دانلود آبجکت کابینت

مجموعه ای از بهترین آبجکت های سه بعدی کابینت را در این صفحه مشاهده می کنید که برای شما آماده کردیم تا در فضای داخلی پروژه هاتون استفاده کنید و جلوه ای ویژه به کارتون بدید.

این آبجکت ها در نرم افزار اسکچاپ گرداوری شدند و متناسب با موتور رندر ویری قابل استفاده هستند.

آبجکت های کابینت در انواع متنوعی وجود دارند و شما متناسب باهرفضایی که دارید آبجکت مورد نظر را دانلود کنید و بهترین صحنه هارو با کیفیت و جزیئات بالا داشته باشید.

 

کابینت (به فرانسوی: Cabinet) قفسه‌ای است که گاهی در حمام و اغلب در آشپزخانه برای نگهداری مواد غذایی، لوازم پخت‌وپز و ظروف استفاده می‌شود. کابینت‌ها در آشپزخانه‌های امروزی، اغلب بیشتر فضای بین یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی را اشغال می‌کنند؛ ولی در حمام‌ها، کابینت معمولاً به‌صورت تکی و فقط در بالای روشویی یا توالت و به منظور نگهداری حوله، دارو یا وسایل بهداشتی استفاده می‌شود.

تاریخچه

کابینت که یک لغت با ریشه ی فرانسوی است را می توان به همان گنجه و یا قفسه (معادل ایرانی آن) تشبیه کرد. پس به طور حتم نمی شود شخصی را برای ثبت اختراع این محصول نام برد. اما امروزه بعد از انقلاب صنعتی به شکل مدرن و کاربردی در انواع مختلف در هر خانه و کاشانه ای شاهد وجود کابینت هستیم. در نیمه ی دوم قرن هجدهم میلادی اوج ظهور اشخاصی بود که به این صنعت پروبال دادند که معروف ترین آن آندره چارلز بول است که هنوز آثار وی در موزه های پاریس به چشم می خورد.

با انقلاب صنعتی و استفاده از نیروی بخار در ابزار های ساخت کابینت و به تدریج شیوه هایی برای تولید کابینت به صورت انبوه ابداع شد و تولیدی ها و فروشگاه های زیادی پا به عرصه گذاشتند و به تدریج از انحصار بودن رهایی یافت و افزایش تقاضا باعث رشد و شکوفایی این خدمت شد.

جنبش هنر و صنایع دستی که در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان آغاز شد بازار ساخت کابینت های سنتی و سایر کالا های صنایع دستی را برانگیخت به طوری که به آمریکا و کشور هایی که تحت سلطه انگلستان بودن راه یافت به طوری که حدود یک چهارم مردم انگلستان به نحوی در صنعت کابینت سازی سهیم بودن، رفته رفته صنعت کابینت به اکثر کشور های دنیا سرایت کرد و با آمیخته شدن در بافت هنری هر کشور به سمت و شمایل خاص خود رفت که امروزه قریب به اکثریت مردم دنیا آشنایی نسبی با انواع کابینت و طرح های آن دارند

کابینت به شکل امروزی، در اوایل قرن بیستم میلادی و ابتدا به صورت کمدهای تکی در آشپزخانه‌ها به کار گرفته شد. تا پیش از آن آشپزخانه‌ها دارای کابینت‌های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند و اغلب فعالیت‌های صورت گرفته شده در آشپزخانه (مانند آماده‌سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می‌شد.

نقش کابینت در آشپزخانه

برای مدیریت بهتر فضای آشپزخانه با توجه به مثلث کار و با توجه به شرایط خاص استفاده‌کننده، از کابینت استفاده می‌شود. طراحی صحیح کابینت در آشپزخانه، موجب می‌شود تا فضای مفید و قابل استفاده آن آشپزخانه و سطح رفاه کاربر جهت پخت‌وپز و شست‌وشوی ظروف افزایش یابد.

انواع کابینت

امروزه تمرکز اصلی سازنده کابینت به تولید کابینت با طرح های جذاب و متفاوت است اما همچنان با پیشرفت چشمگیر این صنعت نیز یک کابینت ساز فنون و مهارت های یکسانی را با بقیه دارد و تنها در بحث طراحی کابینت می توان تفاوت را حس کرد.

کابینت در شکل کلی به دو صورت عمده وجود دارد:

۱)کابینت توکار

۲)کابینت مستقل یا همان روکار

  • کابینت توکار:

معمولاً این نوع کابینت ها برای فضاهایی می باشد که به صورت مادام نصب می گردد. روال کار به این صورت است که ابتدا سازنده از موقعیت نصب کابینت، طرح و پلن آماده می کند و بعد از آن شروع به ساخت کابینت می کند،حال به دو صورت تکه تکه و یا ورق های برش خورده و آماده به سر پروژه حمل و نصب میگردد.

آشپزخانه مدرن که امروزه شاهد آن هستیم عمده ی مشتریان کابینت توکار هستند.

