در این مطلب به صورت تصویری و جامع به آموزش رندر گرفتن در سینما فوردی (Cinema 4D)و روند آن برای ساخت یک انیمیشن میپردازیم.

 یک مدل داریم که از قبل آن را در نرم افزار مدل سازی کرده ایم

و میخواهیم که از این مدل یک رندر بگیریم.

برای آن که بتوانیم از مدل مورد نظر رندر بگیریم ابتدا باید یک استودیو ساده درست نماییم.

ابتدا از بخش آبجکت تمامی آبجکت ها را غیر فعال نموده که در بخش View Port نمایش داده نشوند.

سپس از بخش آبجکت ها که زیر منوی اصلی قرار دارد ابزار Plane را انتخاب کرده .

اکنون میخواهیم که کمی در این پلان خمیدگی ایجاد کنیم.

برای انجام این کار در نرم افزار سینما فوردی احتیاج به یک دفورمر داریم تا بتواند پلان مورد نظر را فرم دهد.

از بخش objects گزینه Plane را انتخاب میکنیم،سپس shift را نگه میداریم 

و از بخش ابزار های دفورمر گزینه Bend را انتخاب مینماییم.

حال وارد Attribute شده و در بخش bend Object وارد قسمت Coord میشویم.

از طریق تنظیمات محور های X,Y و Z میتوانیم پلان مورد نظر را در جهت دلخواه خم نماییم.

اکنون وارد بخش Object شده و گزینه Fit to parent را انتخاب مینماییم.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید صفحه مورد نظر در زاویه 90 درجه خم شده است.

اکنون به بخش Objects رفته و Cloner را فعال میکنیم تا آبجکت ها در ویو پرت به نمایش در آیند.

اندازه ی Cloner و Plane را تنظیم مینماییم.

از بخش Plane object وارد بخش تنظیمات پلان میشویم 

سپس Width آن را روی عدد 4000 Cm و height آن را روی عدد 2000 قرار میدهیم

سپس از بخش Segments که تعداد صفحات موجود بر روی آبجکت میباشد را بالا تر برده و بر روی عدد 150 قرار میدهیم.

حال Plain و  Formula Field را نیز فعال میکنیم .

اکنون میخواهیم که به آبجکت مورد نظر متریال دهیم.

در بخش material manager وارد میشویم و کلیک میکنیم.

پس از آن که کلیک کردیم متریال ساخته می شود .

 

با کلیک بر روی بخش متریال، پنجره material editor به نمایش در میاید.

و میتوانیم آن رنگ و پارامتر های متریال ها را تعیین نماییم و سپس Ok را بزنیم.

حال فقط کافی است متزیال را انتخاب کنیم و درون ویو پورت درگ کنیم و وقتی در زیر نشانگر ماوس حالت + در آمد به آبجکت مورد نظر نسبت دهیم.

اکنون میخواهیم که درون صحنه یک دوربین قرار دهیم.

برای این کار از بخش ابزار های نرم افزار که زیر منوی اصلی قرار دارد گزینه camera را انتخاب میکنیم.

زمانی که یک دوربین انتخاب میکنیم در بخش Objects گزینه Camera اضافه میشود که از این قسمت میتوانیم فعال بودن یا نبودن دوربین را کنترل نماییم.

و از بخش Camera Object نیز میتوانیم به تنظیمات کامل دوربین دسترسی داشته باشیم.

اکنون نوبت به ایجاد Light در صحنه میباشد.

در بخش ابزار های نرم افزار سینما فوردی کنار ابزار Camera گزینه ی Light  موجود میباشد.

با کلیک چپ بر روی این گزینه میتوانیم انواع نور را مشاهده کنیم حال یک نور Area Light انتخاب میکنیم.

 

اکنون light را در محل مورد نظر قرار میدهیم. 

و یک کپی از آن گرفته و در جهت روبه روی Light قرار میدهیم.

حال از بخش Light Object وارد تنظیمات نور میشویم.

 گزینه Use temperature یا دمای آن  را فعال  میکنیم.

و توسط Color temperature نور مورد نظر را کمی سرد مینماییم.

و نور دوم را انتخاب و از طریق همین روش نور آن را گرم میکنیم.

حال که تمامی تنظیمات نور و متریال به پایان رسیده است

 میخواهیم که از صحنه یک رندر ویو پورت بگیریم.

در بخش ابزارهای نرم افزار سه گزینه مربوط به رندر وجود دارد

 که اولی Render View بوده که از ویو پورت رندر میگیرد.

آیکون دوم Render to picture viewer میباشد که یک صفحه ی جدا گانه باز کرده و آن جا رندر میگیرد.

و آخرین گزینه بخش مربوط به تنظیمات رندر میباشد.

اکنون وارد تنظیمات رندر میشویم و از بخش renderer گزینه viewport renderer را انتخاب میکنیم.

و در بخش view port renderer گزینه های Shadow ،Reflections ، SSAO را انتخاب میکنیم.

و Antialiasing و supersampling را روی عدد 4 قرار میدهیم و از بخش save یک محل برای رندر تعیین مینماییم.

حال Render to picture viewer را زده و رندر میگیریم.

5/5

در جلسه اول از پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) به طور مفصل به به آموزش رندر گرفتن در سینما فوردی (Cinema 4D)

و روند آن برای ساخت یک انیمیشن پرداخته میشود ،برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج کلیک کنید.