در این مطلب به آموزش رایگان مدل سازی میز مدرن در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) میپردازیم و سپس با استفاده از موتور رندر قدرتمند ویری (V-ray) از آن رندر میگیریم.

مدل سازی میز مدرن در تری دی مکس (3D Max)

همان طور که در آموزش های قبل گفتیم برای ایجاد یک آبجکت (Object) از بخش Create 

سپس Standard primitives میتوانیم انواع اشکال هندسی پایه را انتخاب کنیم.

اکنون یک Box ایجاد میکنیم،و وارد Modify میشویم

از بخش Modify میتوانیم به تنظیمات آبجکت مورد نظر دسترسی پیدا داشته و آن را تغییر دهیم

اکنون Length( طول) و Width(عرض) آن را بر روی 50 سانتی متر و ارتفاع (Height) آن را بر روی 3 سانتی متر قرار میدهیم.

سپس آن را کپی کرده و در ارتفاع 50 سانتی متری در محور x بالا میاوریم

و طول و عرض آن را 60 سانتی متر و ارتفاع آن را 3.5 سانتی متر تعیین میکنیم.

اکنون میخواهیم که پایه های میز را مدل سازی کنیم

 وارد نمای Front شده و در بین دو مکعب یک arc یا کمان ایجاد میکنیم.

سپس از بخش Modifire List گزینه Edit spline را انتخاب کرده 

و نقاط اتصال کمان با مکعب ها را تنظیم میکنیم.

با زدن دکمه میانبر P به نمای پرسپکتیو بر میگردیم

arc را انتخاب کرده و از Modifier List گزینه Extrude را انتخاب کرده و amount آن را بر روی -3 سانتی متر قرار میدهیم.

سپس از همین لیست shell را انتخاب کرده و Inner amount آن را بر روی 1.5 سانتی متر قرار میدهیم.

و گزینه Straighten corners را فعال میکنیم.

اکنون وارد نمای front شده و توسط edit poly محل اتصال پایه صندلی و مکعب ها را تنظیم میکنیم.

مجددا وارد پرسپکتیو میشویم،اکنون میخواهیم که لبه های پایه میز را کمیSmooth (نرم) کنیم

برای اینکار با استفاده از ابزار swift loop موازی با خطوط اصلی لبه ها خطوط ایجاد میکنیم

و سپس از بخش Modifier list گرینه Turbo smooth را انتخاب میکنیم و Iterations آن را بر روی عدد 2 میگذاریم.

توسط این Modifier لبه های پایه میز نرم تر میشوند.

اکنون میخواهیم که در زیرپایه های میز یک کره قرار دهیم

برای اینکار از بخش create یک Sphere یا کره انتخاب میکنیم و سپس در زیر پایه جاگذاری میکنیم.

Radius آن را بر روی 1.7 قرار داده و Segments آن را بر روی 46 قرار میدهیم.

سپس با استفاده از Turbo smooth لبه های آن را smooth (نرم) میکنیم.

اکنون پایه میز و کره را select (انتخاب) کرده و از بخش منوی اصلی نرم افزار تری دی مکس آن ها را Group میکنیم.

سپس  آن را انتخاب کرده و در روبه روی میز کپی کرده و سپس با استفاده از ابزار Mirror آن را معکوس میکنیم.

مجددا پایه را انتخاب کرده و توسط فرمان rotate آن را چرخانده و در لبه ی دیگر میز قرار میدهیم 

و از آن کپی گرفته و با استفاده از Mirror در لبه ی مقابل قرار میدهیم.

اکنون میخواهیم که لبه های مکعب را نرم تر کنیم 

برای اینکار مکعب پایینی را انتخاب کرده و از بخش Modifier List گزینه Chamfer را انتخاب میکنیم

Amount آن را 1 سانتی متر و Tension را بر روی عدد 0.5 قرار میدهیم.

اکنون مکعب بالایی میز را انتخاب کرده و edit poly را انتخاب میکنیم

و از بخش edit polygon گزینه insert را انتخاب میکنیم و اندازه آن را 12 سانتی متر قرار میدهیم و درون مکعب را خالی میکنیم

سپس از بخش selection گزینه ring را انتخاب و از بخش edit edges گزینه connect را انتخاب میکنیم.

همان طور که در تصویر میبینید لبه مکعب به دو قسمت تقسیم شده است.

 polygon پایینی را انتخاب کرده و با استفاده از edit poly و گزینه extrude به اندازه 2 سانتی متر لبه را جلوتر میاوریم.

و به روش قبل که توضیح داده شد،لبه های آن را chamfer و نرم تر میکنیم.

اکنون وارد نمای top شده و روی محلی که ایجاد کرده ایم یک Box ایجاد میکنیم

و لبه های آن را نیز chamfer میکنیم

سپس درون محلی که ایجاد کرده ایم آن را قرار میدهیم.

متریال سازی

اکنون مدل سازی میز به پایان رسیده است و میخواهیم که به آن متریال دهیم.

بخش Slate material editor را باز میکنیم

میخواهیم که برای پایه های میز یک متریال بسازیم.

گزینه V-ray material و سپس V-ray mtl را انتخاب میکنیم.

در بخش diffiuse آن یک رنگ قهوه ای انتخاب میکنیم.

در پارامتر reflect رنگ قهوه ای را وارد کرده و glossiness آن را روی عدد 0.7 و fresnel IOR را بر روی 22 قرار میدهیم.

اکنون برای متریال میز یک Vray MTL انتخاب کرده 

و یک تکسچر چوب که قبلا دانلود کرده ایم را انتخاب و به بخش Diffiuse آن متصل میکنیم.

سپس در بخش reflect گزینه Glossiness را بر روی عدد 0.7 قرار میدهیم و به مکعب ها نسبت میدهیم.

حال از بخش Modifier List گزینه UVW Map را انتخاب کرده و mapping آن ها را روی Box قرار میدهیم.

اکنون میخواهیم که یک متریال شیشه بسازیم و به میز نسبت دهیم.

در بخش diffiuse آن در بخش color رنگ مشکی را انتخاب میکنیم.

در بخش reflect که مربوط به بازتاب است رنگ آن را سفید و glossiness آن را روی 0.8 قرار میدهیم

و refract آن که درخشش متریال میباشد را بر روی رنگ سفید و glossiness آن را بر روی 1.0 قرار میدهیم و به آبجکت نسبت میدهیم.

اکنون از بخش create یک Plane انتخاب کرده و توسط Edit poly همانند تصویر آن را خم میکنیم.

برای گرفتن رندر از ابزارهای ویری یک Light (نور) و camera (دوربین) انتخاب میکنیم و در محل دلخواه جایگذاری میکنیم،سپس رندر میگیریم.

برای  آموزش رایگان مدل سازی میز مدرن به صورت تصویری فیلتر شکن خود را روشن کرده و ویدیو زیر را Play  کنید.

5/5