طراحی آشپزخانه و کابینت یکی از مطرح‌ترین تخصص‌ها در رشته معماری محسوب می‌شود. برای طراحی آشپزخانه چه در سبک مدرن یا کلاسیک ( ممبران ) همواره باید به نکات زیادی توجه داشت.

اولین نکته حائز اهمیت در اصول طراحی آشپزخانه و کابینت استفاده از عناصر عمودی و افقی نسبت به ابعاد یا وضع موجود آشپزخانه است. اگر آشپزخانه ما ارتفاع سقف کم دارد پیشنهاد می‌شود که از عناصر عمودی بیشتر استفاده شود و خطوط کلی کار حس عمودی بودن طرح آشپزخانه را به بیننده القا کند. از طرفی اگر آشپزخانه مدنظر ما ابعتد کوچکی داشته باشد، پیشنهاد می‌شود که از عناصر افقی و از رنگ‌های روشن‌تر استفاده شود.

برای یکپارچه بودن و توجه به هارمونی طرح، بهتر است رنگ و بافت متریال‌های کف آشپزخانه و کابینت‌ها شبیه باشند و دیواره مابین کابینت زمینی و هوایی اختلاف رنگ ( Contrast ) با این دو عنصر داشته باشند.

نکته دیگری که معمولا در طراحی آشپزخانه بدان اهمیت چندانی داده نمی‌شود، طراحی سقف آشپزخانه است که می‌تواند تاثیر بسزایی در زیبایی آشپزخانه بگذارد. استفاده از عناصر گوناگون مثل چوب یا اختلاف سطح می‌تواند کمک شایسته‌ای در این فرایند به ارزانی دارد.

استفاده از موضوعات نمایشی  ( Decorative ) در دیوارهای خالی آشپزخانه می‌تواند برای بیننده جلب توجه خاصی بکند.

آگاهی از رنگ،جنس و قیمت صفحه‌های کابینت نقش بسزایی در سبک و هارمونی آشپزخانه دارد. انواع صفحه‌های کابینت عبارت‌اند از :

صفحات چوبی

کوارتز

صفحات اکریلیک

صفحات گرانیتی

صفحات سرامیکی

انتخاب رنگ صحیح برای کابینت‌ها، دیوارها و … باید با سبک مورد نظر همخوانی داشته و معمولا از رنگ‌های خنثی یا کم غلظت استفاده می‌شود و بیشتر اوقات از رنگ‌های غلیظ اجتناب می‌شود.

توجه به چگونگی پرتاب نور در فضا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر نورهای نقطه‌ای زیادی در فضای آشپزخانه وجود داشته باشند، باعث ایجاد سایه‌های تیز خواهند شد اما اگر از نورهای حجمی یا از روکش‌های مات برای نورپردازی آشپزخانه استفاده شود سایه‌ها محو خواهند بود و  شخصی که در آشپزخانه وقت زیادی را در روز می‌گذراند، آرامش بخش‌‌تر و راحت تر خواهد بود.

بدیهی است که رعایت تناسبات انسانی از لحاظ ابعاد و اندازه از مهمترین بخش‌های طراحی آشپزخانه و معماری می‌باشد و توجه به ابعاد برای راحتی کار انسان در آشپزخانه از مهمترین نکات است.

در ادامه به معرفی پکیج طراحی آشپزخانه و کابینت می‌پردازیم:

 

دیدین ویدیو با آپارات

برای دیدن جزئیات این محصول کلیک کنید

ویدیو اصلی

پخش ویدیو