در این مقاله به آموزش رایگان مدل سازی پله گرد در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) میپردازیم و روش استفاده از مدیفایر های shell ، extrude ، chamfer و edit poly را یاد میگیریم.

مدل سازی پله گرد در تری دی مکس

برای مدل سازی پله ابتدا از بخش create سپسSplines یک Helix (مارپیچ) انتخاب میکنیم

سپس از بخش Modify وارد تنظیمات آبجکت شده وRadius یا شعاع 1 و2 آن را بر روی 100 سانتی متر قرار میدهیم

و سپس Height یا ارتفاع آن را بر روی 300 سانتی متر قرار میدهیم

آن را کپی کرده و سپس ابزار extrude را انتخاب میکنیم

و در بخش Parameters یا پارامتر های آن Amount  یا مقدار آن را بر روی 100 سانتی متر قرار میدهیم.

اکنون از بخش Modifier List که انواع مدیفایر ها در آن قرار دارد مدیفایر Edit poly را انتخاب میکنیم

همان طور که از اسم این مدیفایر مشخص است با استفاده از آن میتوانیم پلی گان های آبجکت را ویرایش نماییم.

اکنون خط لبه ی پایین را انتخاب کرده و وارد ویو Top میشویم و به آن ضخامت میدهیم.

ویو پرسپکتیو
ویو Top

حال خط لبه ی رو به رو را انتخاب کرده و سپس به آن ارتفاع میدهیم.

اکنون بر روی Edit Poly کلیک کرده و Polygon را انتخاب کرده 

و سپس پلی گان های کف پله را انتخاب میکنیم و سپس Detach as clone میکنیم.

اکنون صفحه را را انتخاب کرده و آن را ایزوله میکنیم و سپس ابزار Chamfer را انتخاب میکنیم

و سپس در پنجره ی تنظیمات آن گزینه ی Open را فعال میکنیم و Ok را میزنیم

سپس یک پلی گان را انتخاب کرده و آن را بر روی محور Z ها تنظیم میکنیم

و همین روش را بر روی تک تک صفحات اعمال میکنیم.

اکنون میخواهیم که به کف پله ها ضخامت بدهیم برای این کار از بخش Modifier List مدیفایر Shell را انتخاب میکنیم

و Inner amount آن را بر روی 5 سانتی متر قرار میدهیم.

اکنون بر روی edit poly کلیک کرده و سپس به کف پله ها ضخامت میدهیم.

اکنون صفحه ی نرده ها را انتخاب کرده و سپس با استفاده از ابزار Connect آن را به 4 قسمت میکنیم.

اکنون از بخش Polygon Modeling گزینه ی generate topology را انتخاب میکنیم

و از لیست یک topology به دلخواه انتخاب میکنیم

و سپس ابزار bevel را انتخاب میکنیم و outline amount را بر روی -1.5 قرار میدهیم

و attach را میزنیم و سپس ابزار weld را انتخاب کرده و مقدار آن را 1 سانتی متر تعیین میکنیم

و سپس مجددا مدیفایر Shell را میزنیم تا به آن ضخامت دهیم

و در بخش پارامتر های مدیفایر گزینه ی straighten corner را فعال میکنیم.

اکنون از بخش Modifier List مدیفایر chamfer را انتخاب میکنیم

و مقدار آن را بر روی 0.2 قرار میدهیم و سپس از بخش نوار ابزار اصلی Select and Link را انتخاب میکنیم

و سپس کل پله ها را انتخاب میکنیم و از آن یک کپی گرفته و در بالای آن قرار میدهیم

همان طور که مشاهده کردید با استفاده مدیفایر های نرم افزار تری دی مکس 

به سادگی و در کم ترین زمان ممکن توانستیم مدل مورد نظر خود را رسم نماییم.

برای تماشای آموزش رایگان مدل سازی پله گرد در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) فیلتر شکن خود را روشن کرده و ویدیو زیر را Play (پخش) میکنیم.

5/5