  • کابینت روکار یا همان آماده:

کابینت هایی که سازنده در ابعاد استاندارد از قبل و بدون هیچ شناخت و برداشتی نسبت به محل نصب کابینت آن را می سازند.

اکثر مردم شناخت نسبی به آن دارند و جنس کابینت نیز معمولاً به صورت فلزی (در ایران مرسوم است) می باشد.

حال برای محیط هایی که نیاز به هزینه ای به صرفه دارند از این دسته کابینت ها استفاده می گردد.

کابینت‌ها بسته به نوع مواد خام تولید به کابینت‌های تولید شده از فلز، چوب، ام‌دی‌اف، های گلاس، پی‌وی‌سی، ممبران یا وکیوم، روکش چوب یا ترکیبی تقسیم می‌شوند.

از نظر نوع استفاده نیز کابینت‌ها به دو گروه کابینت آشپزخانه و کابینت روشویی (مخصوص سرویس بهداشتی) تقسیم می‌گردند.

مواد اولیه تولید کابینت‌های سرویس بهداشتی عموماً از پی وی سی می‌باشد. زیرا این ماده در مقابل رطوبت مقاومت کافی دارد.

طراحی کابینت‌ها

طراحی کابینت‌ ها با توجه به تنوع آشپزخانه‌ها از نظر شکل طراحی، صورت می‌پذیرد.

طرح هر آشپزخانه به یکی از چندین طرح معمول اشاره دارد. البته، شما می توانید سبک منحصر به فردی برای آشپزخانه خود داشته باشید ، اما اکثر آشپزخانه ها در یکی از طرح های اساسی زیر قرار می گیرند.

  • تک جداره: تمام کابینت ها ، لوازم خانگی و پیشخوان ها در یک دیوار قرار دارند.
  • دیوار تک با یک جزیره: همان دیوار تک است، اما شامل یک جزیره نیز می شود.
  • گالی: همه کابینت ها، لوازم خانگی و پیشخوان ها در دو دیوار موازی قرار می گیرند. این طرح طرفدار کمتری دارد و چندان ایده آل نیست زیرا باریک و طولانی است.
  • گالی با یک جزیره: اگر آشپزخانه شما به سبک گالی گسترده است، می توانید یک جزیره باریک و طولانی را در مرکز آن قرار دهید.
  • L  شکل: کابینت و کانترها در امتداد دو دیواره مجاور قرار می گیرند و به شکل L می شوند. بیشتر آن ها شامل یک جزیره در مرکز هستند.
  • Uشکل : کابینت و پیشخوان ها دیوارهای 3خط  را تشکیل می دهند. برخی از آن ها دارای جزیره هستند در حالی که برخی دیگر جزیره ندارند.
  • G شکل :   شکل U با شبه جزیره.  جزیره اختیاری – معمولاً برای استقرار یک جزیره، آشپزخانه  باید به اندازه کافی فضا داشته باشد.

در طراحی کابینت بعد از  مشخص شدن طرح آشپزخانه، سبک کابینت ها مطرح می شود .  انتخاب نوع کابینت، وابسته به سلیقه و بودجه شما و کاربرد مورد انتظارتان از کابینت است. با انواع کابینت آشپزخانه آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

1-     کابینت مدرن: این سبک از کابینت، بدون تزئینات و در کمال سادگی طراحی و ساخته می‌شود و مناسب برای کسانی است که ترجیح می‌دهند محیطی بی‌پیرایه و ساده داشته باشند. کابینت مدرن، با انواع متریال مانند MDF ، هایگلاس، ورق ملامینه و غیره ساخته می‌شود و تنوع رنگ و طرح بسیار زیادی دارد. این کابینت ها  برای آشپزخانه های کوچک مناسب هستند.

2-     کابینت کلاسیک: سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، تداعی‌کننده خانه‌های اشرافی و کلاسیک اروپایی ست. این سبک کابینت، بسیار پُر کار و دارای تزئینات مجلل است. انواع درهای ابزار‌ خورده، انواع ستون‌ها و سرستون‌های مجلل، دست‌گیره‌های کلاسیک و شکیل، در این سبک وجود دارد . کابینت کلاسیک، عمدتا از جنس چوب ساخته می‌شود. متریال دیگری که در ساخت کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممبران است. ممبران قیمت بسیار مناسب‌تری از چوب طبیعی دارد و از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است.

3-     کابینت نئوکلاسیک: طراحان و دیزاینرهای دکوراسیون منزل، از آمیختگی و ترکیب این دو سبک کلاسیک و مدرن کابینت آشپزخانه، نوعی دیگر از انواع کابینت را ارائه داده‌اند که به کابینت نئوکلاسیک معروف است. کابینت نئو کلاسیک چیزی ما بین این دو سبک است و از طرفی، طرح‌های پُر کار و شلوغ کابینت کلاسیک را ندارد و از طرفی مانند کابینت مدرن، ساده و بدون پیرایه نیست.

