3dsmax یکی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین نرم‌افزارهای مدل‌سازی در دنیا هست که معماران سهم بزرگی در استفاده از این نرم‌افزار محبوب را دارند و پروژه‌های معماری خود را با این نرم‌افزار مدلسازی می‌کنند.

اما 3dsmax تنها برای فیلد معماری نیست و یک نرم‌افزار مرجع سه بعدی برای انواع رشته‌ها و فیلدها می‌باشد. رشته فیلم‌سازی، انیمیشن، طراحان صنعتی و هر  کاری که نیاز به تصور جسم در سه بعد دارد ( در سه محور xyz دارد )

3dsmax ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به بقیه نرم‌افزارهای دیگر دارد که شامل موارد زیر است:

1_ قدمت خود نرم‌افزار نسبت به بقیه نرم‌افزارها

2_ وسعت این نرم‌افزار از لحاظ تعدد ابزار

3_ انعطاف پذیری این نرم‌افزار از لحاظ برنامه‌نویسی و محیط کاری

به همین علت انواع پلاگین‌ها و اسکریپت‌ها ( برنامه‌هایی هستند که به نرم‌افزار اصلی اضافه می‌شوند و قابلیت جدیدی برای آن ایجاد می‌کنند ) برای این نرم‌افزار به راحتی قابل انتشار خواهد بود.

حالا مدلسازی معماری چه جایی در این نرم افزار دارد ؟

مدلسازی معماری در نرم‌افزار 3dsmax در گذشته بسیار متداول بود و در دهه گذشته اکثر معماران از این نرم‌افزار استفاده می‌کردند، اما امروزه با منتشر شدن نرم‌افزارهای جدید مدلسازی مختص فیلد معماری مثل رویت که از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان ( BIM ) پیروی می‌کند، معماران به سمت این نوع نرم‌افزار‌ها کشیده شدند. نرم افزارهایی مانند اسکچاپ یا راینو هم به دلیل کاربردی بودن آنها در بخش مدلسازی برای معماران رفته رفته اهمیت پیدا کردند.

با تمام این اوصاف هنوز هم 3dsMax یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در بخش مدلسازی معماری هست و مدلسازی‌های فوق‌العاده پیچیده را میتوان به راحتی با این نرم‌افزار به دقیق‌ترین شکل ممکن از لحاظ بصری مدلسازی کرد.

پکیج آموزش مدلسازی معماری در 3dsMax