آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مقاله استفاده از افزونه های FredoCorner برای گرد کردن لبه ها و ThruPaint برای نقشه برداری مناسب از مواد در وجه ها را یاد گرفته
و به آموزش مدل سازی مبل توسط اسکچاپ میپردازیم.
حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام مدل سازی در اسکچاپ، به ابزاری نیاز پیدا کرده اید که ساده و سریع تر بتوانید مدل خود را رسم نمایید.
همان طور که میدانید ابزار های اسکچاپ ابزار های ساده ای میباشند که قابلیت مدل سازی بعضی از مدل های پیچیده را ندارند.
در چنین مواقعی پلاگین های اسکچاپ این امکان را به ما میدهند تا به ابزار های بیشتری برای تسریع در مدل سازی دست یابیم.
پلاگین ها افزونه هایی هستند که به اسکچاپ اضافه میشوند.
توسط این افزونه ها میتوانید پیچیده ترین مدل های سه بعدی نظیر قوس ها،احجام پارامتریک و..را رسم نمایید.
در ادامه به آموزش مدل سازی مبل توسط اسکچاپ و روش استفاده از این پلاگین ها میپردازیم.
برای شبیه سازی یک مبل راحتی ابتدا با استفاده از ابزار circle در اسکچاپ یک دایره به شعاع دلخواه رسم میکنیم.
سپس Segments آن را بر روی عدد 48 میگذاریم.
اکنون سطح دایره را انتخاب میکنیم و با استفاده از فرمان Offset از لبه آن به اندازه نصف شعاع Offset میگیریم.
سپس با استفاده از فرمان line از نقطه مبدأ دایره دو خط کشیده و دایره را به دو قسمت تقسیم مینماییم.
حال هرکدام از این دو بخش را توسط make groups به یک گروه تبدیل مینماییم.
سپس به گروه یکی از آن ها وارد شده و توسط یک خط آن را به دو قسمت تقسیم مینماییم.
سپس یک قسمت را پاک میکنیم و توسط ابزار Push/pull به آن ارتفاع میدهیم.
حال فرم کلی مبل راحتی در آمده است.
اکنون وجه سطوح پش مبل را انتخاب میکنیم و از آن Offset میگیریم.
سپس با استفاده از ابزار Push/pull به آن ارتفاع میدهیم.
همان طور که میبینید قسمت پشتی مبل نیز شبیه سازی شده است.
حال صفحه ی روی مبل را انتخاب میکنیم و کپی کرده و از بخش edit گزینه Past in place را انتخاب میکنیم.
سپس سطح مورد نظر را انتخاب و Push/pull کرده و به آن ارتفاع میدهیم.
و آن را نیز Make group مینماییم.
اکنون که مبل دارای دو گروه میباشد آن ها را انتخاب و توسط پلاگین fredo corner گزینه Rounds را انتخاب میکنیم.
تمام گوشه ها به نمایش در خواهند آمد.حال توسط Rounding parameters از تمام گوشه های آن یک Offset میگیریم.
حال مبل را به حالت geometry قرار داده و تمام وجه های آن را انتخاب مینماییم.
و از بخش Rounding parameters قسمت radios به وجه های آن offset میدهیم.
سپس Hidden geometry را میزنیم.
همان طور که میبینید توسط این پلاگین گوشه های مبل به حالت نرم تری در آمده و Fillet شده اند.
اکنون نوبت آن است که به مبل راحتی متریال دهیم.
بدین منظور از بخش متریال های اسکچاپ یک متریال carpet انتخاب نموده و به آن نسبت میدهیم.
و از بخش edit متریال ها اندازه آن را اصلاح مینماییم.
اکنون شبیه سازی مبل دایره ای شکل به پایان رسیده است و فقط کافیست که بر روی آن چند آبجکت کوسن قرار دهیم
برای این کار ابتدا وارد سایت 3D ware house میشویم.سپس cushion را جست و جو مینماییم.
سپس کوسن مورد نظر را دانلود و بر روی مبل قرار میدهیم.
حال تمام مدل را توسط make Groups به یک گروه تبدیل مینماییم
و توسط فرمان copy از آن کپی گرفته و به صورت دایره در کنار هم قرار میدهیم.