نور پردازی شب توسط ویری اسکچاپ

نورپردازی یکی از مهمترین مراحل شبیه سازی میباشد، ابزارهای ویری این قابلیت را به ما میدهند تا رئال ترین نورپردازی را در صحنه در کمترین زمان و با بهترین کیفیت خروجی ارائه دهیم. در این مطلب به شما آموزش میدهیم که چطور با استفاده از پلاگین ویری اسکچاپ ،در یک فضای داخلی صحنه شب را ایجاد و آن را نورپردازی کنیم.

در مرحله اول باید تمام نورهای موجود در صحنه را حزف کنیم تا بتوانیم نورهای مورد نیاز خود را در صحنه قرار دهیم، در ابتدا از طریق Asset editor به بخش تنظیمات ویری رفته، تمام نور های موجود در صحنه را از قسمت Lights خاموش میکنیم . 

از بخش Settings به قسمت Environment رفته و تیک Background را بر میداریم.حال یک تست رندر میگیریم تا مطمئن شویم که هیچ نوری در صحنه وجود نداشته باشد.

قابل ذکر است برای تنظیمات نور و گرفتن تست رندر Material Override را روشن کرده تا زمان رندر به حداقل برسد.

بعد از آنکه مطمئن شدیم هیچ نوری در صحنه وجود ندارد شروع به ایجاد نور در صحنه میکنیم، در ابتدا برای آنکه نور شب را شبیه سازی کنیم از نوار ابزارهای ویری یکی از منبع های نور که صرفا مختص به ویری میباشد به نام Rectangle light را انتخاب کرده و در پنجره جایگذاری میکنیم .

با ایجاد هر کدام از این نورها در Asset editor پارامتر Light، تنظیمات مربوط به این نورها در اختیار ما قرار میگیرد که میتوان به دلخواه آن را تنظیم نمود.

 حال رنگ مورد نظر برای شبیه سازی شب را انتخاب کرده قدرت آن را به طور مثال روی 200 میگذاریم و از قسمت تنظیمات Rectangle light از طریق Options تیک Invisible را روشن میکنیم تا منبع نور دیده نشود و صرفا نور درون فضا ایجاد شود.

ایجاد پس زمینه در صحنه

یکی از مهم ترین ترفند هایی که به رئال تر شدن یک رندر کمک میکند ایجاد یک پس زمینه در صحنه است،حال میخواهیم برای واقعی تر به نظر رسیدن فضا، در پشت پنجره یک پس زمینه ایجاد کنیم،در ابتدا توسط ARC نزدیک به پنجره یک دیوار رسم میکنیم، یک تصویر فضای شهری در شب انتخاب و به عنوان یک متریال Emissive این تصویر را به دیوار رسم شده نسبت میدهیم، اکنون در صحنه یک ویو از فضای شهر داریم.

ایجاد نور مخفی

نور مخفی امروزه یکی از مهمترین اجزای یک فضا میباشد که میتواند به زیبایی فضا بسیار کمک کند ، برای ایجاد نور مخفی در زیر کابینت ها نیز از یک منبع نور Rectangle light استفاده میکنیم از قسمت تنظیمات آن رنگ مورد نظر و قدرت نور را به دلخواه انتخاب، و از طریق Options این نور را Invisible میکنیم.

حال میخواهیم برای ایجاد نور مخفی در سقف از نور Mesh light استفاده کنیم برای اینکار خطوط سقف را انتخاب کرده و کپی میکنیم به قسمتی از فضای رسم برده و به آن یک حجم مختصر میدهیم ،آن را Make group  میکنیم و Convert to Mesh light را انتخاب میکنیم، حال میبینیم که کل آن به منبع نور تبدیل میشود.منبع نور را انتخاب و در سقف قرار میدهیم.

ایجاد هالوژن

 هالوژن ها نیز یکی دیگر از اجزای ساختمان میباشند که به زیبایی فضا بسیار کمک میکنند و ایجاد آن ها در طراحی به رئال تر شدن  رندر و همچنین زیبایی صحنه مورد نظر کمک فراوانی میکند، یکی از ترفند ها  برای شبیه سازی هالوژن استفاده از منبع نور Rectangle light میباشد ، بعد از ایجاد  Rectangle Light به تنظیمات آن رفته و از طریق Parameters ،گزینه Shape را انتخاب و فرم منبع نورمان را بر روی Disk میگذاریم تا به شکل هالوژن در بیاید، رنگ و قدرت آن را تنظیم میکنیم ، حال آن رابه تعداد دلخواه، بر روی سقف قرار میدهیم.

در جلسه هفتم از پکیج طراحی آشپزخانه و کابینت ( Kitchen design) به طور کامل به این تنظیمات که شامل نور پردازی شب در فضای داخلی،انواع نورهای ویری و کاربرد آنهاو …میباشند، پرداخته شده است.برای آشنایی بیشتر با این پکیج ،نمونه رندر های استاد و هنرجویان اینجا کلیک کنید.

5/5