در این مقاله با نور پردازی و نحوه ایجاد سایه برای یک رندرینگ مطلوب اشنا می شویم.

از انجایی که نور و سایه یک نور پردازی خوب را تشکیل می دهد پس اهمیت بسزایی در رندر رئال دارد.

 

در ابتدا وارد Asset Editor شده و وارد بخش Light می شویم.

با کلیک کردن روی گزینهSun light که همان نور پیش فرض ویری است می توانید نور را خاموش یا روشن بکنید و در پنجره سمت راست تصویر توپی را که تداعی خورشید می کند و اسمان پشت صحنه ان را مشاهده میکنیم.

d5ruser.com-d5-render-sketchup-render-Smart-Material-Mapping

برای اینکه ما اسمان ویری(V-ray)را هم داشته باشیم (تیک خورشید روشن باشد)به بخش تنظیمات ان رفته و مطمین باشیم که تیک بک گراند را درEnvironment روشن کنیم

بعد روی تکسچرش کلیک کنید وBitmap را روی حالت Sky قرار دهید. 

در پنجره سمت راست قسمت Advanced camera parameters بخواهیم Iso راکم کنیم حساسیت نور صحنه کمتر می شود که در جلسات بعد بیشتر به ان می پردازیم.

در بخش render tools برای بررسی تنظیمات خورشید  toggle sun panel را کلیک می کنیم وبا جهت یاب جهت تابش خورشید را عوض کنیم.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در بخش Date and time ماه های سال را با حروف نشان داده و می توان طبق انها به تصویر خود نور داد و زمان در قسمت پایین ان مشخص شده که با هم تطابق بدهید و در زیر ان اینکه دقیقا در چه ساعتی باشد رندر موجود را می توانیم بنویسیم.و حتی میشود به صحنه خود لوکیشن داد که نسبت به ان زاویه خوزشید را بررسی کنیم.

و وقتی می خواهیم Sun positionرا تغییر دهیم باید اول Manual controls را روشن کنیم و دستی تغییرات را اعمال کنیم.

در قسمت تنظیمات نور در پنجره سمت راست قسمت Intensity Multiplier هرچه بیشتر باشد قدرت خورشید بیشتر می شود و برعکس.

در قسمتsize multiplier اندازه خورشید را کوچیک و بزرگ می کند.و مهم ترین تاثیرش هنگامی که عددی بزرگ را به ان بدهیم این است که نم سایه های کار زیادتر می شود و سایه تیز نداریم و سایه محو می شود.البته پیش فرض ان برای ویری 1 است که درواقع  بهتر است بدانیم

در اکثر تنظیمات پیش فرض ویری برای خورشید نور صحیح را به ما می دهد و اگر می خواهیم پنل را تغییر دهیم باید اطلاعات کافی داشته باشیم.

123

یک راه حل برای اینکه هوا را ابری نشان دهیم این است که سایز خورشید را زیاد کنید مثلا200 و تست رندر بگیرید با ایکون قوری که یک انگشت روی ان است.

و در قسمتSKY MODELروی Hoseketal باشد هوا در بهترین حالت ابری قرار میگیرد.

درقسمتTurbidity که هرچه از صفر فاصله بگیرد میزان گردو قبار بیشتر می شود که در سایه تاثیر می گذارد و گردو قبار می تواند یک فیلتری باشد که سایه محو شده ای به شما دهد.

قسمت Blend angel (ترکیب شدن) که هرچه بیشتر شود طیف کار بیشتر می شود و هر چه بیشتر باشد کار طبیعی تر جلوه می کند.

قسمتColor mode در حالت override گرمای خورشید کمتری میدهد که در جلسات بعدتر بیشتر به ان پرداخته می شود.

توجه داشته باشید که shadows را اگر حذف کنید دیگر سایه نداریم.

روش دیگری از نور پردازی در Dome light این است که نور محیطی اسمان را برایمان شبیه سازی می کند و اندازه ان که کوچیک یا بزرگ باشد اهمیتی ندارد.

برای دیدن تاثیر Dome light نیازی به V-ray sun و اسمون وی ری نداریم و نور خورشید و اسمان را خاموش کنیم مگر در مواقع خاص که جلوتر با ان ها اشنا میشویم.

5/5