اینجا میخوایم راهنماییتون کنیم که چه دورهای مناسبتون هست
در ویدیو زیر سعی کردیم به بهترین شکل ممکن راهنماییتون کنیم که با توجه به فیلدی که کار میکنید یا میخواهید در آینده کار کنید، کدام دوره یا دورهها مناسبتون هست.
اول یه مقایسه تصویری داشته باشیم از نرمافزارها ( توجه کنید که این مقایسه برای هنرجویان و علاقهمندان معمار مناسب است و پارامترهای مقایسه شده بر همین اساس شکل گرفته است )
حالا یک مقایسه برای فضاهای معماری بکنیم:
حالا یه توضیح خیلی خلاصه از هر نرمافزار معروف معماری بدیم براتون.
اسکچاپ : این نرمافزار تقریبا از قدمت زیادی برخورداره و در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته. همین الان که داریم صحبت میکنیم حداقل نصف شرکتهای بزرگ و کوچک معماری یا دفاتر مشاوره ساختمان دارن از این نرمافزار به صورت گسترده استفاده میکنند. ریتم و فلسفه مدلسازی در این نرمافزار بسیار ساده و روان هست یا بهتر بگیم فوق یوزر فرندلیه. یعنی واقعا مدلسازی توش هم لذت بخش هست و هم خیلی خیلی بازم خیلی راحت. این نرمافزار مختص معماری هست و براتون مثل آب خوردن مدارکی مثل فاز یک ، فاز دو ، نما ، مقطع ، پلان و هر مدرکی که لازم یک مهندس معمار هست رو براتون میگیره اونم فقط و فقط با چندتا کلیک ساده.
برای رندر تو اسکچاپ ما سه تا گزینه جدی داریم. ویری ، اینسکیپ و تیا رندر. ویری الگوریتم Path Tracing و Monte Carlo داره که نزدیک ترین الگوریتم و کدنویسی نزدیک به واقعیت رو داره. فرقی هم نمیکنه تو کدوم نرمافزار ویری رو کار میکنید ! الگوریتم و کدنویسی یکسان هست و این پلاگین یا موتور رندر صرفا نسبت به نرمافزار مدلسازی که توش نصب میشه تغییر قیافه ( User Interface ) میده. جالبه که یکسریا زنگ میزنن و مشاوره میخوان میگن ویری مکس که بهتره !؟ 🙂 اصن من هیچی دیگه نمیگم فقط ویدیو زیر رو ببینید. :
خب الان دیگه مطمئن شدید ؟ :)))) چرا علم و تحقیق رو ول کنیم و بچسبیم به حرفای منسوخ و بدون دلیل و سند ؟! ویری با سیستم های ضعیف هم کار میکنه و CPU محور هست محاسبات نهایی رندرش. هرچقدر رم بیشتر و CPU بالاتری داشته باشید خلاصه راحت ترید اما با سیستم ضغیف هم کار میکنه و مشکلی نداره اما مثلا اگر سی پی یو خیلی ضعیفی داشته باشید رندر نهاییتون خیلی طول میکشه تا کامل بشه. این رو هم بدونید که در هیچ نرمافزاری خوب بودن سیستم کیفیت بهتر را به دنبال نخواهد داشت بلکه سرعت بیشتری به دنبال خواهد داشت. مثلا من یک فایل مشابه رو با دو تاسیستم یکی قوی و یکی ضعیف همزمان رندر میکنم. سیستم قوی در پنج دقیقه رندرش به اتمام میرسه و سیستم ضعیف در سی دقیقه اما نتایج یکسان هست از هر نظری ! پس سیستم خوب داشتن کلا هنر نیست :))
خب حالا بریم سراغ اینسکیپ. اینسکیپ کلا GPU ( کارت گرافیک ) محوره. هر چی کارت گرافیکتون بهتر باشه بازم سرعتتون بیشتره و میتونید پروژههای سنگین تر و وسیع تر کار کنید اما بازم کیفیت در سیستم قوی و ضغیف فرقی ندارد. الگوریتم و کدنویسیه ! تغییر نمیکنه که ! جداقل 2 گیگ گرافیک ، پیشنهادی 4 گیگ مثلا مدل 1050 جی فورس و اگر میخواید راحت شید 6 گیگ به بالا و سری RTX .
