در این مقاله به آموزش ساخت متریال در سینما فوردی و تنظیمات مربوط به آن میپردازیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید،یک مدل پاندول را شبیه سازی کرده (برای آموزش مدل سازی کلیک کنید.) و به انیمیشن تبدیل کرده ایم 

و میخواهیم که در این مرحله برای آن متریال بسازیم و به آن نسبت دهیم.

برای این کار در قسمت متریال های نرم افزار که زیر ویوپورت قرار دارد گزینه Create را انتخاب میکنیم

 و از بخش Materials گزینه New Node material را انتخاب میکنیم.

اکنون یک متریال ایجاد شده است بر روی آن دبل کلیک میکنیم اکنون پنجره ای به نام Node editor به نمایش در میاید.

ابتدا متریال کف را میسازیم برای اینکار Uber Surface را انتخاب میکنیم 

و از پارامتر Basic گزینه base color یک رنگ تیره به دلخواه انتخاب میکنیم 

و Specular strength آن را بر روی 50 % قرار میدهیم.

 Roughness مربوط به سختی متریال میباشد و نوعی زمختی در متریال ایجاد میکند.

برای ایجاد این سختی به یک تکسچر نیاز داریم،حال فایل Roughness یک تکسچر که از قبل دانلود کرده ایم را انتخاب و درون نرم افزار درگ میکنیم.

حال  Result را به Roughness و Bump mat وصل مینماییم .

با این کار تکسچر مورد نظر در متریال ایجاد میشود.

اکنون Bump strength یا قدرت Bump را بر روی 25 قرار میدهیم.

اکنون برای آنکه Roughness بهتر و طبیعی تر جلوه کند و از رفلکشن آن کم شود،

وارد بخش assets شده و یک Gradient ایجاد میکنیم.

سپس result را به Position و سپس آن را به Roughness متصل مینماییم.

 

اکنون پنجره Editor را بسته،آن را انتخاب کرده و به کف نسبت میدهیم.

اکنون از بخش Object List متریال را انتخاب کرده و از بخش Attribute گزینه Projection را بر روی Cubic قرار میدهیم.

اکنون برای قسمت بعدی آبجکت از طریق روش قبلی یک Node material ایجاد میکنیم 

سپس دبل کلیک کرده و Node editor را باز میکنیم.

حال از بخش Base color رنگ مورد نظر را انتخاب میکنیم

و در بخش Scattering strength عدد 25 را قرار میدهیم 

و Sheen را نیز روی عدد 100 قرار میدهیم و در بخش Sheen color یک رنگ دلخواه انتخاب میکنیم.

اکنون Editor را بسته و و به Cloner نسبت میدهیم.

اکنون نوبت آن است که برای کره ها نیز یک متریال بسازیم.

از روشی که گفته شد یک Node material ایجاد میکنیم و مجددا دبل کلیک میکنیم

ما دو نوع متریال داریم اولین نوع dielectric و نوع دوم Conductor میباشد.

Dielectric برای غیر فلزات کاربرد دارد در حالی که Conductor برای فلزات به کار میرود.

اکنون در بخش fresnel type نوع Metalic را انتخاب میکنیم.

حال اگر بخواهیم متریال مورد نظر طلا یا مس باشد از بخش Assets یک fresnel Conductor انتخاب میکنیم و 

presets آن را روی حالت Copper قرار میدهیم و result آن را به base color متصل میکنیم.

اکنون همانند روشی که گفته شد یک تکسچر Roughness ایجاد میکنیم 

سپس Result آن را به Bump map متصل میکنیم.

سپس از بخش assets یک gradient ایجاد کرده و Result بخش Roughness را به Position و result آن را به Roughness متصل میکنیم.

قدرت Bump را روی عدد 25 قرار میدهیم و به متریال نسبت میدهیم.

در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریال‌سازی ، نورپردازی ، 

ریگینگ  ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند. 

این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.

برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.

5/5