در این مطلب به صورت جامع و تصویری به آموزش متریال سازی توسط کرونا در نرم افزار 3دی مکس میپردازیم.

در این آموزش یک مدل آماده را به نرم افزار 3دی مکس آورده و توسط موتور رندر کرونا آن را متریال سازی مینماییم.

کرونا

Corona Renderer یک ارائه دهنده مدرن با کارایی بالا است که برای نرم افزار های شبیه سازی نظیر Autodesk 3ds Max ، MAXON Cinema 4D ارائه شده است.

و به عنوان یک برنامه مستقل در دسترس است.کرونا یک موتور رندر نسبتا جدید میباشد که از سال 2009 شروع به فعالیت کرده است.

کرونا محیط بسیار ساده ای دارد که هر شخص میتواند با حداقل دانش به بالاترین سطح یک رندر برسد.

 

از سری قابلیت های این موتور رندر وجود یک تبدیلگر است که میتواند در کمترین زمان ممکن ،متریال ها و تمامی نور های ویری را به کرونا تبدیل کند.

یکی دیگر از قابلیت های جالب این موتور رندر نداشتن دوربین است،و میتواند همان دوربین های 3DsMax  را پشتیبانی کند.

همچنین این موتور رندر به صورت رایگان ارائه میشود؛و فقط کافیست به سایت سازنده وارد شوید و بخش Forum را پر نمایید.

سپس این پلاگین را دانلود و از امکانات آن لذت ببرید.

متریال سازی

اکنون میخواهیم که به روش متریال سازی در کرونا بپردازیم و به نمای یک ساختمان متریال دهیم.

یک مدل آماده ی ساختمان  را در نرم افزار 3Ds Max وارد مینماییم.

همانطور که در تصویر میبینید در این مدل ،هرکدام از متریال ها رنگ متفاوتی دارند.

در نرم افزار مکس برای هر پلی گان یک ID تعریف میشود.

همان طور که میدانیم در نرم افزار مکس برای هر پلی گان یک ID تعریف میشود.که از طریق بخش Polygon قابل دسترسی است.

زمانی که Select ID را بزنیم،تمام متریال هایی که این ID را دارند انتخاب میشوند.

سپس از طریق بخش Edit Geometry گزینه Detach را انتخاب مینماییم.

حال توسط این روش کل متریال ها به یک آبجکت تبدیل میشود.

این ترفند سرعت متریال سازی را بالاتر میبرد.

اکنون میخواهیم یک متریال آجر را شبیه سازی نماییم.

حال میخواهیم که بند های آجر ها را از هم جدا کنیم.

برای این کار ابتدا تمام بند ها را انتخاب مینماییم،سپس از بخش Edit Polygons گزینه Extrude را انتخاب میکنیم.

اندازه آن را عدد منفی 1 میدهیم و حالت آن را روی Local Normal میگذاریم.

اکنون بر روی ساختار متریال آجر ،بند ها ایجاد شده اند.

ابتدا از بخش Render Setup موتور رندر کرونا را انتخاب مینماییم.

 

حال میخواهیم یک متریال PBR ایجاد کنیم.

 به همین منظور از سایت های مربوط به متریال های آماده،یک تکسچر آجر، دانلود میکنیم.

بخش Slate Material Editor را باز میکنیم.کلیک راست کرده و Materials را انتخاب مینماییم.

سپس corona  و گزینه Corona MTL را انتخاب مینماییم.

پس از دانلود فایل دانلود شده را باز مینماییم، 

همانطور که میدانیم هر کدام از تکسچر ها، باید در جای خود جایگذاری شوند.

برای مثال مپ Bump را انتخاب مینماییم و به نرم افزار 3Ds Max درگ مینماییم.

حال Map را به قسمت Bump متصل مینماییم.

حال میخواهیم یک متریال AO نیز اجرا نماییم و به متریال آجر نسبت دهیم.

از بخش Maps  گزینه corona را باز کرده و Corona AO را انتخاب مینماییم.

سپس مپ AO را به مپ Bump متصل مینماییم.

سپس مپ AO را به مپ Bump متصل مینماییم.و همچنین یک اتصال به Diffuse Color به وجود میاوریم.

سپس از بخش Navigator به تنظیمات مربوط به متریال دسترسی پیدا میکنیم.از این بخش میتوان، رنگ آجر ها را انتخاب مینماییم.

همچنین میتوان پارامترهای مهم رندر نظیر  Reflection ،Refraction و… را شخصی سازی نمود.

و عدد Max Distance را نیز بر روی 5 سانتی متر قرار میدهیم.

حال به بخش مورد نظر نسبت میدهیم.

حال از بخش Modifier List یک UVW Map  ایجاد مینماییم.

اکنون به تنظیمات متریال مورد نظر دسترسی پیدا کرده و Length ، Width و Height متریال را مشخص میکنیم.

اکنون به تنظیمات متریال مورد نظر دسترسی پیدا کرده و Length ، Width و Height متریال را مشخص میکنیم.

اکنون یک تست رندر میگیریم و متریال مورد نظر را تست میکنیم.

همان طور که میبینیم متریال آجر ساخته شده است.

در ورکشاپ رندر نمای ساختمان مدرن به طور مفصل به آموزش متریال سازی توسط کرونا پرداخته شده است.برای آشنایی با محصول اینجا کلیک کنید.

5/5