در این مطلب به آموزش تصویری استفاده از V-ray Fur میپردازیم. و میاموزیم که چطور در نسخه جدید ویری، یک فرش را شبیه سازی ،متریال دهی و رندر گیری کنیم و از آن در صحنه های داخلی استفاده کنیم.

V-Ray Fur یکی از ابزار های ویری برای ایجاد مو و خز میباشد. لازم به ذکر است که این خز فقط در زمان رندر تولید می شود و در صحنه حضور ندارد.

ابزار V-ray Fur تا زمانی که یک اجزاء که در صحنه وجود دارند به شکل Group در بیایند، خاموش میباشد.همچنین این ابزار از گروه های تو در تو نیز پشتیبان نمیکند  و اگر گروه یا مؤلفه ای شامل سایر گروه ها یا اجزای تو در تو باشد ، خاکستری می ماند.

حال پس از آنکه یک عنصر موجود در صحنه را به یک Group تبدیل کردیم ،دکمه V-Ray Fur فعال می شود.

 

اکنون میخواهیم که با استفاده از ابزار V-ray Fur فرش را در آبجکت مورد نظر شبیه سازی کنیم.

آبجکت مورد نظر را انتخاب و به یک Group تبدیل مینماییم.سپس ابزار Add Fur to Selection را انتخاب میکنیم.

حال میبینیم که در سطح آبجکت مورد نظر پرز به وجود آمده است.حال میتوانیم تغییرات دلخواه را به آن اعمال کنیم. از طریق Asset editor وارد بخش آبجکت شده و از قسمت Geometries وارد تنظیمات مربوط به Fur میشویم.

از طریق Asset editor وارد بخش آبجکت شده و از قسمت Geometries وارد تنظیمات مربوط به Fur میشویم.

پارامتر های V-ray Fur

(Count (Area حجم خز ها را تعیین مینماید.هرچه عدد آن بیشتر باشد حجم پرز ها در سطح آبجکت بیشتر میشود.

Length  طول رشته های خز را مشخص می کند. توسط این بخش میتوان طول تار پرز ها را تعیین نمود.

Thickness ضخامت رشته های خز را مشخص می کند.این بخش از تنظیمات، شعاع رشته را اندازه گیری می کند.

Taper نوار خز را به رشته های فردی خز اضافه می کند. افزایش این مقدار باعث می شود هر رشته در انتهای فوقانی خود نازک تر و در پایه خود گسترده تر شود.

Gravity نیرویی را که رشته های خز را به سمت پایین حرکت می کند کنترل می کند.و هرچه این نیرو بیشتر باشد خز ها بیشتر به سمت زمین متمایل میشوند.

Bend قابلیت ارتجاعی رشته های خز را کنترل می کند. هنگامی که بر روی 0.0 تنظیم شود ، تمام رشته ها خطوط سفت و راست هستند. مقادیر بیشتر باعث خم شدن رشته ها می شود (مثلاً تحت تأثیر پارامتر Gravity)

Global scale مقیاس جهانی  خز موجود در صحنه را کنترل می کند.هرچه مقدار آن بیشتر باشد خز های موجود بلند تر و ضخیم تر میشوند.

Knots تعداد قسمت های مستقیم وصل شده رشته های خز را کنترل می کند.

Variance

 زمانی که بحث Variance مطرح میشود هرکدام از پارانتر ها بین مقدار 1 تا 0 قرار میگیرند هرچه عدد این پارامتر ها به 1 نزدیک تر باشد ،این پارامترها به حالت رندوم تری در میایند. به طور مثال Direction برای خزها جهتی مشخص را تعیین میکنند هرچه مقدار آن کمتر باشد جهت خزها رندوم ،و اگر این عدد بیشتر شود ،خزها به یک جهت خاص متمایل میشوند.

Curl

Curl Radius  شعاع یک حلقه فرد را مشخص می کند.

Curl Radius Variation  به شما این امکان را می دهد که در شعاع حلقه رشته های خز تنوع ایجاد کنید.

Number of curls تعداد فرهای یک رشته را مشخص می کند.

Curl Map توسط این گزینه میتوان یک مپ را برای Curl تعریف نمود ،در قسمت های تاریک تر مپ این فر خوردگی کمتر و در قسمت های سفید این فرخوردگی بیشتر میشود.

Level of detail

همان طور که از اسم آن مشخص میباشد تعیین میکند که این خز ها چقدر دیتیل و جزئیات داشته باشند.هرچه قدر که عدد پارامتر های آن بیشتر  باشد ،مقدار جزئیات در صحنه بیشتر میشود.

Material

توسط این پارامتر میتوانیم متریال مورد نظر را برای خزها تعریف نماییم.

 

Options

توسط این بخش در قسمت Gravity Direction نیز میتوانیم چرخش جاذبه را کنترل نماییم.

در جلسه بیست و ششم از پکیج vray برای SketchUp به آموزش تصویری استفاده از V-ray Fur پرداخته شده است، برای آشنایی با محصول اینجا کلیک کنید.

5/5