 

4-     کابینت انزو: کابینت انزو، زیرمجموعه‌ی سبک مدرن قرار می‌گیرد.  مشخصه اصلی این نوع کابینت طرح درهای آن و براقی سطح کابینت‌ها است. این انتخاب تا حدودی هزینه شما را افزایش خواهد داد، اما زیبایی آشپزخانه شما را چند برابر خواهد کرد.

در هر حال در هنگام طراحی کابینت باید دقت نمود که جهت باز شدن در آن باید برخلاف جهت حرکت شخص استفاده‌کننده باشد.

اجزای تشکیل دهنده کابینت

صفحه کابینت

در حال حاضر پنج نوع صفحه کابینت در بازار ایران موجود است:

  1. صفحه کابینت MDF
  2. صفحه نئوپان، روکش HPL
  3. صفحه MDF، روکش ملامینه
  4. صفحه پلی وود (Poly Wood)، روکش HPL
  5. صفحه سنگ مصنوعی تمام اکریلیک (Solid Surface)
  6. صفحه با سنگ طبیعی
  7. صفحه کوارتز
  8. صفحه کورین

درب کابینت

ضخامت این درب‌ها ۱۶ میل و ۱۸ و١٩و٢٠و٢٢ میل است که با روکش پی وی سی دارای ۶ تیپ و تنوع رنگی زیادی است. نوع دیگری از درب‌های کابینت نیزهای گلاس نام دارد. این درب‌ها همان مشخصات فوق را دارد ولی در رنگ‌آمیزی آن از رنگ‌های براق شبیه رنگهای تمام پلی‌استر (شیشه‌ای) استفاده شده که جذابیت خاصی در ترکیب کابینت ایجاد می‌کند.

بدنه کابینت

در زمینه بدنه کابینت باید به دو نکته کلی توجه داشت:

  1. جنس بدنه باید با روکش ملامینه باشد.
  2. لبه بدنه با نوار پوشیده شده باشد.

در بازار ایران، کابینت‌ها در بعضی موارد با بدنه نئوپان و روکش کاغذ و نوار اطوئی ساخته می‌شود که در مجموع کیفیت مناسبی ندارد و استفاده از این نوع بدنه توصیه نمی‌شود. در واقع بهتر است جنس بدنه نیز از نوع ام دی اف انتخاب شود.

کابینت سازی

کابینت عبارت است از دولابچه یا کمد یا قفسه‌بندی‌هایی در دار، که معمولاً در در آشپزخانه یا گاهی وقتها درانباری یا محل پارک خودرو (گاراژ) خانه‌ها ساخته می‌شود. کابینت آشپزخانه معمولاً جایی برای تعبیه نمودن فر، شعله پخت‌وپز، هود و هواکش، ماکروفر، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، را در خود دارد. کابینت می‌تواند روی زمین قرار گیرد که در این حالت کابینت زمینی نامیده می‌شود. ارتفاع کابینت زمینی حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و پهنای آن بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است. کابینت‌ها بین یک تا سه در دارند که عرض هر در بهتر است از ۵۵ سانتی‌متر بیشتر نشود.

کابینت را می‌توان از جنس فلز با ورق پنجاه و پنج صدم میلی‌متر تا هشتاد و پنج صدم میلی‌متر با درهای دولایه نیز ساخت. کابینتی که در ردیف بالا و به دیوار نصب می‌شود را کابینت دیواری می‌نامند و معمولاً لبه پایینی آن در ارتفاع ۱۶۰ سانتی‌متری زمین قرار می‌گیرد. در سال های اخیر بسته به طراحی آشپزخانه کابینت‌های ایستاده نیز ساخته می‌شود که بین کابینت دیواری و کابینت زمینی قرار می‌گیرد و حالت یکسره و ایستاده دارد. ارتفاع کابینت دیواری بین ۴۲ تا ۶۲ سانتی‌متر (بسته به نظر طراح و سازنده) و پهنای آن حدود ۳۵ سانتی‌متر است.

برخی کابینت‌ها را برای منظورهای زیبایی و تزئینی بدون در یا دارای درهای شیشه‌ای می‌سازند. درهای کابینت‌ها می‌تواند از جنس فلز یا چوب یا لترون یا ام‌دی‌اف باشد و معمولاً دارای ۲ لولا در کنار می‌باشند. درهای خاص با لولای بالایی و جک‌های کناری ساخته می‌شوند که باز و بسته شدن در رو به بالا خواهد شد. برای ساخت کابینت با لترون (خرده چوب فشرده روکش دار) یا ام‌دی‌اف (براده چوب فشرده روکش‌دار) نیاز به یراق خاص خود وجود دارد که شامل لولای توکار، لولای روکار، پیچ مونتاژ ۲٫۵، ۳٫۵ ٬۴٫۵ ٬۵٫۵ جک، دستگیره تک پایه و دوپایه، ریل بدون ترمز و ریل ترمز دار کشو، و برخی تولیدهای لوکس سوپر مارکتی تو کابینتی وجود دارد.

منبع متن:wikipedia