یکی از مهم ترین موضوعاتی که در بحث یک رندر ،بیان میشود رئال بودن آن رندر میباشد.همان طور که در مقاله های قبلی گفته شد،برای آن که یک رندر رئال تر و حرفه ای شود،پارامتر های متفاوتی نظیر متریال ،نور ها و …تأثیر به سزایی دارند.حال کنار این پارامتر های اصلی،ترفند ها و نکاتی نیز وجود دارد که به شما کمک میکند،رندر خود را حرفه ای و رئال تر کنید.در این مطلب به 7 ترفند برای رئال شدن رندر میپردازیم.

1-مقیاس درست تکسچرها و مدل ها

یکی از نکته های ساده و بسیار تأثیر گذار برای یک رندر رئال استفاده از Scale درست و واقعی تکسچر ها و مدل های موجود در در صحنه میباشد.

یادمان باشد که قبل از قرار دادن هرکدام ار مدل ها و یا تکسچر ها درون صحنه ،ابتدا اندازه ی دقیق آن ها را در گوگل جست و جو کنید و سپس با اندازه درست در صحنه قرار دهید.

یادتان باشد لازم نیست که اندازه دقیق هر مدل را شبیه سازی نماییم.

فقط کافیست که اندازه حدودی آن را رعایت کنید.این کار صحنه شما را در چشم مخاطب ، رئال تر جلوه میدهد.

برای مثال پارکت موجود در صحنه را در نظر میگیریم،اندازه دقیق این نوع از پارک را از یک رفرنس در گوگل میابیم.

حال به بخش Edit متریال رفته و اندازه ی دقیق آن را وارد مینماییم.

با رعایت Scale
بدون رعایت Scale

2-منظم بودن آبجکت ها

یکی از مواردی که یک رندر را حرفه ای تر و رئال تر مینماید،ایجاد بی نظمی در صحنه است.

به طور مثال یک صحنه را در نظر بگیرید که در آن تمام میز ها و صندلی ها منظم و ردیف در کنار هم قرار گرفته اند.

یا در یک آشپزخانه مام کشو ها و کابینت ها از نظم خاصی پیروی میکنند.

خب این نظم و چیدمان دقیق در دنیای واقعی به ندرت وجود دارد.

و اگر بخواهیم از چنین صحنه ای در دنیای واقعی یک عکس ثبت کنیم،این نظم وجود نخواهد داشت.

پس برای این که یم رندر واقعی داشته باشید ،درون صحنه تان بینظمی ایجاد نمایید.این ترفند به رئال شدن رندر شما بسیار کمک میکند.

 

رندر با ایجاد بینظمی
رندر با وجود نظم

3-زاویه دوربین مناسب

یکی از نکات مهم و اساسی که در رئال شدن یک صحنه ،تأثیر به سزایی دارد،تنظیم مناسب زاویه دوربین میباشد.

خیلی ها دوست دارند،که از تصاویر Wide استفاده کنند.این امر از جهتی منطقی میباشد،زیرا ساعت های بسیار طولانی برای مدل سازی کل صحنه ی خود صرف کرده اند.

ولی نکته ایجاست که عکس های وسیع و Wide توجه مخاطب به صحنه را کم تر کرده و مخاطب نمیداند که بر روی چه چیزی تمرکز نماید.

در حالی که اگر صحنه جمع تر باشد ،نتیجه بهتری خواهد داد.

این امر بستگی به ابعاد صحنه و دید 3d آرتیست داشته ،تا بتواند بهترین زاویه را برای رندر انتخاب نماید.

برای اینکار از بخش Asset Editor به رول آوت Render output رفته و حالت Safe Frame را روشن نمایید.

و از بخش Aspect Ratio ابعاد مورد نظر را انتخاب نمایید.

4-نورپردازی مناسب

یکی از نکاتی که در ایجاد یک رندر رئال نقش به سزایی دارد،شناخت و به کار گیری درست Light های ویری میباشد.

به طور مثال برای ایجاد نور مخفی  از Mesh Light ویری،برای شبیه سازی هالوژن ها از Rectangle Light و…استفاده میشود.

از دیگر مواردی که در مبحث نور پردازی بیان میشود،ایجاد نور توسط رول آوت Advance Camera Parameters میباشد.

اضافه کردن نور به مدل ،تنها راه روشن کردن فضا نمیباشد.و میتوان از طریق تنظیمات دوربین ویری ،نور فضا را تنظیم نمود.

سه پارامتر مهم در این رول آوت قرار دارد که شناخت آن ها به ایجاد نور در صحنه بسیار کمک میکند.

ISO حساسیت دوربین به نور ،F number یا Aperture ، دریچه دید دوربین نسبت به صحنه و Shutter Speed سرعت عکس گرفتن میباشد.

 

رندر بدون وجود نور مناسب
رندر پس از تنظیمات توسط Advance Camera Parameters

5-استفاده از Highlight Burn

یکی از ترفند هایی که برای رئال شدن یک رندر وجود دارد،اصلاح رندر از طریق Correction Control میباشد.

همان طور که میدانیم پس از گرفتن یک رندر ،انجام پروسه پست پروداکشن بر ای تبدیل یک رندر خام به یک رندر حرفه ای الزامی ست.

اما بعضی اوقات پس از پایان رندر،میبینیم که قسمت هایی از رندر اصطلاحا سوخته است.

  Correction Control  که از بخش V-ray frame buffer قابل دسترسی هستند، این امکان را به ما میدهند تا این مشکل را بر طرف کنید.

فقط کافیست که به بخش Exposure رفته و Highlight Burn را انتخاب کنید و با کم و زیاد کردن مقدار آن این سوختگی در عکس را برطرف نمایید.

سپس از طریق Contrast اختلاف رنگ ها را نیز تنظیم نمایید تا رندر شما حرفه ای تر شود.

6-استفاده از آبجکت های با کیفیت

یکی از مهم ترین نکته ها برای ایجاد یک رندر رئال و با کیفیت ،استفاده از آبجکت های با کیفیت میباشد.

بهترین سایت مرجع برای نرم افزار اسکچاپ سایت 3D ware house میباشد.که یک بانک وسیع از آبجکت های سازگار با اسگجاپ را در اختیار شما میگذارد.

فقط کافیست وارد این سایت شده و ثبت نام نمایید و از آبجکت های رایگان آن استفاده نمایید.

یکی از قابلیت هایی که این سایت دارد این است که به طور مستقیم میتوان از محیط اسکچاپ آبجک ها را دانلود و به نرم افزار وارد نمود.

7-نویز های موجود در صحنه

یکی از نکاتی که هنگام رندر گرفتن باید رعایت شود ،تنظیمات موتور رندر برای جلوگیری از وجود نویز در صحنه میباشد.

هرچه که نویز های یک رندر بیشتر باشد،صحنه را از حالت رئال و حرفه ای خارج مینماید.

برای حل این مشکل،قبل از آغاز رندر به بخش Asset editor ویری رفته و از رول آوت Render گزینه Denoiser را روشن نمایید.

این بخش در رندر این قابلیت را دارد که صحنه را از نویز پاکسازی نماید.

رندر با وجود روشن بودن Denoiser
رندر بدون روشن بودن Denoiser
5/5