متریال سازی

در این مقاله قصد داریم با دستورات اولیه متریال سازی شمارا آشنا کنیم و کاربرد هرکدام از آنها را در صحنه بگوییم.

در ابتدا وارد بخش Asset Editor که تنظیمات ویری هست و با آن آشنا شدید رفته و در قسمت متریال سازی می روید 

در واقع متریال ها مبحثی پیچیده و  تعداد بسیار زیادی هستند که هرکدام از آنها با قانون طبیعت تعریف شده اند و ما به پر استفاده ترین آنها می پردازیم که بتواند پروژه شمارا به صورت کاملا رئال ببندد.

روش های متنوعی برای متریال سازی وجود دارد.

در تصویر مشاهده می کنید که ویری (V-ray) خود به عنوان پیش فرض متریال هایی را در اختیار قرار داده .

و اما در بخش Create اگر وارد شوید  می توانید متریال هایی را برای صحنه تعریف کنید که باید اول رو بخش متریال کلیک چپ کنید و گزینه Generic را به عنوان مثال بزنید و بعد در بخش متریال ها آن را مشاهده خواهید کرد.

درواقع متریال های Generic و PBR پر استفاده ترین هستند و از مابقی به ندرت استفاده میشود.و بیشتر حالت اختصاصی دارند به عنوان مثال گزینه Emissive برای موضاعات سه بعدی تعریف می شود که از خود نور ساطع می کنند.

برای اینکه متریال را به صحنه خود بدهید اول آبجکت خود را انتخاب کرده یا برای انتخاب کل صحنه  Ctrl R را بزنید و رو متریال کلیک کنید.

با یک پنجره مواجه میشوید که با هرکدام انها که پرکاربرد هستند آشنا میشوید.

گزینه اول Select Objects In Scene که در واقع بعد از سلکت کردن موضوعات داخل صحنه تعریف میشود.

گزینه Apply To Selection برای اعمال کردن تغییرات برای صحنه می باشد.

گزینه Apply To Layer که برای تغییرات لایه و Rename برای عوض کردن اسم متریال می باشد.

گزینه Duplicate که در واقع برای دومدل یکسان شدن یا به عبارتی کپی شدن بکار می رود.

گزینه Save Az که زمانی که آن تغییرات اعمال شده قبلی را در صحنه ندارید و حال دوباره می خواهید رو صحنه با همان ویژگی اعمال شود که این فایل را که در دسکتاپ سیو دارید را باز می کنید.

برای پاک کردن متریال هم از گزینه Delete می دانید باید استفاده کنید.

گزینه Use As Replacement برای زمانی که یه گزارشی به ویری می دهید و می خواهید که این متریال را با یکی دیگر عوض کند.و آن رنگ و آن ویژگی دلخواه را بگیرد.

در قسمت تنظیمات متریال اگر رو علامت سه خطه بگذارید که تنظیمات پیشرفته تری را دریافت می کنید.

نکته اصلی متریال که در واقع متریال به آن شکل دیده می شود و همان رنگ یا بافت را می گیرد گزینه Diffuse می باشد که جلوی آن رنگ هم تعریف شده و می توایند تیره یا روشن بکنید.

 

بهتر است که برای رئال شدن از مپ استفاده کنید.

و برای تکسچر دادن توجه کنید که اگر اندازه مپ دررست نباشد تمام ویژگی متریال داده شده روی صحنه اعمال نمی شود.

دو روش برای حل این مشکل وجود دارد.اول اینکه بعد از انتخاب ابجکت در قسمت تکسچر مپینگ در قسمت پایین که Urw  وجود دارد را تنظیمات را تغییر دهید.

و یا در قسمت تنظیمات تکسچر خود در بخش Texture place ment توسط  Repeat u/v اندازه را تغیر دهید.

گزینه Reflection که یکی از پارامترهای مهم است در واقع بازتاب ماده هاست.

در بخش Reflection Color  که هر چقدر بیشتر شود رنگ روشن تری میگیرد و بازتاب بیشتری خواهد داشت و این بازتاب می تواند رنگ هم داشته باشد.

 مابقی ویژگی  متریال ها در جلسات بعدی در سایت گذاشته می شود و می توایند مطالعه کنید.