تا 10 یا پانزده سال پیش تنها یک موتور رندر معروف در بازار موجود بود و معماران برای خروجی کارهای خود به این موتور رندر مراجعه میکردند، این موتور رندر ویری ( V-ray ) نام دارد که کمپانی Chaos Group تولید کننده آن است. در آن زمان قالب کارهای سه‌بعدی با نرم‌افزار 3dsMax صورت می‌گرفت و در نهایت با V-ray خروجی از آن تهیه میشد. این ترکیب سال دست نخورد تا موتور رندرهای دیگه مثل Arnold , Maxwell , Octane , Renderman , Redshift و … پیشرفت سریعی داشتند و موتور رندرهایی مثل Corona , Lumion , Enscape به تازگی روانه بازار شدند. این تغییر و تحول عظیم باعث شد تا موتور رندر Vray خیلی از مخاطبان خود را از دست بدهد و به علاوه کسی که میخواهد به تازگی وارد بازار کار معماری یا رندرینگ شود در انتخاب خود مردد شود و موتور رندر ویری تنها یکی از گزینه‌ها باشد نه اینکه تنها گزینه موجود باشد.البته در گذشته علاوه بر V ray ، منتال ری ( Mental ray ) هم موتور رندر با کامل و معروفی بود اما اکثر مخاطبان معماری سمت ویری گرایش داشتند.

Render with V-ray For 3dsMaxRender with V-ray For 3dsMax

هم اکنون برای کسانی که میخواهند کار رندرینگ در حوضه معماری انجام دهند انتخاب سختی از بین موتور رندرهای معروف معماری در پیش دارند. کرونا ، ویری ، لومیون هر سه گزینه‌های خوبی برای شروع هستند و هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. اما برای اینکه ما به بهترین سطح در رندرینگ معماری برسیم و رندرهای رئال یا واقع‌گرا خلق کنیم از چه نرم‌افزاری باید یادگیری را شروع کنیم؟ مثلا بین این سه موتور رندر معروف و پرکاربرد اخیر معماری یعنی ویری ، کرونا و لومیون ، ویری از پارامترهای بیشتری پشتیبانی میکند تا کرونا و کرونا هم پارامترهای بیشتری از لومیون دارد. یعنی گستردگی موتور رندر ویری نسبت به دو رغیب خودش بسیار بیشتر و عمیق‌تر است. یقینا اگر موتور رندر لومیون را ابتدا کامل بلد شوید قطعا نمیتوانید با موتور رندر ویری کار کنید یا کرونا کار کنید اما اگر ویری را کامل یادبگیرید به کرونا و لومیون بدون هیچگونه آموزشی مسلط خواهید شد کافیست بعد از اتمام دوره ویری و مسلط شدن به این موتور رندر با کرونا و لومیون 1 هفته‌ای کار کنید تا به این دو هم مسلط شوید!!

این روند یادگیری و حرفه‌ای شدن در بحث رندرینگ طبق تجربه ما اثبات شده است و به آن اطمینان داریم. پس اگر به دنبال حرفه‌ای شدن هستید ابتدا از ویری شروع کنید …