در این مقاله قصد داریم شمارا با یک روش از نورپردازی توسط دستور  Dome Light آشنا کنیم.

درواقع دام لایت(Dome Light) یک  شکل نیمکره ای است که اسمان را برایمان شبیه سازی می کند.

و از دو طریق Color و Texture برروی صحنه انجام می شود.که به ان ها خواهیم پرداخت.

در بخش تنظیمات Dome Light که در قسمت نور (Light) وجود دارد وارد می شیم.

قسمت Intensity قدرت نور صحنه را بیشتر میکند  اما حالت پیش فرض ان برای ویری 1 است که می توانیم مقدارش را بیشتر کنیم.

بهتر است قسمت Unit درحالت Default بماند.

در قسمت Shape اگر در حالت Hemisphere باشد تغییراتی که ما ایجاد کرده ایم فقط از بالای خط افق در صحنه اعمال می شود و اگر در حالت Sphere باشد زیر خط افق هم تغییرات صورت میگیرد و حالت اسمان و زمین در صحنه یکنواخت میشود.

در قسمت Use Transform با چرخاندن فلش نور Dome اسمان مورد نظر دور صحنه می چرخد و چرخش فلش وقتی مهم است که Use transform روشن باشد.

در قسمت Textur  placement را از رو تکسچر مپ انتخاب کرده 

و Rotate H را اگر زیاد کنید ناحیه نوری که داشتیم قسمتش عوض میشود (در این صورت نور فقط توسط مپ داره روتیت میشود)بجای اینکه Dome روتیت شود.

و می توانیم تصاویری را رایگان با فرمت HDR دانلود کنیم از آن برای اسمان و اطراف رندر خود استفاده کرده که  از ان تصاویر هم برای دستور روتیت استفاده می شود.

توجه داشته باشید که وقتی از تنظیمات مپی استفاده می کنید تیک ان را حتما روشن کنید تا تغییرات روی صحنه رندر شما اعمال شود.

در نور Dome وقتی از مپ استفاده می کنید دیگذر تاثیر رنگ نداریم و از ان استفاده نمی کنیم.

در مواقعی که خواستیم اسمان داده شده به صحنه را نبینیم اما نور صحنه حفظ بشود باید دستور Invisible را روشن کنیم.

بعد وارد تنظیمات میشویم قسمت Environment میریم توی بک گراند (مپ)در قسمت Sky یک بیت مپ مورد نظر خودمان را انتخاب می کینم

و بعد از انتخاب عددی را کنار بک گراند مشاهده می کنیم که قدرت صحنه را با ان کم و زیاد می کنیم.

در قسمت بعدی بیشتر به Dome Light می پردازیم.