در این مطلب به آموزش مدل سازی پل عابر پیاده در نرم افزار اسکچاپ میپردازیم. سپس از افزونه TrueBend توسط ThomThom استفاده می کنیم تا پل را در امتداد منحنی 180 درجه خم کنیم.

اسکچاپ

SketchUP از نرم‌افزارهای بسیار ساده و کار آمد سه بعدی‌سازی  به خصوص در حوزه معماری می‌باشد.

 این نرم‌افزار برای مهندسی راه و ساختمان، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد.

از این نرم افزار برای فیلد های مختلف طراحی نظیر طراحی داخلی،طراحی آشپزخانه،غرفه سازی،طراحی نما و… استفاده میشود.

همچنین بخاطر سرعت و محیط بسیار ساده ای که دارد ،یادگیری آن بسیار آسان بوده و از این رو شما را از درگیری به نرم افزار های پیچیده ی مدل سازی بی نیاز میسازد.

حال به آموزش مدل سازی پل عابر پیاده میپردازیم.

 در اولین مرحله میخواهیم که کف پل را مدل سازی نماییم.

ابتدا با استفاده از فرمان Rectangle در نرم افزار اسکچاپ یک مستطیل به ابعاد دلخواه رسم مینماییم.

سپس با استفاده از ابزار Push/pull به مستطیل ،ضخامت میدهیم.

اکنون توسط Make component حجم مورد نظر را در یک گروه قرار میدهیم.

برای آن که کف پل حال طبیعی پیدا کند،یک فاصله ی اندک ایجاد مینماییم و سپس کفی که مدل سازی کرده ایم را در امتداد حجم قبلی کپی میکنیم.

اکنون کف چوبی پل آماده میباشد.

اکنون میخواهیم که یک بیس پلیت برای اتصال ستون ها به کف مدل سازی کنیم.

ابتدا توسط ابزار Rectangle زیر کف یک مستطیل رسم میکنیم.

و با استفاده از ابزار Push/pull به آن ضخامت میدهیم.سپس با استفاده از همین ابزار طول این مستطیل را افزایش میدهیم.

در آخر هم آن را به یک Component تبدیل مینماییم.

اکنون بیس پلیت مورد نظر مدل سازی شده است.

حال نوبت آن است که ستون های پل را شبیه سازی نماییم.

ابتدا از سطح بیس پلیت یک Offset میگیریم.و توسط Push/pull کف قرار گیری ستون را میکشیم.

ستون های مورد نظر مستطیل شکل میباشند،بدین منظور یک مستطیل روی کف کشیده،و توسط Push/pull آن را تا ارتفاع دلخواه بالا میاوریم.

اکنون برای این که ستون ها واقعی تر به نظر برسند،باید به آن جزئیات بدهیم.

با استفاده از فرمان Move یک شیب ملایم در لبه ی آن ایجاد میکنیم.

سپس در بالای ستون یک مقطع مثلث شکل کشیده و توسط Arc یک سوم ستون را جدا میکنیم.

حال با یک Push/push این قسمت را از ستون پاک مینماییم.

اکنون ستون مورد نظر شبیه سازی شده است.

حال آن را به یک Component تبدیل میکنیم.

اکنون ستون،بیس پلیت و پلیت میانی را انتخاب میکنیم و Make component مینماییم.

سپس به تعداد دلخواه در راستای کف پل کپی مینماییم.

حال میخواهیم برای پل یک فنس شبیه سازی کنیم.

ابتدا یک خط از ستون اول به آخرین ستون رسم میکنیم.

حال میبینیم که یک سطح ایجاد شده است.

روی سطح کلیک راست کرده و Reverse Faces را میزنیم.

سپس از بخش متریال های آماده اسکچاپ یک متریال فنس انتخاب و به آن نسبت میدهیم.

اکنون فنس را Make component کرده وبا فرمان Copy در ستون های رو به رو نیز قرار میدهیم.

اکنون میخواهیم یک دیتیل میله فلزی مدل سازی کنیم تا بالای ستون ها را به هم متصل نماید.

با دو کلیک به گروه ستون ها میرویم.

از طریق Circle یک مقطع دایره ای کشیده و با فرمان Push/pull آن را به یک میله تبدیل میکنیم.

سپس با استفاده از ابزار Rectangle یک پایه برای قرار گیری میله بر روی ستون مدل سازی میکنیم.

چون این ستون در گروه ستون ها مدل سازی شده است،در بقیه ستون ها نیز رسم شده،ودیگر لازم نیست که همه را جدا گانه کپی کنیم.

اکنون کل پل را انتخاب کرده و به یک Component تبدیل مینماییم.

و از آن یک کپی گرفته و در امتداد پل اول قرار میدهیم.حال یک پل طولانی تر داریم.

اکنون میخواهیم که پل مورد نظر را به حالتی خمشی در آوریم

همانطور که میدانید ابزار های اسکچاپ این قابلیت را ندارند.

پس از یکی از پلاگین های اسکچاپ به نام TrueBendرادانلود کرده و توسط ابزار آن که Thom Thom نام دارد به سادگی میتوانیم پل مورد نظر را به شکل خمشی در آوریم.

5/5