشید که متریال مورد نظر رو آن اعمال شود.

 

در بخش متریال گزینه Generic را مشاهده می کنید که تنظیمات آن را در پنجره سمت راست دارید.

در ابتدا که با گزینه Diffuse آشنا می شوید برای بافت و رنگ متریال خود باید استفاده کنید .که میتواند استفاده از یک مپ باشد که تکسچر قرار دهید و توجه داشته باشید که در این صورت دیگر تاثیر رنگ نمی توانید برای متریال داشته باشید.

در بخش Reflection برای بازتاب متریال خود استفاده می کنید و باز شرایط استفاده از مپ وجود دارد که کیفیت و جزیئات مورد نظر خود را اعمال کنید.

در بخش Reflection Color هم برای تغییر رنگ استفاده می کنید که هرچقدر رنگ روشن تری داشته باشید بازتاب بیشتری خواهید داشت.

و Reflection Glossiness  هرچه بیشتر شود سطح شفاف تری به شما می دهد .

 

با این اسامی در جلسات قبل هم آشنا شدید اما درحال حاضر می خواهیم با گزینه Add Layer شمارا آشنا کنیم.

گزینه VRay Mtl که در واقع در صحنه اصلی خود دارید و اگر اضافه کنید دوباره یک لایه با همان تنظیمات اضافه کرده اید.

گزینه VRay PBR که در متریال های اصلی این هم وجود دارد و برای درست کردن متریال فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

که در تنظیمات آن پارامتر Metalness را هرچقدر بیشتر کنیم خاصیت فلزی آن بیشتر میشود.

گزینه Roughness که با افزایش مقدار آن متریال حالت زمختی به خود می گیرد.

و توجه داشته باشید که متریال هرچقدر زمخت تر باشد  بازتاب کمتری از خود نشان می دهد.

گزینه IOR که برای ضریب شکست متریال مبی باشد که در حالت پیش فرض مقدار مطلوبی قرار دارد.

در بخش Opacity که میتوانید از مپ استفاده کنید که شمارا با کاربردی ترین آن ها آشنا می کنیم.

به عنوان مثال اگر متریال Checker را در قسمت مپ  Opacity خود قرار دهید مشاهده می کنید که قسمت های سفید در واقع همان رنگی است که برای متریال PBR تعریف کردید و قسمت های  تیره هما ن Diffuse متریال VRay Mtl می باشد که رنگ آن را تعریف کرده اید.

گزینه Opacity که در متریال Generic هم وجود دارد به همین منوال می باشد.

 

 برای درک بهتر از رنگ واضح تری استفاده شده.مشاهده کنید.

با اضافه کردن هر لایه همین تنظیمات برای Opacity وجود دارد و طبق نیاز از آنها استفاده می کینم.

در متریال Generic خود وقتی به Diffuse فقط رنگ دادین و اما Glossiness و Bump تکسچر گرفت معمولا در صحنه نرم افزار راینو برای شما متریال اعمال نشود که باید آن تکسچر مورد نظر را در قسمت Binding کپی کنید 

منتها توجه داشته باشید که علامت مپ را در صورتی مشاهده می کنید که Texture Mode رو حالت Custom Mode باشد.