در این مقاله قابلیت های نرم افزار اسکچاپ را بررسی مینماییم.همچنین به آموزش مدل سازی لامپ های مدرن با استفاده از پلاگین های نرم افزار SketchUp میپردازیم.

اسکچاپ

SketchUP از نرم‌افزارهای بسیار ساده و کار آمد سه بعدی‌سازی به خصوص در حوزه معماری می‌باشد.

 این نرم‌افزار برای مهندسی راه و ساختمان، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد.

از این نرم افزار برای فیلد های مختلف طراحی نظیر طراحی داخلی،طراحی آشپزخانه،غرفه سازی،طراحی نما و… استفاده میشود

همچنین بخاطر سرعت و محیط بسیار ساده ای که دارد ،یادگیری آن بسیار آسان بوده،و از این رو شما را از درگیری به نرم افزار های پیچیده ی مدل سازی بی نیاز میسازد.

یکی دیگر از مزیت های این نرم افزار کم حجم بودن فایل ]ای آن میباشد.که باعث شده در ضعیف ترین سیستم ها نیز امکان مدل سازی حرفه ای وجود داشته باشد.

همچنین دقت این نرم افزار بسیار بالا بوده،و از این جهت میتوان مدل های بسیار دقیق را در این نرم افزار مدل سازی نمود.

حال به آموزش مدل سازی لامپ های مدرن میپردازیم.

در این مدل سازی از برخی از ابزارهای SketchUp ، از جمله ابزار follow me و ابزار مقیاس استفاده می کنیم 

تا به سرعت بتوانیم یک مدل سه بعدی لامپ مدرن ایجاد کنیم.

اکنون میخواهیم  برای مدل سازی لامپ مدرن فریم آن را شبیه سازی کنیم.

در ابتدا با استفاده از ابزار Circle در اسکچاپ یک دایره به شعاع 2.4 سانتی متر رسم میکنیم.

و از بخش Entity Info بخش Segments را بر روی عدد  48 قرار میدهیم. 

حال توسط همین ابزار یک  مقطع دایره شکل در لبه دایره اول رسم مینماییم.

سپس از طریق فرمان Scale لبه های بالا و پایین آن را کشیده و دایره را به یک لوزی تبدیل میکنیم.

اکنون توسط ابزار Follow me در اسکچاپ مقطع را انتخاب کرده و به حجمی دور دایره اول تبدیل میکنیم.

اکنون فریم لامپ مورد نظر شبیه سازی شده است.

حال از پنجره View گزینه Show Hidden Geometry را انتخاب میکنیم تا تمام خطوط هندسه نشان داده شود.

همان طور که در شکل زیر میبینید تمام رینگ های حجم مورد نظر در اختیار میباشند.

حال به ویو Front میرویم و کل خطوط لبه های رینگ را انتخاب مینماییم.

و ار بخش Entity Info تیک Soft را بر میداریم.

و در آخر حالت Geometry را Off میکنیم.

حال با استفاده از همین روش لبه ی پایین رینگ را انتخاب میکنیم و مراحل قبلی را طی مینماییم.

همان طور که در تصویر زیر میبینید،خطوط لبه هایی که ایجاد کرده ایم نشان داده میشوند.

اکنون میخواهیم که به مدل لامپ مدرن مورد نظر، متریال چوب نسبت دهیم.

برای این کار از قسمت متریال های آماده اسکچاپ یک متریال Wood انتتخاب نموده و به قسمت میانی آن نسبت میدهیم.

اکنون نوبت آن است که لبه های لامپ را به حجمی تبدیل نماییم که از خود نور ساطع مینمایند.

برای اینکار از پلاگین های اسکچاپ کمک میگیریم.

پلاگین های اسکچاپ افزونه هایی هستند که به نرم افزار اضافه میشوند.

و با قابلیت هایی که دارند ،مدل سازی در اسکچاپ را سریع و حرفه ای تر میکنند.

ابتدا متریال Color به نام M00 را انتخاب میکنیم و به لبه ها نسبت میدهیم.

سپس پلاگین Enscape را اجرا مینماییم.

سپس ابزار Enscape Material را انتخاب میکنیم.

و با استفاده از ابزار قطره چکان متریال لبه ها را انتخاب میکنیم 

و با کلیک بر روی همین ابزار متریال را برای این پلاگین تعریف مینماییم.

اکنون پنجره تنظیمات آن نمایش داده میشود.

گزینه Self Illumination را زده تا حجم مورد نظر به یک منبع نوری تبدیل شود.

و اگر از این مدل رندر بگیریم به شکل زیر نشان داده میشود.

اکنون حجم مورد نظر را توسط Make component به یک گروه تبدیل مینماییم.

حال از مدل مورد نظر یک کپی میگیریم.

توسط  فرمان Scale آن را به ابعاد کوچک تر در میاوریم.

و در وسط رینگ اول قرار میدهیم سپس با استفاده از فرمان های Move و Rotate آن ها را درون هم قرار میدهیم.

حال آخرین کاری که باید انجام دهیم شبیه سازی بند های آویز لامپ مدرن میباشد.

برای این کار با استفاده از ابزار Line خطوطی که نگه دارنده لامپ هاست را رسم مینماییم

و با استفاده از پلاگین  Convert arc circle Lines to Cylinders این خطوط را به طناب تبدیل مینماییم.

5/5