آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مقاله به صورت جامع و تصویری به آموزش رایگان مدل سازی صندلی در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) میپردازیم و یاد میگیریم که چگونه آبجکت های مورد نظر خود را در این نرم افزار مدل سازی کنیم.
همانطور که در آموزش های قبلی (برای آموزش استفاده از اشکال هندسی پایه در تری دی مکس کلیک کنید) گفتیم
برای مدل سازی از بخش Create میتوانیم به احجام هندسی پایه نرم افزار دسترسی داشته باشیم.
ابتدا از این بخش یک Plane ایجاد میکنیم حال از بخش Modify ابعاد آن را تعیین میکنیم
و length segs آن را بر روی 1 و Width segs آن را بر روی 5 قرار میدهیم.
اکنون از بخش Modifier List یک Edit Poly انتخاب میکنیم،این ابزار این امکان را به میدهند
که بر روی سطوح مختلف کار کنیم و فرم آن را به دلخواه خود در آوریم.
اکنون وارد نمای top میشویم و همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید،
با استفاده از این Modifier ساختار اصلی صندلی را شکل میدهیم و یک مقطع میکشیم.
اکنون به نمای Front میرویم و مطابق تصویر زیر مقطع مورد نظر را فرم داده و به ساختار دلخواه در میاوریم.
اکنون به نمای پرسپکتیو باز میگردیم و همان طور که میبینید مقطع کناری مبل را رسم کرده ایم.
اکنون از بخش Modifier list یک Symmetry انتخاب میکنیم
و مقطع را انتخاب کرده و توسط Mirror یک مقطع دیگر از به طور قرینه کنار آن ایجاد میکنیم.
سپس کمی فاصله دو مقطع را تنظیم میکنیم.
حال مجددا با استفاده از Edit Poly بخش selection کمی قسمت بالای مدل را
به سمت داخل برده و کمی به سمت بیرونی متمایل میکنیم.
اکنون که فرم دهی ساختار اصلی صندلی به پایان رسیده است،نوبت آن است که به آن ضخامت دهیم
برای این کار از Modifier List یک Shell انتخاب میکنیم
و در بخش پارامتر های آن، Inner Amount را روی 3 سانتی متر و outer amount را روی 5 سانتی متر قرار میدهیم.
مجددا ابزار Edit poly را انتخاب میکنیم
اکنون لبه های داخلی صندلی را انتخاب میکنیم و از بخش Edit edges
گزینه Chamfer را انتخاب و مقدار آن را 6 سانتی متر وارد میکنیم.
همان طور که در تصویر مشاهده میکنید،chamfer لبه های تیز صندلی را نرم تر کرده است.
اکنون خطوط لبه های خارجی صندلی را انتخاب کرده و Chamfer را انتخاب و عدد آن را 1 سانتی متر قرار میدهیم.
اکنون لبه های خارجی صندلی را انتخاب کرده و از بخش edit edges
گزینه extrude را انتخاب کرده و عدد آن را 2 سانتی متر انتخاب میکنیم.
توسط Extrude لبه های صندلی به اندازه 2 سانتی متر به داخل متمایل شدند.
اکنون خطوط لبه های پایینی صندلی را انتخاب میکنیم و به اندازه 1 سانتی متر آن را Chamfer میکنیم.
اکنون edit poly را انتخاب کرده و soft selection را انتخاب میکنیم.
توسط این ابزار بر روی سطوح صندلی کمی فرو رفتگی و بر آمدگی ایجاد میکنیم.
و تیک گزینه use soft selection را بر میداریم.
اکنون میخواهیم که کف صندلی را مدل سازی کنیم.
ویو geometry را فعال کرده و از بخش create یک Box انتخاب میکنیم و در کف صندلی قرار میدهیم.
سپس به نمای top رفته و محل قرار گیری آن را تنظیم میکنیم.
ابزار Edit poly را انتخاب کرده و از بخش edit edges
گزینه connect را انتخاب میکنیم و اندازه آن را 2 سانتی متر وارد میکنیم.
سپس تمامی خطوط Box را به صندلی متصل میکنیم.
اکنون کف صندلی را انتخاب کرده و لبه های آن را به اندازه 2 سانتی متز chamfer کرده تا لبه های تیز سطح نرم شوند.
سپس خطوط لبه های خارجی آن را انتخاب کرده و به اندازه 1 سانتی متر آن را extrude کرده و در آن بر آمدگی ایجاد میکنیم.
اکنون به نمای Lift رفته و مطابق تصویر زیر در قسمت پایینی صندلی بر آمدگی ایجاد میکنیم.
حال به نمای پرسپکتیو وارد شده و از حالت geometry خارج میشویم.
مجددا edit poly را انتخاب میکنیم و از طریق ابزار soft selection
بر روی قسمت نشیمن صندلی کمی بر آمدگی و فرو رفتگی به وجود میاوریم.
حال وارد نمای top و از بخش modifier list ابزار FFD را انتخاب میکنیم.
توسط این modifier میتوانیم با استفاده از نقاط کنترل آبجکت ها آن ها را فرم دهیم.
اکنون با استفاده از این نقاط کنترل محل هایی که با هم تداخل ندارند را به هم متصل میکنیم.
همانطور که میبینید مراحل مدل سازی صندلی به اتمام رسیده است و فقط کافیست که پایه های صندلی را مدل سازی کنیم.
برای ساخت پایه های صندلی ابتدا از بخش create یک cylinder انتخاب میکنیم.
radius یا شعاع آن را بر روی 1.5 سانتی متر و ازتفاع 15 سانتی متر قرار میدهیم.
سپس آن را انتخاب کرده و با استفاده از rotate آن را کمی میچرخوانیم.
سپس آن را انتخاب کرده و Mirror میکنیم و پس از آن دو پایه را انتخاب کرده و در طرف مقابل کپی میکنیم.
برای آموزش تصویری ساخت آبجکت صندلی فیلتر شکن خود را روشن کرده و ویدیو زیر را تماشا کنید.