در این مقاله به آشنایی با نرم افزار اسکچاپ (SketchUp ) پرداخته و قابلیت های آن را بررسی میکنیم.همچنین به آموزش مدل سازی لامپ آویز توسط اسکچاپ میپردازیم.

نرم افزار اسکچاپ (SketchUp)

اسکچاپ یک نرم افزار بسیار ساده و کار آمد میباشد که اختصاصی به فیلد معماری تعلق دارد.

این نرم افزار برای شاخه های مهندسی را ه و ساختمان،مهندسی مکانیک و همچنین طراحی بازی های رایانه ای کاربرد دارد.

این نرم افزار ها در دایره نرم افزار های مدل سازی و هم در دایره نرم افزار های فنی کد قابل استفاده میباشد.

از این نرم افزار برای فیلد های تخصصی و مختلف نظیر طراحی داخلی ،طراحی آشپز خانه ،غرفه سازی ،طراحی نما و…استفاده میشود.

چرا اسکچاپ؟؟

 اسکچاپ بخاطر سرعت و محیط بسیار ساده ای که دارد ،یادگیری آن بسیار آسان میباشد،

و از این رو شما را از درگیری به نرم افزار های پیچیده ی مدل سازی بی نیاز میسازد.

یکی دیگر از مزیت های این نرم افزار کم حجم بودن فایل های آن میباشد.

که باعث شده در ضعیف ترین سیستم ها نیز امکان مدل سازی حرفه ای وجود داشته باشد.

همچنین دقت این نرم افزار بسیار بالا بوده،

و از این جهت میتوان مدل های بسیار دقیق را در این نرم افزار مدل سازی نمود.

در ادامه به آموزش مدل سازی لامپ آویز توسط اسکچاپ میپردازیم.

در این روش از مدل سازی میخواهیم که از روی عکس یک لامپ آویز را شبیه سازی کنیم.

این روش جزو سریع ترین و آسان ترین روش های مدل سازی میباشد.

ابتدا از اینترنت یک عکس لامپ آویز بنا بر سلیقه خودمان دانلود مینماییم.

ابتدا از بخش File وارد بخش Import میشویم.

سپس به فولدر عکس رفته و عکس مورد نظر را انتخاب میکنیم.

حال فقط کافی است که Use Image as را بر روی Image قرار داده و Import را بزنیم.

همان طور که در تصویر میبینید Scale و اندازه های لامپ کاملا معلوم بوده و این به دقیق بودن مدل سازی بسیار کمک میکند.

پس بهتر است که عکسی انتخاب کنید که دارای اندازه نیز باشد.

حال با استفاده از ابزار Tape measure tool در اسکچاپ، 

خط پایه لامپ را انتخاب مینماییم و توسط Enter آن را Resize مینماییم.

اکنون با استفاده از ابزار Line از روی  نقطه وسط عکس خطوط بیسیک لامپ را رسم میکنیم

.طوری که این خطوط عکس مورد نظر را نصف نمایند.

یادتان باشد که محل های قطع شدن خطوط را نیز رعایت نمایید.

همان طور که در تصویر زیر میبینید صفحات تمام قسمت ها باید جداگانه ایجاد شوند.

همان طور که میبینید مدل مورد نظر به شکل کره میباشد.

پس باید پس از آن که تمامی صفحات را مشخص نمودیم،گوشه ی صفحه ها را Fillet میکنیم.

اکنون که تمام خطوط مشخص شده اند از لبه های آن Offset به مقدار 10 سانتی متر میگیریم.

حال مدل ما آماده است که آن را Extrude کنیم.

همان طور که در تصویر زیر میبینید،ابتدا تمام خطوط و صفحات اضافه را پاک میکنیم.

اکنون در نقطه مبدا لامپ با استفاده از ابزار Circle یک دایره در محور افقی رسم مینماییم.

اکنون صفحات را انتخاب کرده و با استفاده از ابزار Follow me در اسکچاپ ،آن را Extrude میکنیم.

همان طور که میبینید صفحه مورد نظر حول دایره ،Extrude شده است.

اکنون همین روش را برای صفحه های دیگر نیز استفاده میکنیم.

اکنون با استفاده از فرمان move عکس را از مدل جدا میکنیم.

مدل را انتخاب و توسط کلیک راست آن را Make component مینماییم.

سپس از بخش متریال های آماده یک متریال Color انتخاب میکنیم.

حال فایل مورد نظر را ذخیره میکنیم.

اکنون فایل صحنه ای که قرار است لامپ را در آن قرار دهیم Open کرده و با یک درگ ساده مدل خود را در صحنه وارد میکنیم.

و در مرحله ی رندر آن را به یک منبع نوری تبدیل مینماییم.

5/5