اینسکیپ الگوریتمش بسیار نزدیک به نرمافزار لومیون هست اما چند برابر سریعتر ! البته لومیون هم امکاناتی دارد که اینسکیپ ندارد. مثلا انیمیت کارکتر یا انیمیت حرکت ماشینها در لومیون وجود داره اما در انیمیشن اینسکیپ این امکانات وجود نداره. چون سرعت اینسکیپ واقعا چشمگیره میتونید انیمیشنهای طولانی رو در زمان کوتاهی رندر کنید. حالا سوالی که بوجود میاد معمولا و شما خیلی زیاد در مشاورههای تلفنی سوال میکنید اینه که آقا من که نرمافزار اصلی مدلسازیم اسکچاپه، اینسکیپ کار کنم یا ویری ؟ جوابش اینه : صد در صد هر دو. حالا چرا ؟
در یک جمله بخوام بگم این میشه: چون تمامی تیپ پروژهها رو پوشش میده. ویری و اینسکیپ رو مکمل هم در نظر بگیرید نه رغیب ! حالا میخوام توضیح بدم کجاها از ویری و کجاها از اینسکیپ اسنفاده کنیم. ببینید در کل باید تا جایی که میتونید از ویری استفاده کنید و اولویتتون باید همیشه ویری باشه جایی که پروژه شرایط خاصی داره باید از اینسکیپ استفاده بشه. تمامی پروژههای تیپیکال یا روتینی که در ماه دارید و به تعداد محدودی رندر نیاز داره مثلا پروژه طراحی نما تک بر یا چند بری که نهایتا 2 تا 10 تا رندر نیاز داره. یا مثلا پروژه طراحی داخلی که 1 تا 4 اتاق خواب داره ، پذیرایی ، آشپزخانه ، سرویس و … دارد، منظور اینکه پروژه یک واحد متراژ روتین با تعداد فضاهای محدود و مشخص دارد. این قبیل پروژهها که معمولا اکثر پروژههای سالانه ما رو تشکیل میده رو حتما و صد در صد با ویری انجام بدید چون بسیار راجت با الگوریتم قوی ویری میتونید رندرهای ژورنالی و واقعی بگیرید. همینطور ویری برای جذب کارفرماهای بیشتر و به اشتراک گذاشتن پروژهتون در شبکههای اجتماعی بسیار مناسب تر هست. حالا کجاها از اینسکیپ استفاده کنیم؟
وقتی که پروژه زمان بسیار محدودی دارد یا به قول خودمون خیلی فورسه پروژه و یا مقیاس پروژه بسیار زیاد است و تعداد فضاهای زیادی را شامل میشود، همچنین اگر پروژه نیازمند انیمیشن طولانی است. در این شرایط با رندرهای ثانیهای اینسکیپ و سرعت خیره کننده انیمیشن آن میتوان بهترین نتیجه را بگیریم با توجه به محدودیتهایی که داشتیم.
حالا تصویر پایین رو خوب ببینید تا کامل این مورد براتون جا بیفته:
تری دی مکس : یکی از قدرتمندترین و حتی شاید قدرتمندترین نرمافزار سهبعدی و شبیهسازی دنیاست. بروزترین و قویترین ابزارها همیشه در تری دی مکس وجود داره. همین الان که داریم با هم صحبت میکنیم بیشترین استفاده این نرمافزار در فیلدهای انیمیشن ، بازی سازی و جلوههای ویژه سینمایی میباشد. مدلسازی انواع کاراکترهای انسان یا حیوان با جزئیات شگفتانگیز که قابلیت پویا نمایی ( انیمیت کردن یا حرکت دادن هر جزء ) فوقالعاده گسترده یا انیمیت کردن هرگونه موضوع پیچیدهای طبق قوانین فیزیک که در جلوههای سینمایی کاربرد دارد. تری دی مکس از همان ابتدا برای هیچ فیلد خاصی طراحی نشد و همه فیلدها در گذشته از این نرمافزار استفاده میکردند. فیلدهای معماری ، طراحی صنعتی ، انیمیشن سازی ، بازی سازی ، جلوههای سینمایی و … . اما با آمدن نرمافزارهای تخصصی تر در فیلدهای گوناگون ، استفاده از این نرمافزار برای برخی فیلدها کمتر شد. به طور مثال با منتشر شدن و پیشرفت نرمافزارهای اسکچاپ و رویت معماران دریافتند که به واسطه ابزارهای مختلف مهندسی که این نرمافزارها دارد و به خصوص اینکه فقط برای فیلد معماری طراحی شدهاند، باید به این نرمافزارها مهاجرت کنند.هنوز هم استفاده این نرمافزار در رشته معماری انکار ناپذیر است اما بسیار کاهش یافته است. تری دی مکس از روش ادیتیبل پلی یا ادیتیبل مش برای پروسه مدلسازی استفاده میکند که کاملترین روش مدلسازی است اما تسلط به این روش مدلسازی کاری بسیار زمانبر و سخت است. شما باید همزمان قسمتهای مختلف سطوح را مدیریت کنید ( پلیگان ، ورتکس ، بردر ، ادج ، المنت ، مدیفایرها و … ). کامل بودن این روش مدلسازی که در نرمافزارهای دیگری مثل مایا ، سینما فوردی و بلندر هم وجود دارد، هم باعث میشود هر موضوع واقعی یا انتزاعی را بتوان مدلسازی کرد و هم باعث میشود کار کردن با آن بسیار پیچیده و تخصصی تر شود. مثلا اگر تصمیم گرفتید یک فضای معماری داخلی سوپر کلاسیک را از صفر تا صد شامل تمامی دیتیل های گچبری ، میز و صندلی با جزئیات کامل ، لوستر با جزئیات کامل و … را مدلسازی کنید بسیار مناسب است که از روش مدلسازی تری دی مکس استفاده شود اما چرا یک معمار این کار را انجام نمیدهد؟ چون مدلسازی این جزئیات تکراری و محصول وار را قبلا کسانی که به صورت تخصصی از این کار کسب درآمد میکنند، انجام دادند و مثلا یک معمار نیاز ندارد به مدلسازی مبل یا یخچال یا لوستر یا گچبری بپردازد، فقط کافیست موضوع مدنظر را سرچ کند تا از انواع آن موضوع انتخاب کند ( آبجکتهای آماده ). برای رندر معماری در تری دی مکس دو گزینه مناسب وجود دارد، ویری و کرونا رندر. الگوریتم هر دو یکی هست و هر دو برای شرکت کیاس گروپ هست. هم سرعت هستند اما یادگیری و کار کردن با کرونا راحت تر است اما ویری کامل تر است. حال برای مقایسه این دو موتور رندر به تصاویر زیر دقت کنید: