در این مقاله به آموزش ساخت انیمیشن با Sound Effectors در نرم افزار سینما فوردی(Cinema 4D) میپردازیم.

Sound Effectors

همان طور که در مقاله های قبلی گفته شد، افکتور ها در نرم افزار سینما فوردی این امکان را به ما میدهند 

که تعیین کنیم یک آبجکت در انیمیشن،کدام افکت یا کدام فرمان را اجرا کند.

اکنون میخواهیم که با استفاده از افکتور Sound در نرم افزار سینما فوردی (Cinema 4D) یک انیمیشن بسازیم.

همان طور که در مقاله های قبلی گفتیم از Sound Effectors برای ایجاد انیمیشن های گرافیکی متحرک

 بر اساس انواع فایل صوتی MP3 ، AIF ، M4A یا WAV استفاده میشود.

اکنون میخواهیم که یک Sound effectors را در یک مدل،در نرم افزار سینما فوردی اعمال کنیم.

برای دسترسی به افکتورها (Effectors)،

 از بخش Main toolbar (منوی اصلی) و بخش MoGraph یک افکتور sound انتخاب کنیم

ابتدا از پنجره Content Browser بخش Sculpting گزینه Base mesh را انتخاب کرده و یک آبجکت نظیر تصویر زیر در صحنه ایجاد میکنیم.

و سایز آن را به اندازه دلخواه تعیین میکنیم.

اکنون از بخش Object List آبجکت مورد نظر را انتخاب کرده و سپس SHift را نگه داشته

 و از بخش نوار ابزار اصلی (main toolbar) یک دفورمر Displacer انتخاب میکنیم.

اکنون از بخش Attribute که مربوط به تنظیمات تمامی آبجکت ها و دفورمر ها و… میباشد،پارامتر Shading را انتخاب میکنیم.

سپس بر روی Shader کلیک راست کرده و گزینه Noise را انتخاب میکنیم. 

اکنون وارد پارامتر falloff شده و Sound field را به لیست آن اضافه میکنیم.

حال اگر کلید میانبر F8 را بزنیم میبینیم که در  انیمیشن مورد نظر افکت Music اعمال شده است.

اکنون در پارامتر falloff گزینه Sound Field را انتخاب کرده و به آن یک mask میدهیم.

سپس بر روی Mask کلیک راست کرده و از بخش new Field گزینه Spherical Field را انتخاب میکنیم.

اکنون آن را بر روی صورت آبجکت قرار داده تا فقط افکت در همین محل اعمال شود.

اکنون آبجکت Displacer را انتخاب کرده و ازتفاع و Height آن را بر روی 30 سانتی متر قرار میدهیم

و Type آن را بر روی Intensity centered  تعیین میکنیم.

اکنون برای آن که تعداد پلی گان ها بر روی آبجکت را زیاد کنیم 

آبجکت را انتخاب و سپس Shift را نکه داشته و از نوار ابزار اصلی گزینه Subdivision surface را انتخاب میکنیم.

همان طور که میبینید تعداد پلی گان های تصویر 2 نسبت به تصویر 1  بیشتر شده است.

تصویر 2
تصویر 1

اکنون برای اینکه زمان play شدن انیمیشن بخش صورت آبجکت کمی  Smooth تر و نرم تر شود 

آبجکت را انتخاب کرده و Shift را نگه داشته و سپس از بخش دفورمر ها یک Smothing انتخاب کرده و به آبجکت نسبت میدهیم.

سپس به پنجره Attribute آن وارد شده و گزینه Initialize را انتخاب میکنیم.

و سپس Stiffness آن را بر روی 80 % تنظیم میکنیم.

اکنون Displacer را انتخاب کرده و در پارامتر Shading وارد میشویم

سپس بر روی Noise زده و در بخش تنظیمات آن حالت آن را بر روی Displaced Voronai قرار میدهیم.

سپس مقدار Global scale را روی 50% قرار میدهیم.

اکنون آبجکت را انتخاب کرده و به  ویو Point Mode رفته و از نوار Selection گزینه Set vertex weight را فعال میکنیم

سپس از بخش Object List روی آن کلیک کرده و وارد پنجره Attribute میشویم و 

گزینه Use Fields را انتخاب میکنیم تا بتوانیم از فیلد ها استفاده کنیم.

اکنون Sound Field را کپی کرده و در لیست آن پیست میکنیم.

حال اگر دکمه F8 را بزنیم میبینیم که انیمیشن با دو رنگ مختلف به نمایش در خواهد آمد.

حال مجددا به روش قبلی یک vertex weight ایجاد میکنیم و 

وارد بخش Attribute شده و در بخش fields ، مجددا vertex weight را در لیست آن وارد میکنیم

سپس آن را انتخاب کرده و Mode آن را بر روی average قرار داده و Radius یا شعاع آن را بر روی 5 سانتی متر قرار میدهیم.

و Remapping آن را فعال کرده و Inner offset آن را بر روی 46% قرار میدهیم.

اکنون انیمیشن مورد نظر ما ایجاد شده است و میخواهیم که به آن متریال داده و از آن رندر بگیریم.

اکنون پنجره render Settings را باز کرده و رندر را روی Physical قرار میدهیم

سپس در بخش physical و پارامتر basic وارد شده و sampler را روی progressive قرار میدهیم.

سپس از بخش متریال های سینما فوردی گزینه Create را انتخاب کرده و یک متریال Node ایجاد میکنیم.

 

سپس در بخش Asset گزینه vertex را تایپ کرده و سپس vertex Map را انتخاب میکنیم 

و وارد لیست متریال هایمان میکنیم.

اکنون از بخش Diffuse یک رنگ انتخاب کرده و در متریال اعمال میکنیم

سپس متریال را انتخاب کرده و در بخش add گزینه Surfaceرا زده و BSDF را انتخاب میکنیم.

اکنون برای ترکیب دو متریال روی متریال اصلی کلیک راست کرده و گزینه Add Inpute را انتخاب کرده 

و Surface /diffuse/opacity را انتخاب میکنیم

و vertex map را به Opacity متصل میکنیم.

سپس متریال را به آبجکت نسبت داده و از آن رندر میگیریم.

5/5

در پکیج آموزش سینما فوردی (Cinema 4D) تمامی مباحث اعم از مدلسازی ، تکسچرینگ ، متریال‌سازی ، نورپردازی ، 

ریگینگ  ، رندرینگ ، انیمیشن ، حجاری ، بادی پینتینگ ، ترکینگ ، اکسپرسو آموزش داده میشوند. 

این پکیج هیچ پیشنیازی ندارد و مباحث از پایه ترین موضوعات شروع میشود و در سطح کاملا تخصصی ویژه بازار کار به اتمام میرسد.

برای آشنایی بیشتر با محصول و تماشای بخش های رایگان پکیج اینجا کلیک کنید.