آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مطلب به آموزش Cloner و تنظیمات آن و بررسی پارامتر های اصلی Attribute در نرم افزار سینما فوردی ( Cinema 4D ) میپردازیم.
Cloner یکی از ابزار های پر کاربرد نرم افزار سینما فوردی برای مدل سازی میباشد.
این ابزار در نرم افزار از بخش دسترسی های سریع زیر منوی اصلی نرم افزار و همچنین از بخش MoGraph در منوی اصلی قابل دسترس است.
حال برای آن که بیشتر با این ابزار آشنا شویم ابتدا یک Cube یا مکعب ایجاد میکنیم.
سپس برای آن که بتوانیم از آن کپی بگیریم alt را نگه داشته و ابزار Cloner را انتخاب مینماییم.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید تعدادی کپی از این مکعب در ویو پورت ایجاد شده است.
پس از ایجاد Cloner در بخش Object list نرم افزار Cloner به نمایش در میاید.
روی آن کلیک کرده تا تنظیمات آن به نمایش در آیند.
هملن طور که مشاهده میکنید در پنجره Attribute تنظیمات مربوط به cloner قابل دسترس میباشند،که خود دارای 5 پارامتر میباشد.
پارامتر Basic مربوط به تنظیمات پایه ای آبجکت میباشد.
از این بخش میتوانید موضوعاتی نظیر Icon آبجکت و رنگ آن،نام آبجکت در بخش آبجکت لیست،فعال بودن یا نبودن و… را تعیین نمایید.
پارامتر بعدی Coord میباشد که توسط آن میتوان پوزیشن(P)،اندازه(S) و چرخش آبجکت ها (R) را در محور های X,Y و Z تعیین نماییم.
پارامتر سوم Object میباشد که یکی از مهم ترین پارامترهای تنظیمات آبجکت در نرم افزار سینما فوردی میباشد.
در این بخش 5 Mode وجود دارد که نحوه قرار گیری آبجکت مورد نظر را تعیین میکند .
Mode اول که Object میباشد زمانی کاربرد دارد که بخواهیم یک آبجکت را بر روی آبجکت دیگری کپی کنیم .
به طور مثال یک کره ایجاد مینماییم.
حال روی آبجکت Cloner زده و در بخش Object کره را در لیست آبجکت ها درگ میکنیم.
همان طور که در تصویر میبینید بر روی کره، مکعب ها قرار گرفته اند.
همانطور که میبینید در بخش تنظیمات آن گزینه Up vector وجود دارد.
این گزینه زمان انیمیشن سازی بسیار کاربرد دارد.
به طور مثال اگر سطح کره یک انیمیشن داشته
مکعب ها در برخی از موارد حول یک محوری می چرخند ،
توسط این گزینه میتوانیم جهت X,Y و Z تعیین کنیم تا مکعب ها دور محور های خود نچرخن.
سپس توسط گزینه ی Distrbution نیز میتوانیم محل قرار گیری مکعب ها را تنظیم نماییم.
پارامتر بعدی Transform میباشد در بخش display گزینه های مختلفی وجود دارد.
به طور مثال اگر آن را روی Index قرار دهیم همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید
،تمامی مکعب ها دارای شماره مخصوص به خود میشوند.
گزینه بعدی مربوط به جهت گیری،اندازه و چرخش آن ها میباشد.
از بخش Color نیز میتوانیم رنگ مربوط به Cloner ها را انتخاب کنیم.
پارامتر آخر Effectors میباشد،از طریق این بخش میتوانیم تعیین کنیم که Cloner ها کدام افکت یا کدام فرمان را اجرا کنند.
برای آن که در سینما فوردی یک effector ایجاد کنیم
از بخش منوی اصلی Mograph میتوانیم انواع effectors ها را انتخاب کنیم.
برای مثال یک افکتور random انتخاب میکنیم.
همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید قرار گیری کپی ها را به حالت رندوم در میاورد.
همان طور که گفته شد با استفاده از افکتور ها میتوانیم به Cloner ها فرمان دهیم .
برای مثال میخواهیم یک بخش از Cloner ها را تغییر دهیم
برای این کاراز بخش Field ها در تنظیمات Falloff یک باکس انتخاب میکنیم.
اندازه آن را تنظیم مینماییم، اکنون هر فرمانی که به Plain Effector بدهیم
، فقط روی آبجکت های داخل مکعب این Effect اعمال می شود.
در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریالسازی ، نورپردازی ،
ریگینگ ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند.
این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.
برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.
پکیج آموزش سینما فوردی cinema4d